Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har sett på forskjellige språklige diskusjoner på nettet, så er det ganske enkelt egentlig.

Vi drikker væsker, og spiser fastere føde.

F.eks. Lapskaus, gryteretter og lignende blir spist.

Vann, brus og kaffe blir drukket.

Suppe er i et grenseland. Mens mange spiser suppe (tar skjeen i munnen), så er det også en del som drikker suppe (tar skjeen opp til munnen, og "drikker"). Tror sistnevnte var vanlig i Frankrike.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det må være flytende for å drikkes må vel være første betingelse.

Dernest, hvis det man inntar defineres som drikke og alle er enige om dette, drikker man det når man inntar det.

Dernest tenker jeg at man kan gjøre en vurdering på hvordan/hvor raskt man inntar det. Hvis man svelger kontinuerlig, gjerne må svelge flere ganger på rad, da drikker man det.

Tar man det sakte inn i munnen i små porsjoner, gjerne smaker litt på det før man svelger, da spiser man det.

Endret av Ekko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor oppdager vi enkelte ord selv om vi blar så fort ned at alt ser uleselig ut?

det er sikkert en merkelig forklaring der ute med et merkelig effekt navn :p

Jeg holder en knapp på sensorisk minne. Dette er en komponent av hukommelsen med stor kapasitet, men svært liten varighet. Alt du oppfatter gjennom sansene havner først i det sensoriske minnet, og holder seg der i opptil to sekunder. Derfor kan ting plukkes opp i arbeidsminnet uten at du lenger ser dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det må være flytende for å drikkes må vel være første betingelse.

Dernest, hvis det man inntar defineres som drikke og alle er enige om dette, drikker man det når man inntar det.

Dernest tenker jeg at man kan gjøre en vurdering på hvordan/hvor raskt man inntar det. Hvis man svelger kontinuerlig, gjerne må svelge flere ganger på rad, da drikker man det.

Tar man det sakte inn i munnen i små porsjoner, gjerne smaker litt på det før man svelger, da spiser man det.

En når man tar det i små slurker ( drikker brus på flaske eller kaffe på thermokopp) ?

Da betyr ikke svelgingen så mye for definisjonen spise/drikke

Lenke til kommentar

Jeg har dette stilige bildet på PC-en. Hva er det egentlig som foregår her?

Sikker på at bildet ikke har vært gjennom en runde i photoshop? Ikke at jeg har særlig greie på slikt, men når en ser på lyset fra byggningene så ser det ut til at kameraet har vært litt ustødig. Lyset fra lynet derimot virker helt stabilt.

Synes også gnistregnet (eller hva det nå enn er) ser falskt ut, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at bildet ikke har vært gjennom en runde i photoshop? Ikke at jeg har særlig greie på slikt, men når en ser på lyset fra byggningene så ser det ut til at kameraet har vært litt ustødig. Lyset fra lynet derimot virker helt stabilt.

Synes også gnistregnet (eller hva det nå enn er) ser falskt ut, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor.

Om det er f,eks 10 sekunder lukkertid på bildet, så lys som er der 10 sekunder kan være ustødig, mens lynet og gnist-regnet, som bare var der en kort, kort periode kan være syl-skarpt. Syntes ikke det ser ut som det har vært noen større runde i photoshop...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Torden. Så vidt jeg kan se/høre på øye/øre-mål så kommer torden ca et sekund etter lynnedslaget. Noe som tyder på at avstanden fra kamera til kabelen er ca 300-350 meter. Det virker realistisk ut i fra perspektivet i bildet.

Jeg skal være enig i at stillbildet ser noe falsk ut, men det virker realistisk likevel. Kameraet må ha stått på stativ og hatt lang lukkertid. Han som fotograferte må ha kommet borti stativet for det er svake lysstriper på bygningene som tyder på kort tid med bevegelse og lang tid uten bevegelse. Han har antagelig kommet borti stativet da han startet eksponeringen og så har det blitt stående i ro resten av eksponeringen.

Lynet varer veldig kort så det er skarpt. Kabelen tipper jeg er enten lynavleder, kabel-tv eller nettverkskabel. Den vil varmes opp til smeltepunktet og kanskje kokepunktet på kobber i løpet av millisekunder. For oss og kameraet vil det se ut som kabelen eksploderer. De glødende kobberdråpene "gnistene" spruter alle veier og kjøles til ikke-glødende temperaturer når de farer gjennom lufta. Dette skjer i følge filmen i løpet av et par sekunder.

Jeg skulle forresten likt å se hvordan det ser ut ved kabelinntaktene i bygningene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vet ikke om man kan sammenligne det med alle disse tørkesnorene man har andre steder ,som går mellom bygningene i flere etasjer ?

En annen ting jeg har funder lit over er tid.

Nå er riktignok tid et abstrakt begrep , som vi mennesker har tatt i bruk

likevel så forundrer det meg lit at 2 personer som har samme forutsetning vil oppleve tiden forskjellig om den ene oppholder seg på jorda og den andre svever ute i verdensrommet

Likeledes så oppleves tiden helt annerledes når man er voksen en når man er barn

Som voksen oppleves minuttene mye kortere en når man var barn

venter man på noe så går tiden også langsommere.

Dette er lit snodig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...