Punainen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hvorfor er det mange steder, spesielt i USA, vanlig å gå med sko inne? Tror ikke at det er så vanlig som du tror. Ingen av de jeg spurte nå nettopp sa at de bruker sko inne, og ifølge Google er det en minoritet som sier at de bruker sko inne. Jeg antar at amerikanske TV-programmer har skyld i dette? 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Nei, hvet du hva? Her har vi en god anledning til å gi en banan til konpirasjonsteorietikerne, og skylde på Jødene! Vel andre kan vel gå med sko inne, sånn bortsett fra en minoritet av dem igjen? Dog, litt mer seriøst: Hvor vanlig er bruk av form av tøfler eller sandaler innendørs i Japan? Har hørt om det, men vet ikke om historiene er veldig selektiv i forhold til høyere middeklasse med spesielle slekter. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Er det noen her inne som kan noe om anatomien til torsk? Jeg skulle likt å vist hvordan lengdeforholdet fra tuppen av hodet eller sporen til rektum er i forhold til lengden på fisken. Eventuelt vet dere om noe bra lesestoff som kan hjelpe meg å finne det ut? Endret 26. november 2012 av Nedward 4 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Er det dette du mener? EDIT: Isbilen, det er faktisk fra kapittel 10. Endret 26. november 2012 av Coffey 5 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) På film så dør man momentant visst noen skyter deg i hjertet. Er det sånn i virkeligheten? Har hørt at hjernen klarer seg uten oksygen minst 5 minutter Kuler gjør nok mere skade enn en kniv, men såvidt jeg vet er overlevelsesraten på knivstikk som treffer hjertet overraskende høy, over halvparten tror jeg. AtW Det må skilles på pistolskudd og rifleskudd her. Et pistolskudd må treffe rett på et vitalt organ (for det meste store blodårer eller hjertet eller sentralnervesystemet) mens med et rifleskudd så brer sjokkbølgen seg mye mer ut i vevet og ødelegger og dreper vev langt utover akkurat der hvor kulebanen går (magnum pistolskudd kan vel også ha noe av samme effekten, men ikke like mye som rifleskudd i det hele tatt). Så pistolskudd blir jo faktisk veldig likt et knivstikk siden man ikke får noe særlig sjokkbølge virkning utover der hvor kulebanen går akkurat som der hvor kniven går inn. Her er et litt interessant klipp om det fra en lege: http://www.youtube.com/watch?v=tku8YI68-JA Og siden de fleste personer heldigvis blir skutt med pistol i land som ikke er i krig så overlever faktisk 6 av 7 påstår denne legen. Og flere av de som dør kunne vel også ha vært reddet hvis de fikk hjelp fort nok for man dør som regel av blodtap når man blir skutt og ved rask behandling kan man ofte reddes fra dette. Endret 26. november 2012 av flesvik 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Nå som det nærmer seg 21. desember, hvordan reagerer de forskjellige konspirasjonsgruppene på at ingenting skjer? Jeg tenker spesielt på de som i flere år har trodd at det kommer en planet mot Jorden osv. I lang tid har de jo hevdet at vi snart vil se den fra jorden, noe vi selvsagt ikke gjøre. Hvilke unnskyldninger bruker de nå? Det er vel ganske åpenbart? "Moving the goalposts" selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Spørsmål: Er det mye lettere å få gode karakterer på skolen i USA? Det virker ihvertfall slik på både amerikanske TV-serier og realityshow og dokumentarer. Der blir folk som ikke virker så veldig smarte akkurat skikkelig missfornøyd for en B eller C og masser av folk går ut med nesten bare A'er. 1 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hva mener du med skolen i USA? High school? College? University? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hva mener du med skolen i USA? High school? College? University? generellt egentlig, men først og fremst høyere utdanning. 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) En A i USA er ikke like mye "verdt" som her i Norge mener jeg å ha lest/hørt. Det er fordi karakteren 5 og 6 i Norge utgjør en A i USA (mer eller mindre. Kan også være at jeg har fått det forklart feil). Endret 27. november 2012 av Punainen 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Grade_(education)#Norway der står også om karakter beregning for mange andre land. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Den beste får vel A, åsså fordeles karakterene nedover de andre elevene. Slik mente de i min gamle klasse at det var på skolen de gikk på i Michigan. I Norge må man jo ha så og så mye korrekt for å få karakteren A. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 I USA er det også slik at karakterskalaen består av 5 punkter, ikke 6: A, B, C, D, F. Ser også at grensen for å bestå er oppgitt til å være 60%, men jeg vet ikke hvor representativ denne er. På NTNU er i alle fall grensen på 40%, dermed kan prøven gjøres vanskeligere uten at flere stryker. Det gjør derimot at forskjellen mellom en god og en meget god besvarelse blir større. Karakteren C har også typisk et større spenn, så det er mer typisk å havne på denne karakteren. Amerikansk skala (wikipedia): A 90%–100%, B 80%–89%, C 70%–79%, D 60%–69%, F 59% and below Norsk skala (veiledende NTNU): A 90%-100%, B 80%-89%, C 60%-79%, D 50%-59%, E 40%-49%, F 40% og lavere 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Den beste får vel A, åsså fordeles karakterene nedover de andre elevene. Slik mente de i min gamle klasse at det var på skolen de gikk på i Michigan. I Norge må man jo ha så og så mye korrekt for å få karakteren A. Ergo, har man veldig uflask, så kommer man i en klasse med noen veldig smarte folk. Er du heldig, kommer du i en klasse med dumme folk, for da får du bedre karakter? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Sånn tolket eg det ja. Men dette er ingen sikker kilde! 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg er ganske sikker på at det er langt fra alle skoler som har det systemet i USA. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Tror ikke det praktiseres så strikt. Det skal jo være en normalfordeling i Norge også, men det betyr ikke at folk som fortjener A får B for å dekke en kvote. Hvis det er for mange gode/dårlige karakterer blir vanskelighetsgraden justert opp/ned til neste gang. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Treverk blir gjerne solgt i enheten "LM", er dette enkelt og greit antall meter treverk eller? Om jeg kjøper 1LM 2"x2", får jeg da 1 meter, eller er det noen andre utregninger av det? 1 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Treverk blir gjerne solgt i enheten "LM", er dette enkelt og greit antall meter treverk eller? Om jeg kjøper 1LM 2"x2", får jeg da 1 meter, eller er det noen andre utregninger av det? Tror det bare står for LengdeMeter, så ja. Da får du én meter to-tom-to, som for øvrig nå kalles 48x48. Endret 27. november 2012 av orjanr 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Løpemeter har jeg alltid uttalt det som. Mulig det bare er en gammel vane. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå