SeaLion Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Ok, jeg tok feil. Kan du får tak i tall for drivstofforbruk og utslipp (NOx etc) på de ulike utgavene? Fant tallene på http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk1 http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk2 http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk5 http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk7 Vet du hvordan de fikk til den store vektbesparelsen fra Mk 5 til Mk 7? Den var imponerende. Jeg tipper at de bruker såkalt høyfast stål (som er sterkere enn vanlig karosseristål, og derfor kan lages tynnere), utstrakt bruk av lettmetaller og plast. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39824 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Vil det være ulovlig å tattovere et opphavsrettsbeskyttet bilde på kroppen? La oss si det er ulovlig, hva skal jeg gjøre om jeg har en apple logo i pannen? (Som ikke er mulig å fjerne med laser, fordi den er for nærme hjernen) For en festlig problemstilling. Men Apple-logoen er et varemerke, og eneretten etter varemerkeloven er begrenset til bruk i næringsvirksomhet. Bruken i panna di er ikke næringsvirksomhet. jeg vil rent hypotetisk anta at et par hundre mål tomt på jordoverflaten ville bli noe sånt som 1 mm ved jordens mantel, så der ligger vel en fremtidig problematikk allerede... tipper det mer er det punktet man graver seg ned fra som blir premissgiver for hvem som eier hva enn man har behov for nedi der.. Det tviler jeg sterkt på. Man kan ikke grave fra ett land inn under et annet land og hevde at ens funn der tilhører opprinnelseslandet. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det tviler jeg sterkt på. Man kan ikke grave fra ett land inn under et annet land og hevde at ens funn der tilhører opprinnelseslandet. Det kommer til å gi interessante problemstillinger den dag noen graver seg helt ned for å grave ut dyre tungmetaller. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 For en festlig problemstilling. Men Apple-logoen er et varemerke, og eneretten etter varemerkeloven er begrenset til bruk i næringsvirksomhet. Bruken i panna di er ikke næringsvirksomhet. Gjelder det kommune- og fylkesvåpen også? Så vidt jeg har forstått har bare fylkeskommunen lov til å bruke fylkesvåpenet. (Jeg regner med at det samme gjelder kommunevåpen.) Vil det være like lovlig å få en slik tattovering? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) For 30 år siden var normale bilmotor i familiebiler ofte 2,0 - 3,0 liter. I dag har nye biler vanligvis 1,0 - 2,0 liter, men likevel høyere effekt (hestekrefter). Antall sylindre er kuttet ned fra 4-6 til vanligvis 2-4. Dette reduserer motstanden i motoren kraftig og hever dermed effektiviteten. Turbo gjør at man trenger mindre motorvolum uten å minke effekten. Mindre motorvolum gir lavere motstand. Totalt sett utnytter moderne biler drivstoffet rundt 2-3 ganger så effektivt som for 30 år siden. Dvs, man forbruker ca 1/2 til 1/3 av drivstoffet som en 30 år gammel bil bruker på samme strekning, selv om den er som ny. Ehh. maks effekt og motorvolum har vel ikke nødvendigvis så mye å si på forbruket. Man bruker jo tross alt ikke noe mer effekt enn det som kreves for å motvirke friksjonen opprettholde den aktuelle hastigheten. Og en 30 år gammel WW Golf med bensinmotor bruker ikke akkurat noe mye mer enn en ny en. Aircondition, vekt, størrelse (luftmotstand), dekkbredde, ol. er faktorer som er med på å bestemme forbruket sammen med motoren. Og alle disse unntatt motoren er blitt verre (med tanke på forbruk) i nyere biler. En gammel Golf MK1 f.eks veier ca 790 kg mens en ny golf veier ca 1400 kg. Og den gamle golfen har ikke aircondition og den nye har mye bredere dekk enn den gamle (mer friksjon) og den nye har et større frontareal enn den gamle (men den er vel kanskje såpass mye bedre aerodynamisk at den alikevel ikke har større luftmotstand) Også er det jo først og fremst her snakk om utslippet hvis man kjøper en ny bil vs å beholde den gamle. Og da må man ta med utslippet ved produksjon av den nye og destruksjon av den gammle i regnestykket for alternativet "å kjøpe ny bil". Mens hvis man beholder den gamle kun har utslippet den slipper ut pluss evt ekstra vedlikehold. Det mest miljøvennlige er å ikke produsere flere (bensin-/diesel)biler. Det spørs på hva du legger i ordet miljøvennlig. En elbil med batteri eller brenselcelle fører til MYE større utslipp av miljøgifter og tungmetaller enn en bensin eller diesel bil både i produksjon og senere ved skraping og evt. bytting av batteri eller brenselcelle. Og hvis du tenker på CO2 så er det en helt ufarlig gass som ikke skader noen hverken planter eller dyr. Endret 6. desember 2012 av flesvik 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 hvordan kan man bli bedre på hoderegning? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Regneregler og regnemetoder. 10*10 er 100 Hvor mye er da 12*12? 12*10 er 120. Da gjenstår bare 12*2 og du ender opp på 144. Mer komplekse tall som 56*27 er like lette å regne ut. Det finnes hundretalls av videor på youtube om hvordan man enkelt kan regne ut slike tall i hodet. Bare søk opp ord som "human calculator" og "Fast math". 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hvordan er det og reise til USA med anmeldelser mot seg, hvordan fungerer det og bryr de seg om hva anmeldelsen gjelder? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har uteantennen til Riks-TV stående i vinduskarmen. Under vinduskarmen er det en panelovn som nå og da "slår" seg så det kommer sånne små knepp fra den. Dette gjør at jeg mister TV-signalet. Warum? 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Hvordan er det og reise til USA med anmeldelser mot seg, hvordan fungerer det og bryr de seg om hva anmeldelsen gjelder? Nei, anmeldelse bryr deg seg ikke om. Du vil ikke bli nektet tillatelse i landet på grunn av anmeldelse. Et utreiseforbud fra Norge må ha hjemmel i lov, og som hovedregel være besluttet av domstol Endret 6. desember 2012 av Lami 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Forbrenner man mest av å gå i kulda, enn i varmen? Si f.eks 25 varmegrader mot 10 kalde. I ett tilfelle jobber kroppen med å holde deg kald, andre med å holde deg varm 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Ehh. maks effekt og motorvolum har vel ikke nødvendigvis så mye å si på forbruket. Man bruker jo tross alt ikke noe mer effekt enn det som kreves for å motvirke friksjonen opprettholde den aktuelle hastigheten. Og en 30 år gammel WW Golf med bensinmotor bruker ikke akkurat noe mye mer enn en ny en. Aircondition, vekt, størrelse (luftmotstand), dekkbredde, ol. er faktorer som er med på å bestemme forbruket sammen med motoren. Og alle disse unntatt motoren er blitt verre (med tanke på forbruk) i nyere biler. En gammel Golf MK1 f.eks veier ca 790 kg mens en ny golf veier ca 1400 kg. Og den gamle golfen har ikke aircondition og den nye har mye bredere dekk enn den gamle (mer friksjon) og den nye har et større frontareal enn den gamle (men den er vel kanskje såpass mye bedre aerodynamisk at den alikevel ikke har større luftmotstand) Også er det jo først og fremst her snakk om utslippet hvis man kjøper en ny bil vs å beholde den gamle. Og da må man ta med utslippet ved produksjon av den nye og destruksjon av den gammle i regnestykket for alternativet "å kjøpe ny bil". Mens hvis man beholder den gamle kun har utslippet den slipper ut pluss evt ekstra vedlikehold. Det spørs på hva du legger i ordet miljøvennlig. En elbil med batteri eller brenselcelle fører til MYE større utslipp av miljøgifter og tungmetaller enn en bensin eller diesel bil både i produksjon og senere ved skraping og evt. bytting av batteri eller brenselcelle. Og hvis du tenker på CO2 så er det en helt ufarlig gass som ikke skader noen hverken planter eller dyr. problemet ( ihvertfall noe av det ) er at mang av de grønne organisasjonene først mer at man skal kvitte seg med den gamene bilen da den forurenser for mye. Når så man skal kjøpe seg en ny så er det også fy-fy da det forurenser å produsere den. kunne man da ikke også regne med gjenbruk i dette regnskapet ? Så kan man forsatt lure på hva som skaper mest forurensning ny eller gammel bil. kjøper man seg nye bil så er det også stor sannsynlighet for at noen andre overtar den gamle og da har man jo egentlig ikke tatt bor den gamle. Da blir det mer forurensning. Dette fører også til at det ikke blir førre , men flere biler som også skaper mer forurensing. Kan man da ikke si at ny bil skaper mere forurensning ? Det snodige her ( det må jo være med i diskusjonen) er at det ikke ser ut som om myndightene bryr seg så mye om dette Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har uteantennen til Riks-TV stående i vinduskarmen. Under vinduskarmen er det en panelovn som nå og da "slår" seg så det kommer sånne små knepp fra den. Dette gjør at jeg mister TV-signalet. Kneppet kommer fra termostaten. Dette er en bryter som slår strømmen av og på. Det medfører at det blir en kort gnist. En slik elektrisk lysbue vil sende ut radiobølger, og når disse er sterke nok så overdøver de signalet fra antennen. http://en.wikipedia.org/wiki/Spark-gap_transmitter 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Var havet ~100% klart før alger og mikroorganismer fantes? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Gjelder det kommune- og fylkesvåpen også? Så vidt jeg har forstått har bare fylkeskommunen lov til å bruke fylkesvåpenet. (Jeg regner med at det samme gjelder kommunevåpen.) Vil det være like lovlig å få en slik tattovering? Kommune-, fylkes- og riksvåpen er beskyttet av straffeloven pgf 328 (1) (4). Denne setter straff for uhjemlet bruk av offentlig heraldisk våpen. For riksvåpenet vil slik hjemmel for privatpersoner finnes i riksvåpenforskriften nummer 4. Her tillates dekorativ bruk som ikke gir inntrykk av at bæreren innehar noen offentlig tjeneste. Tilsvarende forskrifter er gjerne fastsatt av kommune og fylkeskommune. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det blir et tolkningsspørsmål, altså? Hvis jeg tattoverer to gule økser og ei krone på brystet, for eksempel, gir jeg inntrykk av at jeg innehar offentlig tjeneste i Hordaland? Vil det da være lovlig å ha en slik tattovering så lenge jeg jobber for fylket, men være ulovlig så snart jeg slutter eller pensjonerer meg? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har ikke klart å finne fylkesvåpenforskriften for Hordaland, så hvordan Hordaland regulerer bruken av sitt fylkesvåpen kan jeg ikke svare på. 1 Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Var havet ~100% klart før alger og mikroorganismer fantes? Jeg vil si nei siden aske, sand og annet som renner ut. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 En person fra Nigeria kalles nigerianer, hva kalles en fra Niger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå