Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan henger det da sammen med denne setningen

som du skrev tidligere ?

At dersom man har oppfylt punkt 2, man er enig om at dette er drikke, så trenger man ikke vurdere punkt 3.

Jeg kunne skrevet det bedre.

1. Hvis det ikke er flytende, drikker man det ikke når man inntar det. Er det flytende, gå videre til punkt 2.

2. Hvis det er definert som drikke, drikker man det når man inntar det. Hvis det ikke er definert som drikke, gå videre til punkt 3.

3. Se på hvordan man inntar det. Generell regel: Raskt=drikker, tregt/med redskap=spiser

• Liker 1
Lenke til kommentar

Redigert: Prinsippet i forklaringen er riktig, men det er feil at det er veilengden lyset går mellom de ulike glassflatene som er relevant. Se de to neste innleggene.

Ah, der begynte det endelig å bli litt snedig ;-) Fargen skyldes interferens. For å gjøre det litt enklere kan du tenke på et oppsett med bare to glassflater. Når lyset treffer den første glassflaten blir noe reflektert og noe går gjennom. Når lyset som går gjennom treffer den andre glassflaten blir igjen noe reflektert og noe går gjennom. Det reflekterte lyset fra den andre flaten vil slå seg sammen med det reflekterte lyset fra den første flaten og øyet ditt ser summen av disse. Hvis nå avstanden mellom de to glassflatene er slik at en lyset fra den først refleksjonen og den andre refleksjonen er i motsatt fase når de slår seg samme vil de slukke hverandre ut, og ikke noe lys når øyet ditt. Om dette skjer eller ikke er avhengig av bølgelengden til lyset og avstanden mellom glassplatene (og egentlig lysets hastighet også, men det er ikke så viktig i denne sammenhengen). Siden lyset fra lampen din inneholder mange bølgelengder (=farger) vil noen bølgelengder slukkes ut, andre slukkes delvis ut, mens andre igjen ikke slukkes ut. Derfor får det reflekterte bildet en farge.

Her har du tre glassflater, og da er mulighetene for ulike veilengder lyset tar flere: f.eks. refleksjon i flate 1+2, flate 1+3, etc. Dessuten kan lyset sprette frem og tilbake mellom glassflatene noen ganger, men siden kun en liten andel av lyset reflekteres på hver glassflate vil lysstyrken fra lys som har vært gjennom mange refleksjoner bli svært svak.

Endret av -trygve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skyldes ikke interferens (fordi dette er sammensatt lys av et helt spekter med bølgelengder og fordi de geometriske avstandene mellom glassene ikke er så konsekvente og nøyaktige som en brøkdel av bølgelengden.)

Det skyldes rett og slett IR refleksjonsbelegg som skal hindre utstråling av varme. Moderne isolasjonsglass har slike refleksjonsbelegg. Belegget påvirker også den synlige delen av lysspekteret. De ulike fargene reflekteres i ulik grad. Derfor endrer fargen seg. Denne teknikken begynte å bli utbredt for rundt 20 år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg møter deg på halvveien - jeg holder fast ved interferensen, men det er refleksjon i overgangen mellom luft og belegg, og belegg og glass som er de relevante flatene. Strengt tatt har du helt rett i det du sier, men for å forstå hvorfor ulike farger reflekteres i ulik grad trenger du interferensen.

Forøvrig: Takk for at du rettet på meg. Jeg var naivt av meg å tilskrive interferensen til refleksjonf fra de ulike glass-lagene. Jeg burde innsett at det var en form for belegg inne i bildet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål: På en del av trafikklysene i Oslo blinker det et hvitt lite lys når det grønne lyset lyser. Jeg har alltid trodd at dette hadde noe med bussene som har montert enheter som kan fremskynde grønt lys (for å få bussene fortere frem), men dette ser ikke ut til å stemme da jeg ser det blinker hvitt uansett. Noen som vet hva det er?

Lenke til kommentar

At dersom man har oppfylt punkt 2, man er enig om at dette er drikke, så trenger man ikke vurdere punkt 3.

Jeg kunne skrevet det bedre.

1. Hvis det ikke er flytende, drikker man det ikke når man inntar det. Er det flytende, gå videre til punkt 2.

2. Hvis det er definert som drikke, drikker man det når man inntar det. Hvis det ikke er definert som drikke, gå videre til punkt 3.

3. Se på hvordan man inntar det. Generell regel: Raskt=drikker, tregt/med redskap=spiser

Likevel så viker det lit tvetydig

Man får ikke noen klar destinasjon på hva som er drikke og hva som er fast føde .

grunne til det er at det er flere produkter som havne midt mellom , selv med din destinasjon

Lenke til kommentar

Bruker alle biler samme type bilbelte(fabrikkant)? :hmm:

Om jeg ikke tar helt feil så kom vel volvo opp med denne typen (3 punkts belte) og det er vel krav i norge at det må være trepunkts (4 punkts (rett meg om jeg tar feil) er de som går over brystet, i et kryss. Nesten som gamle buksesæler, ofte brukt i rallybiler). Volvo tok vel patent men de gav det bort slik at alle bilfrabrikanter fikk lov til å bruke tre punkt belter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...