bas Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Stussa ikke på en tunnell som gikk fra 0 til 1600 meter altså? Skal ikke si hva jeg tenkte, men en major brainfart var det i hvertfall Og har nå uansett sendt spørsmål til Statens Vegvesen i håp om at de kan svare Endret 7. november 2012 av bas Lenke til kommentar
Jann!s Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hvordan lages tress is uten at de forskjellige sortene blander seg? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Jeg vil anta at det er en maskin med tre sprøytehoder som fyller boksen samtidig, slik: 3 Lenke til kommentar
bas Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Vil tippe at den er semi hard når den sprøytes nedi boksen hvor det er en form med plass til de tre forskjellige fargene som så bare blir trukket ut når alt er sprøytet oppi. Vill gjetning. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 bas: Vegger eller former er unødvendig når det brukes symmetriske dyser med samme hastighet og isboksen er symmetrisk. Jeg tror Coffey sin tegning viser ganske nøyaktig hva som skjer. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 jeg tipper at utformingen av tunnelen er slik på grunn av ventilasjonen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Nja... Er nok en medvirkende faktor. Det som eg synest er litt rart er at utluftings tunnelen ikke er på høyeste punkt. Ville ikke det være lurt? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Høyeste punkt er ikke så viktig da det uansett er store vifter som presser luft gjennom tunellen. Jeg er mer overrasket over at den ikke er plassert nærmere midten. Endret 7. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Da er det vel forhold over utluftingen som er mer avgjørende kanskje. Men det vil jo være en fordel å ha den på høyeste punkt vifter eller ei? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Tja. Egentlig er pipeeffekten ganske neglisjerbar i så lange og flate tuneller. (maksimal stigning er bare på 2,7%). Hvis ventilasjonen ikke virker så vil nok røyk spre seg i begge retninger selv det i teorien burde bli en pipeeffekt den ene veien (oppover). Vindretninga vil nok også spille inn på hvor røyken driver. Høyere trykk på den ene siden av fjellet enn den andre vil presse lufta i en retning. Men det er nok også en ganske svak effekt sammenlignet med hva viftene presterer. Jeg tror dreneringen spiller mer inn på tunellprofilen. Det kan være ulikt tilsig i vann i ulike steintyper som gjør at den ene siden trenger mer fall enn den andre. Endret 7. november 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Jeg tror Coffey sin tegning viser ganske nøyaktig hva som skjer. Simen1 sier at jeg har rett. Jeg kan nå dø lykkelig! Endret 7. november 2012 av Coffey 7 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 et snedig spørsmål: hvorfor ikke sim1 ? opptatt navn ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvor mange språk har et ord for å sitte lenger enn ønsket på en flyplass i vente på gjenopptagelse av flytrafikk som har vært hindret av et høyt atmosfærisk innhold av partikler emittert fra en vulkan? 8 Lenke til kommentar
padde03 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvis man har en 100hk påhengsmotor og en 50hk på samme båt på full fart, vil 50-hesteren gjøre at det går raskere eller saktere enn om man kun hadde en 100-hester på båten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. Så du har flere brukere altså 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Aldri mer enn en aktiv bruker. Jeg tror faktisk forbudet mot flere brukere kom etter at jeg registrerte Simen1 og siden brukere aldri slettes så er det ikke mulig å gjøre noe med det heller. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvis man har en 100hk påhengsmotor og en 50hk på samme båt på full fart, vil 50-hesteren gjøre at det går raskere eller saktere enn om man kun hadde en 100-hester på båten? Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen. Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell. 1 Lenke til kommentar
padde03 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen. Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell. flott, og om den går på si 50-hesteren går på halvt turtall, vil den da bremse effekten fra 100-hesteren eller vil fortsett kraften fra begge motorer virke i fartsretning? 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvis 50-hesteren går på halvt turtall vil jeg tro den bremser båten gitt at propellene er like. Man kan bytte til en propell som er designet for høyere hastighet på lavt turtall for å få den til å akselerere båten i stedet for. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå