Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har lest et sted at automatgir bruker mer drivstoff en samme bil med manuelt gir, hvorfor er dette i såfall tilfellet? automatbilen min drar over i 6. gir så snart den får mulighet - med manuell ville jeg aldri gjort det samme.. burde ikke dette tilsi at det i praksis går mindre drivstoff på å kjøre automat?

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvilken type automatkasse det er, en kasse med en clutch vil bruke rundt det samme eller mindre. Mens en med momentomformer vil bruke mer pga. tapene i omformeren. Er og kommet kasser med momentomformer og clutch, som låser omformeren når bilen kommer opp i fart, som er like komfortabel (som en momentomformerkasse), og omtent like økonomisk som en clutch kasse.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

når vi først er inne på girkasser, hva er det som lager den spesielle lyden i noen sportsbiler(F1 og Bugatti Veyron) høres ut som om det er noe luftgreier i gearingen?

Tror du tenker på rettkuttede gir, men ganske sikker på at Bugatti Veyron ikke har det, de lager bråk i giroljen, som man slipper med kurvede gir.

Eksempel:

Mer info: http://automotivethinker.com/transmission/straight-cut-gears-vs-helical/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...