sinnaelgen Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 De siste deltagerne kommer hjem samtidig og får ikke utdelt premien før det er sendt og vinneren offentliggjort. Nærmeste familie må ikke vite noen ting... Hen hva med alle de som blir sendt hjem tidligere ? Allerede da vil noen vite at de ikke vinner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hva er den kraftigste strømmen (Ampere) menneskeheten har klart å fremstille? En kandidat kan være Z machine med 27 millioner A. Som skal oppgraderes til 70 millioner. Noen bedre? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Hen hva med alle de som blir sendt hjem tidligere ? Allerede da vil noen vite at de ikke vinner. Det stemmer, men det er jo ikke noen stats-hemmlighet heller da. Ser ikke problemet med at de nærmeste vet hvem som har vunnet eller ikke heller. Heller ikke at f.eks vennekretsen til en som går ut vet at den personen ikke har vunnet. Det er nok ikke Norges best bevarte hemmlighet hvem som vinner farmen, tipper en god del vet det i dag, som ikke er en del av farmen teamet. Endret 13. november 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hva er den kraftigste strømmen (Ampere) menneskeheten har klart å fremstille? Hvis det kun var én strømkrets (noe jeg tviler sterkt på) i et aluminumsverk, kunne kanskje verdens største i sitt slag med 352 anodeceller være en kandidat. Hver celle bruker 300 kA, altså totalt over 105 millioner ampere. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Det stemmer, men det er jo ikke noen stats-hemmlighet heller da. Ser ikke problemet med at de nærmeste vet hvem som har vunnet eller ikke heller. Heller ikke at f.eks vennekretsen til en som går ut vet at den personen ikke har vunnet. Det er nok ikke Norges best bevarte hemmlighet hvem som vinner farmen, tipper en god del vet det i dag, som ikke er en del av farmen teamet. poenget er jo at det skal være hemmelig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) poenget er jo at det skal være hemmelig. Hemmelig for allmenheten, ikke for samtlige i Norge. Ser ikke problemet med at 20-30, eller flere, av familie og venner vet hvem vinneren er, hvilke problemer ser du med det? Vi snakker om ett underholdnings-program, ikke cosmic top secret-saker. Endret 13. november 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg tenkte både på momentanverdi og konstantverdi så begge rekordkandidatene er glimrende. Hydro Sunndal lå vist på 306 kA i 2004 og har så vidt jeg vet oppgradert strømstyrken siden da. Litt googling senere ser jeg at det finnes en prototype aluminium elektrolysecelle "HAL4c" som skal kjøre på 426 kA. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 ... Hver celle bruker 300 kA, altså totalt over 105 millioner ampere. Cellene er seriekoblet, det er ganske lav spenning over hver. 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 noen som kan si noe om HVA slike mengder strøm kan utføre? hvor mye varme kan dette produsere? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 noen som kan si noe om HVA slike mengder strøm kan utføre? hvor mye varme kan dette produsere? Det kommer jo an på resistansen (og derfor også påtrykt spenning). Varmeutviklingen (effekten) er produktet av spenningen og strømmen, eller resistansen og kvadratet av strømmen. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 poenget er jo at det skal være hemmelig. Det er ikke uvanlig med klausuler om at man får en eller annen negativ reaksjon dersom man avslører resultatet. F.eks at man mister seieren, eller ikke får premien. Om det er brukt i Farmen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg kom over et klipp på youtube der noen påstår at whey proteinpulver egentlig er et biprodukt av melkeprodukter. Og at det før 70-tallet ble regnet som avfall før noen kom på ideen av å selge det til kroppsbyggere. Mener å ha hørt dette før også av noen andre... Finner ikke noe på google om dette Er dette sant? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg har vært med å prosjektert ett meieri, og det er sant at de lager proteiner der av melkeprodukter. Jeg er litt usikker på om det er så enkelt at det bare er ett biprodukt dog, endel melkeprodukter har endel proteiner, så det er nok kanskje bare noen som har dette biproduktet i særlig grad, og det krever endel maskineri å lage dette proteinpulveret også. AtW 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) glem det, googlet det. for dere som er interessert: Whey protein gets its start at the dairy farm, naturally present in cow’s milk.Milking Parlor Cows are brought into a specialized area for milking two to three times per day. Here the milk is collected from the cows. Transportation The milk is transported from the dairy farm to a manufacturing facility. Liquid tankers are generally used. Separation Upon arrival at the manufacturing facility the milk is tested for safety. Whey protein is produced during the process of making cheese. Special enzymes are added to the milk to create the separation of curds and the liquid whey. Processing The liquid whey is then pasteurized and dried into a powder form. Examples of process methods include; microfiltration and ion exchange. Endret 14. november 2012 av Balthier 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Whey heter myse på norsk, og er forsåvidt et biprodukt fra osteproduksjon. Men noen er smarte nok til å bruke mysen til å lage brunost :-) 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Cellene er seriekoblet, det er ganske lav spenning over hver. Såvidt jeg husker fra da jeg designet overbygget på HAL275, som brukes både i Sunndal og Qatar, så er spenningen per celle ca ½ volt. Til høyre på bildet (fra Qatar) sees de såkalte fleksiblene, strømskinnene inn til cellen. De er laget av aluminium og dimensjonene er rikelige. Til venstre på bildet er en kran i ferd med å sette inn to nye kullanoder. 1 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Til venstre på bildet er en kran i ferd med å sette inn to nye kullanoder. Er det det som kalles Söderbergelektroder? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Nei, Söderberg er en annen type. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Spenningen ligger så vidt jeg husker på ca 9,5 volt per celle. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Siden vi er inne på elektrisitet her: Noen artikler fungerer kun dersom man plugger den riktig vei inn i stikkontakten. Altså en vanlig norsk stikkontakt med jording: Jeg forstår ikke hvordan det kan gå an? Hvorfor fungerer den ikke andre veien? Eneste jeg har opplevd det har skjedd på en er oppvaskmaskin, samme feil er bekreftet på samme modell i flere forskjellige hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå