del_diablo Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Er det kun atombombene i Hiroshima og Nagasaki som har tatt menneskeliv? Eller har det noen gang vært ulykker i forbindelse med prøvesprengninger? Så lenge kriterie ditt er "død pga en eksplosjon forårsaket av atomteknologi", skulle det ikke forundre meg om svaret er Nei, det har ikke dødd flere. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Prøvesprengningene er nok så nøye planlagt, og på så øde områder, at ulykker skulle det sikkert veldig mye til for å skje. Men man vet nå aldri med land som Pakistan, Kina og Nord-Korea, for å ta tre eksempler. Det er nok mye som skjer der som resten av verden ikke får høre om. Endret 18. november 2012 av Coffey 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 En av legene som var med på manhattan prosjektet døde kort tid etter pga kreft (10-20 år elns). De visste ikke noe om strålingen på dette tidspunkt, det ble klart først senere, og derfor sto de nesten på bar bakke under prøvesprengningen. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Sikker på om dette er hele historien? Det er i hvert fall en teori jeg har lest om ølbriller. "følge forskere ved Roehampton Universitetet i London påvirker alkohol menneskers evne til kjenne igjen asymmetriske ansikter - hvor den høyre og den venstre side av ansiktet er forskjellige, skriver Discovery News. - Vi har en tendens til å like ansikter som er symmetriske. Det er en etablert påstand av tidligere forskning, sier forsker Lewis Halsey." Kilde: http://www.vg.no/nyh...?artid=10044270 (Mente selvfølgelig symmetriske linjer, ikke geometriske) Endret 18. november 2012 av Razorlight 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 En av legene som var med på manhattan prosjektet døde kort tid etter pga kreft (10-20 år elns). De visste ikke noe om strålingen på dette tidspunkt, det ble klart først senere, og derfor sto de nesten på bar bakke under prøvesprengningen. Det døde flere under eksperimenter på Los Alamos, mest kjent er kanskje https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_K._Daghlian,_Jr. som døde etter å ha vært uforsiktig med en plutoniumkjerne. At radioaktiv stråling er usunt var velkjent på den tiden, men man var ikke like nøye med sikkerheten som man er i dag. Forøvrig er det ingen overraskelse at noen som var med på prosjektet døde i løpet av 10-20 år. Det var ca 130000 ansatte in Manhattan Project, så det var nok i alle fall et par tusen som døde av kreft i løpet av det tidsrommet. 2 Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Når sola er nede ved horisonten så bøyes vel lyset fra den av atmosfæren slik at det ser ut som at den er over horisonten lenger enn den egentlig er. Men når er det denne effekten slår inn? Altså, hvor stor del av solskiva ser vi fortsatt på himmelen når den egentlig er helt under horisonten? Endret 18. november 2012 av Ayb Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Hvis jeg husker riktig, så er hele solen borte, i det den nederste delen treffer horisonten. Effekten er altså omtrent like stor som diameter på solen sett fra jorden. Ved havnivå, selvsagt. Endret 18. november 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 [...] At radioaktiv stråling er usunt var velkjent på den tiden, men man var ikke like nøye med sikkerheten som man er i dag.[...] Pluss at en god del av de som jobbet med atombombeprogrammene hadde litt i overkant "cowboy-mentalitet". ser vi på f.eks Louis Slotin så er følgende hendelser representative for bakgrunnen til mange av tidens ulykker: In the 1945-46 winter, Slotin shocked some of his colleagues with a bold action. He repaired an instrument 6 feet under water inside the Clinton Pile while it was operating, rather than wait an extra day for the reactor to be shut down. He did not wear his dosimetry badge, but his dose was estimated to be at least 100 roentgen.[16] A dose of 1 Gy (~100 roentgen) can cause nausea and vomiting in 10% of cases, but is generally survivable. og ulykken som drepte han: Slotin grasped the upper 9-inch beryllium hemisphere[18] with his left hand through a thumb hole at the top while he maintained the separation of the half-spheres using the blade of a screwdriver with his right hand, having removed the shims normally used. Using a screwdriver was not a normal part of the experimental protocol. Mer relevant til spørsmålet om (prøve)sprengninger av atomvåpen har drept noen: Prøvesprengningen Castle Bravo endte opp med omtrent dobbelt av beregnet sprengkraft i tillegg til at vinden snudde og spredte nedfallet riktig ugunstig for den uheldige fiskebåten Lucky Dragon Hvor en av mannskapet døde. 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Han er her fortsatt ja, så kan høre med han. Har sendt mail til en annen professor, Gabriella Tranell, som foreleser oss i denne raffineringsprosessen. Det var forresten ikke refleksjoner. Beholderen hadde en nedsenkning med et lite flatt platå i bunn, med andre ord en lett gjenkjennelig struktur, som vi alle kunne se. Men jeg skal være forsiktig med å være altfor bastant før jeg får endelig bekreftelse. Edit: Jeg sendte en epost til Lars også. Er spent på svaret, og vil legge det ut her, uavhengig av om jeg har rett eller ikke. Fikk du noe svar på e-postene? Har vært litt spent på dette her. (Beklager hvis jeg har oversett eventuelle poster om dette.) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 En når man tar det i små slurker ( drikker brus på flaske eller kaffe på thermokopp) ? Da betyr ikke svelgingen så mye for definisjonen spise/drikke Beklager sent svar her, men da er det allerede dekket av pkt 2, definert som drikke. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hvorfor gjør høy varme vondt? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 troll? Hvorfor det? Smerte er en veldig komplisert prosess. Vet du svaret? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Varme gjør vondt fordi det ødelegger vevet. Da er det en fordel at vi reagerer med å komme oss unna. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Fikk du noe svar på e-postene? Har vært litt spent på dette her. (Beklager hvis jeg har oversett eventuelle poster om dette.) Hei, har glemt denne posten, og ikke svart nei! Arnberg brukte litt tid på å svare, og i mellomtiden spurte jeg noen professorer og stipendiater på mitt fakultet og fikk forskjellige svar. Noen mente at silisium er transparent, men at de var usikker på jernsmelte (jeg har aldri sett silisium, så vet ikke selv). Noen mente det var transparent, men fortsatt ikke sikre svar. Etter å ha snakket med disse, fikk jeg også svar fra Lars, hvor han kun skrev "Nei, flytende jern er ikke transparent". Det ser altså ut til at flytende jern ikke er transparent. Ettersom jeg fortsatt lurer på hva vi faktisk så, så har jeg sendt mail til doktorgradstipendiantene som hjalp oss med eksperimentet, for å få en forklaring på det! 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Silisiumdioksid kan i hvert fall opptre ganske klart gjennomsiktig. Dette stoffet er også kjent som kvarts eller bergkrystall. 1 Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Silisiumdioksid kan i hvert fall opptre ganske klart gjennomsiktig. Dette stoffet er også kjent som kvarts eller bergkrystall. Vanlig sand består vel også av silika(SiO2)? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Beklager sent svar her, men da er det allerede dekket av pkt 2, definert som drikke. hvordan henger det da sammen med denne setningen Tar man det sakte inn i munnen i små porsjoner, gjerne smaker litt på det før man svelger, da spiser man det. som du skrev tidligere ? Endret 19. november 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hvordan fungerer osmose i vannbehandling til hjemmebruk? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Når man snakker om indre krefter innen geografi, er det platedrift, kontinentaldrift og havbunnsspredning man tenker på da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå