Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg har funder lit over er tid.

Nå er riktignok tid et abstrakt begrep , som vi mennesker har tatt i bruk

likevel så forundrer det meg lit at 2 personer som har samme forutsetning vil oppleve tiden forskjellig om den ene oppholder seg på jorda og den andre svever ute i verdensrommet

 

Likeledes så oppleves tiden helt annerledes når man er voksen en når man er barn

Som voksen oppleves minuttene mye kortere en når man var barn

 

venter man på noe så går tiden også langsommere.

Dette er lit snodig

For det første, hva mener du egentlig med 'har samme forutsetning'?

 

I tilfellet på jorden og i verdensrommet er det en fysisk forskjell, så tiden er ulik. Det viser seg nemlig at tiden går langsommere i et sterkt gravitasjonsfelt enn i et svakt. Men denne forskjellen er så liten at du ikke vil merke det uten å ha presise klokker til å sammenligne.

 

De andre tilfellene du nevner er rent psykologiske effekter. For å forstå disse må man forstå hvordan hjernen sin tidsoppfattelse fungerer, og der har jeg lite å bidra med. Men at tidsoppfattelsen endrer seg når man blir eldre synes jeg ikke er spesielt overraskende, og heller ikke at tiden føles lengre når man fokuserer på hvor fort tiden går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er Lefortovo tunellen under en park i Moskva. Wikipedia har en forklaring:

The tunnel runs under the Yauza River, and water leaks in at some points. The temperature has reached as low as −38[citation needed] degrees Celsius (as during the winter of 2005), causing the water on the road's surface to freeze.

It has been nicknamed "The Tunnel of Death" (Тоннель Смерти) owing to its high accident rate and a viral video circulating around the Internet compiling footage of vehicle accidents (many caused by skidding on ice in winter) recorded by monitoring cameras.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med "samme forutsetning" så mer jeg bare at de er like , at det ikke er noen forskjell på disse personene som kan påvirke resultatet.

 

Spørsmålet dreier seg om hvorfor man føler tiden forskjellig avhengig av alder.

 

Når det gjelder tiden på jorda vs verdensrommet ( som jeg bare dro frem for temaets skyld ) så lurer jeg på hvor mye man egentlig tar hensyn til ytre påvirkninger av måleinstrumentene som skal måle tiden ?

Lenke til kommentar

Med "samme forutsetning" så mer jeg bare at de er like , at det ikke er noen forskjell på disse personene som kan påvirke resultatet.

Men det er alltid en forskjell, i hvertfall når man snakker om den psykologiske oppfatningen av tid. Det er ikke nødvendigvis en opplagt forskjell, men ingen er like og oppfatning av tid har nødvendigvis et subjektiv element.

 

Spørsmålet dreier seg om hvorfor man føler tiden forskjellig avhengig av alder.

Jeg vet ikke noe om dette, så fra min side blir det kun tipping. Men om du sammelinger hvor stor andel av livet hittil f.eks. en dag utgjør for en toåring og en sekstiåring er det jo en stor forskjell, og det er ikke urimelig å tenke seg at dette påvirker hvordan de oppfatter tiden.

 

Når det gjelder tiden på jorda vs verdensrommet ( som jeg bare dro frem for temaets skyld ) så lurer jeg på hvor mye man egentlig tar hensyn til ytre påvirkninger av måleinstrumentene som skal måle tiden ?

Det er selvfølgelig ikke trivielt å ta hensyn til alle relevante ytre påvirkninger, men med masse erfaring klarer stort sett eksperimentatorene det. I dette tilfellet er det svært god overensstemmelse mellom teoretiske beregninger og målte resultater, og målingene er gjort på flere helt ulike måter, så det er lite tvil om at konklusjonen er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at væske med høyt alkoholinnhold midlertidig hemmer smaksløkene på tunga. Har selv opplevd manglende smaksløker "dagen derpå".

 

"I tillegg til kvinnfolk" Ølbriller kommer av at synet vårt svekkes, og evnen vår til å se de geometriske linjene i ansiktet til kvinner, som vi blir tiltrukket av svekkes. Så nei, jeg tror ikke det har noen sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...