Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når man bygger et bibliotek av betydelig størrelse, må arkitekten ta høyde for vekten av bøkene? Eller utgjør ikke de nok vekt til å påvirke konstruksjonen?

Det er jo en myte (som jeg ikke tror stemmer) om at et bibliotek (tror det var Universitetsbiblioteket i Chicago) synker sakte ned i grunnen pga. at de ikke tok til høyde for vekten av alle bøkene.

Det er absolutt noe man tar høyde for ja. Det finnes en god del standarder og medfølgende krav man må oppfylle når man dimensjonerer et bygg. F.eks. har man egne brukskategorier - kategori A er rom i boliger, hotellrom, kjøkken, toaletter osv - ganske lette og greie bygg.

Så har man kategori B, C, D osv, og hver av disse har underkategorier. F.eks. er C2 "arealer med faste seter, f.eks. arealer i kirke, forelesningssaler, konferanserom+++".

Når man så skal bygge kan man gå inn i standarden, finne at C2 har en karakteristisk, jevnt fordelt last på 4.0 kN/m^2. Denne skal plasseres mest ugunstig på konstruksjonssystemet, og karakteristiske laster har en 5% sjanse for å bli overskridet.

Den karakteristiske lasten har en verdi, men det er ikke den som brukes når man dimensjonerer. Da ganger man inn en faktor for å finne lastverdien i bruddgrense, og denne faktoren varierer mellom 1.5 og 1.05. Det varierer fordi man har flere dimensjoneringssett, og man velger det mest ugunstige.

Med denne lasten kan man f.eks. dimensjonere en betongbjelke som skal bære en del av forelesningssalen. Man har forskjellige betongstyrker, så en type betong tåler mer enn annen (men koster da noe mer å produsere og det stiller strengere krav til håndteringen og produksjonen), men felles for alle er at man har en sikkerhetsfaktor som reduserer den dimensjonerende kapasiteten.

I veldig korte trekk: man har 5% sjanse for overskridelse, velger den mest ugunstige kombinasjonen, ganger denne opp, og passer på at dette - den dimensjonerende belastningen - er mindre enn den dimensjonerende kapasiteten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fungerer toppen ved hjelp av termostat, varmesykluser med pauser i mellom, eller er den konstant på, men med forskjellig effekt?

Jeg har en eldre "vanlig" komfyr. Der bestemmer knottene hvor mye strøm som skal inn i plata (/hvilke motstander den skal igjennom), og derfor direkte effekten på plata. Så å skru den på maks og så ned til riktig når den er varm går fortere enn.

Lenke til kommentar

Henrik C og Patrick123: Jeg kan også nevne at det legges inn en faktor for ressonante laster. La oss si biblioteket bygges om til aerobic-studio senere og 100 mennesker står og hopper i takt der. Da vil man få ressonante laster. Det vil si at man den dimensjonerende belastningen til en konstruksjon må reduseres noe. Eller sagt på en annen måte: konstruksjonen må forsterkes for å tåle slike laster i tillegg.

Tak skal dimmensjoneres for en snølast på minimum 600 kg/m2. Jeg husker ikke om dette var stedsavhengig eller om det gjelder hele landet. Minimumet betyr også at man må vurdere dimmensjonering for ennå høyere snølast i utsatte områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tak skal dimmensjoneres for en snølast på minimum 600 kg/m2. Jeg husker ikke om dette var stedsavhengig eller om det gjelder hele landet. Minimumet betyr også at man må vurdere dimmensjonering for ennå høyere snølast i utsatte områder.

Stedsavhengig. Har standarden som tar seg for dette liggende, men det er ganske store forskjeller på f.eks. Stavanger og Indre Oppland.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har nå verdens største statlige fond. (Statens pensjonsfond utland, 3723 milliarder kroner)

Hvis Norge hadde blitt okkupert av et annet land. Ville da dette landet fått alle de verdiene?

Dette er antakelser, men dersom en slik okkupasjon ble fordømt av verdenssamfunnet og ettersom de fleste verdiene befinner seg utenlands ville nok de blitt frosset.

Tilsvarende som dette:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110323/2-milliarder-gaddafi-kroner-frosset-i-norge

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ofte se på folk at de er ("har vært") narkomane. Det er nesten så de får noen helt egne ansiktstrekk man bare ser hos tunge rusmisbrukere. Hva skyldes dette?

Henger meg på denne og legger til den lett gjenkjennelige nasale stemmen.

(

)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det med stemmen tror jeg lar seg forklare med to tendenser som forsterker hverandre: De fleste rusmidler gir et slørete preg på stemmen, og når de narkomane stort sett omgås folk i samme situasjon, lærer de hverandre å snakke på den måten.

Jeg tror nok ikke det er så enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...