Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør brød oppbevares i papirpose, plastpose, papirpose utenpå plastpose eller plastpose utenpå papirpose for å unngå at det blir tørt?

Personlig erfaring tilsier at brødet holder seg ferskt lengre med plast utenpå papirposen. Dette er med brød som er fryst/tint, dog ser ikke hvorfor det skal være noen forskjell uten det med i regnestykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]det var bedre å bære båra med litt bøyde armer, enn rett ned (uten svikt), for det var visst mindre slitsomt for de som bar. Stemmer dette? For meg virker det mindre slitsomt å bære handleposene rett ned, enn å løfte litt.

Hvis flere enn 2 bærer på den samme båra bør alle bære med bøyde armer. Om alle har bøyde armer kan alle løfte med sånn passe kraft (og kan styre selv hvor mye de skal løfte), om alle har strake armer vil det være personenes høyde og armlengde som avgjør hvem som må løfte med hvor stor kraft. (han høye med korte armer må løfte veldig tungt, og han lave med lange armer løfter ikke i det hele tatt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ta en diskusjon med systemingeniørene mine på jobben og høre hva de tenker om dette.

Forøvrig så kan man godt ha vern tilstede ettersom vern så nær generatoren har lang forsinkelse pga selektiviteten i anlegget. Det kan gå opp mot ett sekund før generatorvern tripper på kortslutning, og innen den tiden er smellen ferdig for godt.

 

 

Takker forøvrig for den snedige fortellingen om kraftstasjonen og bomsynken. Det sier litt om kreftene som er i sving.

 

Ja, det er voldsomme krefter som kan settes i sving i slike situasjoner. Nå er det jo to nokså forskjellige situasjoner det er snakk om her. I den som er skissert innledningsvis i denne diskusjonen er det snakk om to jevnbyrdige nett som forsøkes faset sammen. Når en enkelt kraftstasjon skal fases inn på samkjøringsnettet er det ikke snakk om jevnbyrdige parter. Om Tydal leverer aldri så "mye lys og mye varme" til resten av Trøndelag blir en enkelt kraftstasjon der oppe for en smågutt å regne sammenlignet med et samkjøringsnett som vel må betraktes som uendelig stivt i fase og frekvens i en slik situasjon. Dermed blir det den stasjonen som fases inn som må ta støyten.

 

Det forundret meg derfor litt at de ikke merket noe spesielt på kraftstasjonen da jeg la inn bryteren. Jeg sto i telefonisk kontakt med vakthavende der hele tiden, men hadde ham ikke på øret da jeg opererte bryteren, telefonledningen var ikke lang nok til det. Men da jeg plukket opp røret etterpå hadde han ikke noe spesielt å bemerke, det syntes å ha gått helt greit sett fra hans ståsted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer i praksis? "Stopper" rotoren i 1/6 periode for så å dyttes i gang igjen av samkjøringsnettet? Rotoren veier vel noen tonn og hvis den plutselig skal ta seg en bråstopp noen millisekunder så regner jeg med det røsker godt i lagrene. Heldig at lagrene og resten av systemet holdt.

 

Han på kraftstasjonen må vel ha vært litt ute av seg selv et øyeblikk der om han ikke merket noe. Kanskje sluppet et kjempenys synkront med smellen eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er voldsomme krefter som kan settes i sving i slike situasjoner. Nå er det jo to nokså forskjellige situasjoner det er snakk om her. I den som er skissert innledningsvis i denne diskusjonen er det snakk om to jevnbyrdige nett som forsøkes faset sammen. Når en enkelt kraftstasjon skal fases inn på samkjøringsnettet er det ikke snakk om jevnbyrdige parter. Om Tydal leverer aldri så "mye lys og mye varme" til resten av Trøndelag blir en enkelt kraftstasjon der oppe for en smågutt å regne sammenlignet med et samkjøringsnett som vel må betraktes som uendelig stivt i fase og frekvens i en slik situasjon. Dermed blir det den stasjonen som fases inn som må ta støyten.

 

Det forundret meg derfor litt at de ikke merket noe spesielt på kraftstasjonen da jeg la inn bryteren. Jeg sto i telefonisk kontakt med vakthavende der hele tiden, men hadde ham ikke på øret da jeg opererte bryteren, telefonledningen var ikke lang nok til det. Men da jeg plukket opp røret etterpå hadde han ikke noe spesielt å bemerke, det syntes å ha gått helt greit sett fra hans ståsted.

 

Jeg er helt enig med deg angående styrken til samkjøringen vs den ene generatoren.

 

Det er kanskje også grunnen til at karen i andre enden ikke merket noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer i praksis? "Stopper" rotoren i 1/6 periode for så å dyttes i gang igjen av samkjøringsnettet? Rotoren veier vel noen tonn og hvis den plutselig skal ta seg en bråstopp noen millisekunder så regner jeg med det røsker godt i lagrene. Heldig at lagrene og resten av systemet holdt.

 

Han på kraftstasjonen må vel ha vært litt ute av seg selv et øyeblikk der om han ikke merket noe. Kanskje sluppet et kjempenys synkront med smellen eller noe sånt.

 

Nei, jeg tror ikke rotoren stoppet for så å begynne å gå i gjen med et annet omdreiningstall. Det ville i tilfelle ha medført først avgivelse og så opptak av så mye rotasjonsenergi at det nok ville fått dramatiske konsekvenser. Da jeg la inn bryteren leverte kraftstasjonen strøm med en frekvens på ca 49.8 Hz. Det baserer jeg på at viseren brukte ca 5 sek på en runde, dvs en frekvensdifferens på 1/5 = 0.2 Hz. I det bryteren ble operert må generatoren brått og brutalt ha blitt akselerert fra 49.8 til 50 Hz og det var ikke mer enn hva systemet kunne klare både elektrisk og mekanisk, selv om det tydeligvis var nære på.

 

Men jeg ville jo i utgangspunktet ha trodd at de merket dette på kraftstasjonen, noe de altså ikke lot til å gjøre. Nå vet jeg imidlertid ikke hvor han jeg var i kontakt med på kraftstasjonen befant seg rent fysisk i forhold til generatoren. Han kan ha befunnet seg i et kontrollrom såpass langt unna selve generatorhallen at han ikke merket noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er på besøk hos bestemor som har leilighet på et aldershjem, og jeg har da fått et gjesterom på området som låses med egen nøkkel. Men for å komme inn i hovedbygget til leilighetene må jeg bruke romnøkkelen min.

 

Er det slik at det finnes nøkler som både passer til enkeltlåser men også felleslåser? Har aldri sett det før. Hvordan er det i så fall mulig?

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Selvsagt fungerer det. Det er jo slik alle systemnøkkelsystemer er bygget opp.

 

Det fungerer ved at din nøkkel har et sett tapper som er unikt for din dør, og et sett tapper som er felles for alle nøkler. Døren din sjekker dine tapper (og felles), mens fellesdørene har låssylindre som har færre pinner, og dermed kun sjekker felles-tappene.

 

Sikkert litt dårlig forklart, men hvis du søker det opp finnes det veldig mange gode forklaringer på nettet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...