Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Litt relatert til fotonet og energi.

Hvor varmt kan noe bli?

Kugelblitz får en temperatur på ca 1.41e+29 (1.41*10^29) dvs: 141 000 000 000 000 000 000 000 000 000 grader celsius.

Tss, sydentemp ass....

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Einsteins gravitasjonsteori ble bevist i 1915 (1919?) da hans hypotese sa at vi ville kunne se en fiksstjerne som egentlig skulle vært skjult, på bakgrunn av at solens gravitasjonsfelt bøyde av fotonene slik at vi kunne se de allikevel.

Hvor mange grader avbøyning er det ca snakk om her? Altså hvor "tung" er solen i en fotons øyne?

Lenke til kommentar

Kugelblitz får en temperatur på ca 1.41e+29 (1.41*10^29) dvs: 141 000 000 000 000 000 000 000 000 000 grader celsius.

Tss, sydentemp ass....

Plank temperaturen er 1000 ganger større enn det. Men det finnes ikke noe kjent fysisk prinsipp som gir en øverste grense på temperatur i universet, eller på energien til en partikkel. (så sant universet ikke er endelig, og det finnes en endelig mengde energi i universet.)

Endret av SirDrinkAlot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det i det hele tatt blitt foreslått noen astronomiske prosesser eller annet som kommer i nærheten av kugelblitz? Altså, hvordan ser man for seg at så mye stråling skal kunne samles i et så lite punkt at det oppstår et sort hull?

Lenke til kommentar
Hvor uhygenisk er det å tisse i dusjen? Er det verre enn å for eksempel å gå med undertøy en dag eller to ekstra, eller å ikke vaske seg på hendene før man spiser mat?

Urin er faktisk en ganske ren væske. I verste krisetilfelle (krig, nød etc) er det faktisk anbefalt å bruke til rensing av sår hvis man ikke har tilgang til rent vann eller medisinske væsker. Tidligere ble urin ansett for å være totalt fritt for bakterier, men det har de siste årene blitt oppdaget at det ikke er helt sant likevel. Noen ørsmå bakterier, mindre enn de tidligere antatt minste bakteriene, klarer vist å komme seg fra blodet og gjennom væskeutskilleren til urinblæra. (Lest på forskning.no for et par år tilbake)

Så det har nok mer med kultur å gjøre. Mulig det er lettere å forstå hvor kulturelt betinget det er hvis jeg sammenligner det med muslimenes avsky mot moderne kvalitetssikret og varmebehandlet svinekjøtt. Mulig det gjør meg til en slags hykler, men jeg velger å ikke tisse i dusjen, men spiser likevel svinekjøtt.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor uhygenisk er det å tisse i dusjen? Er det verre enn å for eksempel å gå med undertøy en dag eller to ekstra, eller å ikke vaske seg på hendene før man spiser mat?

Det motvirker bla. fotsopp og er egentlig veldig rent som du ser over.

Så jeg vil ikke påstå at det er uhygenisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Uhygienisk sånn jeg skulle ønske folk brukte ordet, nemlig som sykdomsfremmende. Neppe. Men endel bruker jo i dag "uhygiensik" som ett synonym til "jeg synes det er ekkelt".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det sant? Hadde de virkelig så nøyaktige måleinstrumenter på den tiden?

Det er mange kule gamle fysiske måleinstrument som er latterlig nøyaktige, også rent mekaniske, det er ganske imponerende. Generelt er måleteknikk ganske imponerende. Tenk på hva som må til for å detektere en eller bare noen få partikler feks.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen øvre grense som begrenser hvor høy energi et foton kan ha? Hva er det i tilfelle som setter denne grensen?

Tok meg den frihet å sette

p><p>\Rightarrow m = \frac{h}{\lambda c}

og plugge inn i Schwarzschild. Fikk

chart?cht=tx&chl= \lambda = \sqrt{\frac{2Gh}{c^3}} = 5.7*10^{-35} \text{m}

Som gir en energi på 3.5 GJ. Hvor gyldig utregningen min er er jeg usikker på.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det i det hele tatt blitt foreslått noen astronomiske prosesser eller annet som kommer i nærheten av kugelblitz? Altså, hvordan ser man for seg at så mye stråling skal kunne samles i et så lite punkt at det oppstår et sort hull?

Nei. De mest energirike kosmiske strålene vi observerer er ca 5*1019 eV, og dette er også omtrent det meste som er mulig å få til gjennom kjente astrofysiske prosesser. Tilfeldigvis er dette også omtrent den høyeste energien partikler kan ha før de begynner å vekslevirke sterkt med bakgrunnsstrålingen slik at de ikke kan propagere over lange avstander. Det har lenge vært usikkerhet om hvilken av disse to grunnen som til at vi ikke ser mer energirike kosmiske stråler, men noen nye resulater jeg så presentert tidligere i høst tyder på at det er akselerasjonsprosessen som er viktigst. Det er altså grunn til å tro at ingen prosesser i det moderne universet (m.a.o. ikke like etter big bang) kan akselerere partikler til mer enn ca 5*1019 eV.

Endret av -trygve
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det sant? Hadde de virkelig så nøyaktige måleinstrumenter på den tiden?

Nei, det hadde de faktisk ikke. De klarte å måle at avbøyningen var større enn null, men målingen var ikke god nok til å kunne skille mellom GR og en eventuell alternativ teori som f.eks. ga halvparten av avbøyningen til hva GR forutsier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok meg den frihet å sette

p><p>\Rightarrow m = \frac{h}{\lambda c}

og plugge inn i Schwarzschild. Fikk

chart?cht=tx&chl= \lambda = \sqrt{\frac{2Gh}{c^3}} = 5.7*10^{-35} \text{m}

Som gir en energi på 3.5 GJ. Hvor gyldig utregningen min er er jeg usikker på.

En frekvens på 1,75*10 ^34 Hz, eller 17 500 000 000 YHz altså. :eek:

Dette besvarer vel også delvis et spørsmål jeg stilte tidligere i tråden. Tenkte faktisk ikke over at de to spørsmålene hadde noen som helst sammenheng med hverandre.

Hvis f.eks et romskip beveger seg med en fart nær lyshastigheten, kan da massen til romskipet bli så høy at det blir til et sort hull? Hvis så er tilfellet, hva skjer om man bremser opp og reduserer farten igjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uhygenisk i den form at en kan bli syk av det, men personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen skulle ønske å tisse på sine egne føtter. Dessuten er det jo utrolig ekkelt for andre som bruker den samme dusjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...