Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Stussa ikke på en tunnell som gikk fra 0 til 1600 meter altså? :D

Skal ikke si hva jeg tenkte, men en major brainfart var det i hvertfall :D

Og har nå uansett sendt spørsmål til Statens Vegvesen i håp om at de kan svare :)

Endret av bas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Egentlig er pipeeffekten ganske neglisjerbar i så lange og flate tuneller. (maksimal stigning er bare på 2,7%). Hvis ventilasjonen ikke virker så vil nok røyk spre seg i begge retninger selv det i teorien burde bli en pipeeffekt den ene veien (oppover). Vindretninga vil nok også spille inn på hvor røyken driver. Høyere trykk på den ene siden av fjellet enn den andre vil presse lufta i en retning. Men det er nok også en ganske svak effekt sammenlignet med hva viftene presterer.

Jeg tror dreneringen spiller mer inn på tunellprofilen. Det kan være ulikt tilsig i vann i ulike steintyper som gjør at den ene siden trenger mer fall enn den andre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, det var opptatt. Grunnen til at det var opptatt var at jeg registrerte meg tidligere med Sim1, men så glemte jeg passordet og hadde ikke lengre tilgang til epostadressen jeg registrerte det med. Så i stedet for å kontakte administrator for å ordne opp i rotet registrerte jeg heller en ny bruker, Simen1. Etter en stund ville jeg ikke ha Sim1 tilbake fordi det lød litt for fjortisaktig ut. Sim1 hviler altså i fred. Simen1 lever videre i beste velgående. :)

Så du har flere brukere altså :hmm:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Hvis man har en 100hk påhengsmotor og en 50hk på samme båt på full fart, vil 50-hesteren gjøre at det går raskere eller saktere enn om man kun hadde en 100-hester på båten?

Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen.

Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på to faktorer, om motorene kan gå like høyt i turtall og om profilen på propellen.

Hvis begge har samme type propell og begge kan gå like høyt i turtall vil båten gå fortere. Og fordi den skyver fra med to propeller vil båten faktisk gå fortere enn om du utstyrte båten med én 150-hester med samme type propell, fordi den da bare ville skyve med én propell.

flott, og om den går på si 50-hesteren går på halvt turtall, vil den da bremse effekten fra 100-hesteren eller vil fortsett kraften fra begge motorer virke i fartsretning?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...