Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvorfor ikke såret på kneet går vekk. Datt kraftig i sommer og skrapte opp kneet, det kom blandt annet lymfevæske ut. Siden juli så er huden forsatt ikke normal. Ganske rød der fortsatt. Altså det er hud der og ikke åpent sår lengre ofc. Men ser ikke ut til å bli normalt igjen.

Tror dere dette er permanent? At jeg kommer til å være rød/nørke rødt fra oppskrapingen?

Lenke til kommentar

CIA-sjefen går av etter utroskap.

Kan noen fortelle meg hva CIA og utroskap har med hverandre å gjøre? Jeg forstår ikke hvorfor dette er nødvendig.

Det skulle vel ikke være så vanskelig å skjønne. Det har med troverdighet og tillit å gjøre. På fagspråket kalles det gjerne "honningfelle". En velkjent og gammel metode for mange etterretningstjenester er å få en de ønsker informasjon fra til å begå utroskap. Dette kan så i neste runde brukes til å presse vedkommende til å utlevere hemmelig informasjon ved å true med å avsløre sidespranget for ektefellen.

En person som er sjef for CIA kjenner nok til det meste av USAs hemmeligheter og det kan overhodet ikke aksepteres at hans integritet kan trekkes i tvil, verken privat eller i jobbsammenheng.

Egentlig må derfor alle som gjennom sitt arbeide får kjennskap til høyt graderte forsvarshemmeligheter regne med at egen sikkerhetstjeneste ( i Norge PST) kan komme til å sjekke både privat økonomi og bedrive en smule dyneløfting for å sjekke om vedkommende er i faresonen.

Lenke til kommentar

Jeg har også litt problemer med å bli enig med meg selv her. Jeg forutsetter at det ikke finnes noen sikringer eller overstrømsvern i dette systemet. I så fall burde jo det tre i funksjon og bryte koblingen umiddelbart. Når noe slikt ikke finnes vil det i hvert fall gå noen vanvittig høye strømmer i de første msek etter sammenkoblingen. Jeg er derfor tilbøyelig til å tippe at et eller annet vil ta fyr som følge av det.

Det er kanskje litt off-topic, men opplegget minner om en opplevelse jeg hadde for mange år siden da jeg jobbet som ferievikar ved en transformatorstasjon ved Stjørdal i Trøndelag. Det var den verste tordenværssommeren i manns minne på de kanter og nesten annenhver dag falt linjer ut som følge av lynnedslag. En ettermiddag det var ekstra ille falt det ut en 132 kV linje fra et kraftverk oppe i Tydal, jeg tror det var Gresslifoss. Denne måtte fases inn igjen på samkjøringsnettet og den gangen (i 1973) måtte det gjøres manuelt. Hvis man rotet det til kunne man da i verste fall utløse en kjedereaksjon i diverse overspenningsvern med det resultat at store deler av Trøndelag og til og med Jämtland og Härjedalen ble mørklagt.

Til hjelp hadde jeg en viser som roterte med en frekvens lik differansen mellom samkjøringsnettet og kraftstasjonen i Tydal. Det var dessuten et merke på skalaen for denne viseren som indikerte når det var null spenning over kontaktene på bryteren. Trikset var da selvsagt å operere fjernkontrollen for effektbryteren i det viseren passerte dette nullpunktet. Jo saktere den roterte jo lettere ville dette selvsagt være. Vakthavende i Tydal la seg derfor først litt under 50 Hz og øket frekvensen sakte opp 50. Derved roterte viseren saktere og saktere.

Da rotasjonshastigheten var kommet ned på at viseren trengte ca 5 sek på en runde mente jeg det var godt nok, at jeg skulle klare å smelle inn effektbryteren i det den passerte nullpunkte. Det jeg imidlertid ikke visste noe om, og heller ikke tenkte på, var responstiden for effektbryteren. Dessuten var jeg nok litt sen i avtrekkeren. Resultatet vat at når effektbryteren slo inn var nok viseren kommet nærmere 60 grader forbi nullpunktet.

Jeg hørte en lyd jeg aldri har hørt maken til, verken før eller senere, og jeg sverger på at det rykket i gulvet i kontrollrommet. Det hører med til historien at både effektbryteren og 132 kV trafoen sto i en bunker drøye 50 m fra bygningen hvor kontrollrommel lå.

Men mirakuløst nok holdt koblingen, verken Trøndelag eller tidligere norsk territorium på andre siden av grensen ble mørklagt. Ikke vet jeg hvor store strømmer som gikk i de første msek etter sammenkoblingen og ikke tror jeg at jeg vil vite det heller.

Takker for interessant og gøy historie!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også litt problemer med å bli enig med meg selv her. Jeg forutsetter at det ikke finnes noen sikringer eller overstrømsvern i dette systemet. I så fall burde jo det tre i funksjon og bryte koblingen umiddelbart. Når noe slikt ikke finnes vil det i hvert fall gå noen vanvittig høye strømmer i de første msek etter sammenkoblingen. Jeg er derfor tilbøyelig til å tippe at et eller annet vil ta fyr som følge av det.

Jeg skal ta en diskusjon med systemingeniørene mine på jobben og høre hva de tenker om dette.

Forøvrig så kan man godt ha vern tilstede ettersom vern så nær generatoren har lang forsinkelse pga selektiviteten i anlegget. Det kan gå opp mot ett sekund før generatorvern tripper på kortslutning, og innen den tiden er smellen ferdig for godt.

Takker forøvrig for den snedige fortellingen om kraftstasjonen og bomsynken. Det sier litt om kreftene som er i sving.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Brünnhilde fra Wagners Nibelungenringen, også kjent som Ringsyklusen, en massiv opera i fire deler. Uttrykket "det er ikke over før den fete damen synger", som også har blitt brukt Pondus, stammer derfra.

Du glemte å ta med at disse fire delene typisk tar 15 timer å fremføre. Det er ikke et ideelt sted å kjede seg.

Endret av Kakofoni
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du glemte å ta med at disse fire delene typisk tar 15 timer å fremføre. Det er ikke et ideelt sted å kjede seg.

Ikke at noen finner på å spille hele greia i en omgang. Typisk går det over fire dager, med flere pauser i hver opera. Eller over et par år, siden det er veldig, veldig sjelden at noen gidder å sette opp fire operaer på en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så på en dokumentar for inntak av soldater til USA. En av øvelsene var å bære en skadet soldat på en båre. De var vel 6-8 stk som bar. Uansett...

De sa at det var bedre å bære båra med litt bøyde armer, enn rett ned (uten svikt), for det var visst mindre slitsomt for de som bar. Stemmer dette? For meg virker det mindre slitsomt å bære handleposene rett ned, enn å løfte litt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så på en dokumentar for inntak av soldater til USA. En av øvelsene var å bære en skadet soldat på en båre. De var vel 6-8 stk som bar. Uansett...

De sa at det var bedre å bære båra med litt bøyde armer, enn rett ned (uten svikt), for det var visst mindre slitsomt for de som bar. Stemmer dette? For meg virker det mindre slitsomt å bære handleposene rett ned, enn å løfte litt.

Kanskje de på denne måten fikk dempet/avfjæret vekten fra båren bort fra bena og ryggen?

Selv ser jeg for meg at man blir ganske sliten i armene av å bære slik over lengre avstander, men det var det eneste argumentet jeg kunne komme på.

Personlig veksler jeg litt på å bære handleposene med strak/bøyd arm hvis jeg har parkert i motsatt ende av parkeringsplassen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikke, og finner ikke noe spesielt på noen kjappe google søk bortsett fra en kiropraktor som sier at det belaster ryggen mindre å bære med bøyde armer (mulig armene da fungerer som "støtdempere" i stedenfor at all last går rett gjennom ryggen ved strake armer).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at man da bruker musklene mer, og dermed får bedre sirkulasjon av blod til musklaturen. Istedenfor at man bare river og sliter i den uten å bruke den (er jo det man gjør når armen henger rett ned)

Eg vet ikke.... Det beste synest hvertfall eg er å variere litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig må derfor alle som gjennom sitt arbeide får kjennskap til høyt graderte forsvarshemmeligheter regne med at egen sikkerhetstjeneste ( i Norge PST) kan komme til å sjekke både privat økonomi og bedrive en smule dyneløfting for å sjekke om vedkommende er i faresonen.

Det er ikke PST, men NSM som, ved sikkerhetsklarering/reklarering (gjøres hvert 5.år) sjekker privatøkonomien (=kredittvurderer deg hos Dun&Bradstreet) og bakgrunnssjekker dine nærstående: foreldre/ektefelle/samboer/tidligere ektefelle/tidligere samboer/barn/søsken*. Denne økonomisjekken og "dyneløftingen" gjøres altså rutinemessig før du overhodet får sjansen til å omgås forsvarshemmeligheter med høyere gradering enn "Begrenset".

*)det er litt forskjell på hvor mange i familien de skal vite navn og personnr på, ut fra behøvd klarering.

Det kan vel sikkert hende at de (NSM, PST eller sistnevnte på oppdrag fra førstnevnte) også sjekker opp litt inne i en femårsperiode om de har konkrete mistanker.

Man har også en plikt til å melde fra til sine overordnede om forholdene dine endrer seg, f.eks. om du får ny kjæreste/samboer, dårligere økonomi, eller du blir utsatt for/er i faresonen for utpressing (og det er vel faren for det siste som gjelder for Petraeus...)
(ref. FAQ'en på NSM sine sider) Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...