Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ifølge Panasonics produkter;

Clean air inside the fridge-freezer

Hygiene Active uses Silver as a filter to clean the air inside the fridge-freezer. The combination of the silver filter and blue LED light forms an antibacterial cleanser called “Hydroxy Radical” which naturally occurs in the troposphere. The double-effect of silver and the Hydroxy Radical, eliminates 99.9999% * of harmful bacteria in the fridge-freezer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan måles luktsensitivitet? Når det sies at hunders luktesans er opp til 10000 ganger mer sensitiv enn menneskers, hva betyr det effektivt? Kan de lukte flere forskjellige ting? Kan de lukte flere ting samtidig? Skille mellom flere lignende lukter? Eller er det kun et obskurt mål på antal luktreseptorer i nesen? Er denne "10000 ganger mer sensitiv" en lineær eller logarismisk skala?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftige indikatorlys på el-apparater er irriterende.

DVD-spilleren min er fra Europris, og lyser opp halve rommet med blått lys. Idiotene i Sontech mente at det er en god ide å lage plateluka av glass, og lyse opp hele greia. I tillegg kommer blått lys i av/på-knappen.

Man har vel gått fra rødt til blått fordi man ikke hadde teknologi til å lage blått diodelys på nittitallet. Når man endelig oppfant blå dioder, brukte man det for mye fordi det er "kult".

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I lang tid var raudt det store, men det har vel gått litt av moten og blått er blitt populært.

Kva blått lys skulle ha med bakteriar å gjere ser eg ikkje. Det er ikkje UV sjølv om det er blått.

På Wiki-siden om hydroxyl radical står det at det lages ved hjelp av UV-lys, kan det være at det bare er infoen til Panasonic som er litt "forenklet" (for å si det mildt)?

Fant også det følgende på den samme siden som det Slimda postet var på:

"Panasonic installed two flashing LEDs in the vitamin-safe compartment to simulate the blue and green hues of sunlight. They continue working even when the door is closed. The LEDs activate your fruit and vegetables’ natural defences and stops them losing vitamins. It really works, and the effect of our LEDs has been tested and certified by SLG, a renowned independent test laboratory."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan måles luktsensitivitet? Når det sies at hunders luktesans er opp til 10000 ganger mer sensitiv enn menneskers, hva betyr det effektivt? Kan de lukte flere forskjellige ting? Kan de lukte flere ting samtidig? Skille mellom flere lignende lukter? Eller er det kun et obskurt mål på antal luktreseptorer i nesen? Er denne "10000 ganger mer sensitiv" en lineær eller logarismisk skala?

Kan ikke svare på alt, men slik jeg har skjønt det er det at de kan kjenne lukt utfra en lavere konsentrasjon av stoffet som avgir lukt.

Feks om du kjenner parfymelukten av damen som gikk ut av heisen rett før deg, så er det fordi det svever "luktmolekyler" i luften av en ganske høy konsentrasjon. Etterhvert som heisen luftes ut vil du ikke være i stand til å kjenne lukten av parfymen lengre fordi det er for få luktmolekyler per voulm. Hunden derimot vil være i stand til å kjenne disse ved en langt lavere konsentrasjon enn hva mennesker kan.

Om det er fordi den har flere eller sterkere reseptorer vet jeg ikke, jeg ville tippe begge. Jeg vil også tro at de har bedre egenskaper til å skille ut bestemte lukter samt å merke endring i konsentrasjon, feks når de følger et spor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Relatert: For en god stund tilbake hørte jeg om at hunder visstnok har blitt brukt, med resultater, til å snuse opp et over 100 år gammelt spor i en by. Flere detaljer enn det husker jeg dessverre ikke.

Kan dette stemme? Det høres for meg helt uvirkelig at luktesansen deres er såpass skjerpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er og kommet kasser med momentomformer og clutch, som låser omformeren når bilen kommer opp i fart, som er like komfortabel (som en momentomformerkasse), og omtent like økonomisk som en clutch kasse.

Du får det til å høres ut som dette er noe nytt, men det er jo en eldgammel teknologi (automat med lock-up på converter er vel fra 60-70-tallet, om ikke før.) som kom lenge før DSG/dobbelclutch-girkasser...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...