Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Bilbelte må være påbudt, det er jeg enig i.

Men det må være mulig å få dispensasjon dersom man av en eller annen grunn ikke kan.

Selv om misbruk forekommer, må det være mulig å få legeerklæring. Hvis man har sår etter en operasjon i halsen/skulderen, for eksempel.

Å kjøre bil er ingen menneskerett. Det er et privilegie man må gjøre seg fortjent til, blant annet gjennom helse, opplæring og ferdigheter. Privilegiet kan bli trukket tilbake hvis man ikke klarer å oppføre seg i trafikken eller ikke har helse til det lengre. For eksempel blir tatt for uvettig kjøring eller får dårlig syn. Noen helseproblemer kan hjelpes på, for eksempel briller eller hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen, slik at man får kjørt forsvarlig likevel. I tilfellet skade/smerter i hals/brystkasse kan man for eksempel få innvilget 4-punkts eller 2-punkts belter.

 

flesvik: Veteranbiler uten belter er en separat problemstilling. Det har i utgangspunktet ikke noe med legeerklæring å gjøre, selv om det muligens finnes sjeldne tilfeller der begge problemstillingene gjelder samme person. Tillatelse til å kjøre veteranbiler bør etter min mening innskrenkes. Både av sikkerhetsgrunner og miljø. For eksempel kunne man innført et generelt forbud og hatt en relativt enkelt søknadsprosess for dispensasjon. Veteranbiler er ofte flotte og fint å vise frem i ulike sammenhenger, men bør ikke brukes som en hverdagslig familiebil av nevnte grunner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaget noe morsomt i boden ute i går. Jeg har tre firepakninger med 1,5L Pepsi Max ståendes ute i kulda (har glemt at jeg hadde de ute). Tre av fire flasker i to av pakkene er bunnfrosset, mens den siste flaska er helt fortsatt helt flytende. I den siste, og innerste pakka, er to av fire bunnfrosset.

 

Jeg antar at det har skjedd varmeoverføring fra de tre flaskene til den fjerde slik at de tre har fryst, men den siste har mottatt siste rest av varme og fortsatt kan holde seg flytende evt. er blitt underkjølt? Og når vann fryser så frigis det noe varme fra krystalliseringen - kan det ha blitt overført fra de tre frosne flaskene til den fjerde flaska?

 

Åpnet den underkjølte flaska i dag og da frøs mye av innholdet til is med en gang. Jeg antar at det er fordi noe av kullsyra forsvant?

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøre bil er ingen menneskerett. Det er et privilegie man må gjøre seg fortjent til, blant annet gjennom helse, opplæring og ferdigheter. Privilegiet kan bli trukket tilbake hvis man ikke klarer å oppføre seg i trafikken eller ikke har helse til det lengre. For eksempel blir tatt for uvettig kjøring eller får dårlig syn. Noen helseproblemer kan hjelpes på, for eksempel briller eller hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen, slik at man får kjørt forsvarlig likevel. I tilfellet skade/smerter i hals/brystkasse kan man for eksempel få innvilget 4-punkts eller 2-punkts belter.

 

flesvik: Veteranbiler uten belter er en separat problemstilling. Det har i utgangspunktet ikke noe med legeerklæring å gjøre, selv om det muligens finnes sjeldne tilfeller der begge problemstillingene gjelder samme person. Tillatelse til å kjøre veteranbiler bør etter min mening innskrenkes. Både av sikkerhetsgrunner og miljø. For eksempel kunne man innført et generelt forbud og hatt en relativt enkelt søknadsprosess for dispensasjon. Veteranbiler er ofte flotte og fint å vise frem i ulike sammenhenger, men bør ikke brukes som en hverdagslig familiebil av nevnte grunner.

 

 

Nå er det diskutert ganske mye om hvorvidt en gammel bil forurenser mere en nye bil.

Mange er slett ikke sikker på at de nye er mere miljøvennlige

Lenke til kommentar

OK, så vi råtner egentlig hele tiden, den eneste forskjellen er at det ikke blir produsert nye celler?

 

Råtning blir nok litt feil ord. Celler som begynner å oppføre seg rart pga DNA skade eller liknande, blir sendt inn i det som heiter apoptosis. Apoptosis er kontrollert celledød, der cella faller frå kvarandre på ein kontrollert måte. Samtidig vil andre celler dele seg opp og erstatte den gamle.

Sidan du spør om vi har bakterier som kan ete dette, so kan det nevnast at restane kan fjernast på fleire måtar der ein av dei er å bli fjerna av våre eigne "ete" celler. Desse kaller vi phagocyter og inkluderer celler som neutrophiles og macrophages :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Råtning blir nok litt feil ord. Celler som begynner å oppføre seg rart pga DNA skade eller liknande, blir sendt inn i det som heiter apoptosis. Apoptosis er kontrollert celledød, der cella faller frå kvarandre på ein kontrollert måte. Samtidig vil andre celler dele seg opp og erstatte den gamle.

Sidan du spør om vi har bakterier som kan ete dette, so kan det nevnast at restane kan fjernast på fleire måtar der ein av dei er å bli fjerna av våre eigne "ete" celler. Desse kaller vi phagocyter og inkluderer celler som neutrophiles og macrophages :)

 

OK. Takk for svar. Så det som skjer når celler dør og erstattes mens vi lever er ikke det samme som det som skjer nå celler nedbrytes etter vi har dødd. Da er jeg for så vidt tilbake til mitt første spørsmål igjen: Hvorfor skjer ikke denne nedbrytingen mens vi lever? Hvorfor klarer ikke (eller vil ikke) bakteriene som vil spise oss opp i død tilstand også spise oss opp mens vi lever?

Lenke til kommentar

OK. Takk for svar. Så det som skjer når celler dør og erstattes mens vi lever er ikke det samme som det som skjer nå celler nedbrytes etter vi har dødd. Da er jeg for så vidt tilbake til mitt første spørsmål igjen: Hvorfor skjer ikke denne nedbrytingen mens vi lever? Hvorfor klarer ikke (eller vil ikke) bakteriene som vil spise oss opp i død tilstand også spise oss opp mens vi lever?

 

Når vi lever har vi veldig mange bakterier i kroppen, vi har faktisk fleire bakterier enn vi har eigne celler i kroppen! :) Nokre av desse bakteriane hjelper oss å bryte ned maten, andre produserer vitaminer, og andre er der uten å gjere noko skade (nokre beskyttar oss faktisk mot andre bakteriar).

Når det kjem bakterier som er skadlege (pathogen), vil kroppen sin immunforsvar kicke inn og forsøke å drepe dei bakteriane. Dette går som oftast bra utan om at du føler at du blir sjuk (og ofte uten det ein gang).

Vi har ein del bakterier som er "kjøttetande", om desse tar bolig i deg, begynner det noko som liknar ein råtningsprosess (Necrotizing fasciitis), dette er bakteriar som feks strep pyogenes og Staph aureus :)

 

TL;DR

Grunnen til at vi ikkje råtner på rot. Er at vi har eit immunforsvar som kan kvitte seg med bakterier som prøver å ete oss. Når vi døyr fungerer ikkje dette lenger og vi begynner å rotne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forklar!

 

Det er mange som mener at eldre bil med ikke så kraftig motor forurenser mindre en de nye bilen med stor motor.

Det har mye med strøelsen og vekten på bilen å gjøre samt alt det elektriske utstyret man har

 

Alt dette til tros for at moderne motorer er mere energieffektive.

Her mens det at forskjellen egentlig ikke er så stor hvis man juster for vekt og størrelse.

 

Problemet skal være at man har så mye mere som drives av motoren i dag

for ordens skyld så snakker jeg om rene besinn eller diesel drevne biler.

Ikke elektriske og hybrid.

Hvorvidt det er riktig vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Vi har ein del bakterier som er "kjøttetande", om desse tar bolig i deg, begynner det noko som liknar ein råtningsprosess (Necrotizing fasciitis), dette er bakteriar som feks strep pyogenes og Staph aureus :)

 

TL;DR

Grunnen til at vi ikkje råtner på rot. Er at vi har eit immunforsvar som kan kvitte seg med bakterier som prøver å ete oss. Når vi døyr fungerer ikkje dette lenger og vi begynner å rotne :)

 

OK, fint forklart. :) Så de "kjøttetende" bakteriene du nevner er tydeligvis de som gjør at vi råtner, men de blir stoppet av immunforsvaret. Har et oppfølgingsspørsmål til jeg: Med immunforsvaret, mener du da hvite blodceller eller noe annet? Slik at en person med AIDS for eksempel vil risikere å råtne opp innenfra når viruset har ødelagt forsvarscellene dersom han ikke blir eksponert for andre fiendtlige greier som ellers ville blitt stoppet av de hvite blodcellene?

Lenke til kommentar

Det er mange som mener at eldre bil med ikke så kraftig motor forurenser mindre en de nye bilen med stor motor.

Det har mye med strøelsen og vekten på bilen å gjøre samt alt det elektriske utstyret man har

 

Alt dette til tros for at moderne motorer er mere energieffektive.

Her mens det at forskjellen egentlig ikke er så stor hvis man juster for vekt og størrelse.

 

Problemet skal være at man har så mye mere som drives av motoren i dag

for ordens skyld så snakker jeg om rene besinn eller diesel drevne biler.

Ikke elektriske og hybrid.

Hvorvidt det er riktig vet jeg ikke

Blir helt på trynet. En gammel bil med liten motor forurenser jo mer enn en ny. Det er da overhodet ikke noe problemer å finne ut av dette?

 

Man måler utslippen, og man kan konkludere. Og dette er da gjort i lange tider.

 

Kan ikke se at det diskuteres om dette er reelt eller ei noen plass? Link gjerne til disse skeptikerne som mener at gamle biler forurenser mindre enn nye. Det hadde vært interressant å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderne sikkerhetsutstyr har gjort moderne biler ganske mye tyngre enn de gjerne var for 15-20 år siden. Dette "spiser opp" en ganske mye av forbedringen i motor-teknologi. Generelt vil du nok finne at nye biler har lavere drivstoff-forbruk enn eldre biler, men forskjellen er ikke nødvendigvis veldig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som mener at eldre bil med ikke så kraftig motor forurenser mindre en de nye bilen med stor motor.

Det har mye med strøelsen og vekten på bilen å gjøre samt alt det elektriske utstyret man har

 

Alt dette til tros for at moderne motorer er mere energieffektive.

Her mens det at forskjellen egentlig ikke er så stor hvis man juster for vekt og størrelse.

 

Problemet skal være at man har så mye mere som drives av motoren i dag

for ordens skyld så snakker jeg om rene besinn eller diesel drevne biler.

Ikke elektriske og hybrid.

Hvorvidt det er riktig vet jeg ikke

 

Her er det flere grunnleggende feil slik jeg ser det.

 

For det første kan man ikke sammenligne gamle små motorer med nye store. Man kan ikke sammenligne biler med fly og se på utslippet. Trenden er heller ikke at motorer blir større. Det bygges mindre motorer med 1-2 turboer. Se på nye 1.0l motoren til Ford f.eks.

 

At nye biler er tyngre og dermed trenger mer drivstoff for å forflytte seg er sant, men resultatet er at vi får tryggere biler og mindre utslipp. Utslippet kunne sikkert vært ennå lavere om bilbelter var det nyeste innen sikkerhet.

 

Jeg har ikke noen tall på dette, så det blir en del synsing. Men at de nye elektriske systemene trekker mye strøm har jeg hardt for å tro. Sammenlignet med å drive 1000-1500kg i 100km/t så er det et ganske dominerende tall sammenlignet med litt større skjermer++ inne i bilen. Aircondition er derimot kjent for å trekke litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...