Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke i alle støpsel, vel?

 

Kan sjekke til uken hvordan det er på den oppvaskmaskinen jeg snakker om.

 

Lenge siden jeg lærte om elektrisitet nå...

Men den er jo symmetrisk, så den får jording uansett.

Men i noen land har man jo Neutral og Live, altså er ikke ledningene med strøm helt like i forhold til jordingen.

 

Det er noe sånt jeg har tenkt det ut i hodet mitt og. Vil det si at vi i Norge har 230V spenningsforskjell mellom den ene lederen (blå, sant?) og jord, og 0V forskjell mellom den andre lederen og jord? Mens de i andre land har 115V på begge ledere? (eventuelt lavere hvis de ikke har 230V som i statene)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Whey heter myse på norsk, og er forsåvidt et biprodukt fra osteproduksjon. Men noen er smarte nok til å bruke mysen til å lage brunost :-)

 

Kan du forklare noe mer om produksjon av myse-derativ ved norske ostefabrikker? Savner litt mer inngående informasjon av akkurat hvordan det går fra flytende myse til proteinpulver.

Lenke til kommentar

Her hjemme og hos noen andre har vi helt lik oppvaskmaskin. Våres kan plugges inn alle veier, men deres kan bare plugges i en vei. Det første de fikk vite fra support var at de skulle snu stikkontakten.

 

Dette høres ut som noe fase feil. At maskinen har ett eller annet som er defekt som tar seg av fasefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig med klausuler om at man får en eller annen negativ reaksjon dersom man avslører resultatet. F.eks at man mister seieren, eller ikke får premien. Om det er brukt i Farmen vet jeg ikke.

 

Det finnes en klausul. Hva den består i husker jeg ikke i detalj, men den ble omtalt under forrige farmen og det er temmelig dramatiske straffereaksjoner de som deltar må skrive under på at de godtar hvis de røper hvem som har vunnet før siste program er sendt.

Lenke til kommentar

Hvor går egentlig grensen mellom spising og drikking? Det virker som om det man bruker bestikk eller hendene for å få i seg mat på spiser man, mens om man bruker glass og lignende for å få det i seg sier vi at man drikker det. Men så: Vi sier at man spiser suppe, men om man fyller opp en skål med vann og bruker skje for å få det i seg så kan man ikke si at man spiser det akkurat.

 

Det kan ikke ha noe med tygging å gjøre heller, for man sier jo at man spiser yoghurt når man inntar det med skje. Når man bare heller det i seg derimot, sier vi at man drikker det. Hva er det som er løsningen her egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
om man fyller opp en skål med vann og bruker skje for å få det i seg så kan man ikke si at man spiser det akkurat.

Tja, hvorfor ikke? Det er jo ikke så vanlig at folk "spiser" vann med skje, så derfor er det jo heller ikke så vanlig at man sier "å spise vann" - dermed høres disse ordene rare og ukjente ut sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor går egentlig grensen mellom spising og drikking? Det virker som om det man bruker bestikk eller hendene for å få i seg mat på spiser man, mens om man bruker glass og lignende for å få det i seg sier vi at man drikker det. Men så: Vi sier at man spiser suppe, men om man fyller opp en skål med vann og bruker skje for å få det i seg så kan man ikke si at man spiser det akkurat.

 

Det kan ikke ha noe med tygging å gjøre heller, for man sier jo at man spiser yoghurt når man inntar det med skje. Når man bare heller det i seg derimot, sier vi at man drikker det. Hva er det som er løsningen her egentlig?

Jeg definerer det slik: å spise er å føre ting inn i munn enten ved hjelp av bestikk eller henda. Å drikke er når man heller noe i seg fra en beholder.

 

Med andre ord, jeg ville sagt at du drikker suppa hvis du løfter opp skåla og begynner å helle.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, nei. Vann er vel kanskje unntak for regelen.

 

Faen, og jeg som gikk igjennom alle mulige scenarioer i hodet for å sjekke at forslaget mitt skulle holde ... uh, vann.

 

EDIT: Men dette er vel uansett bare snakk om hva et språk og deres brukere har bestemt seg for. Blir fort vanskelig å definere.

Endret av Coffey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...