Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som fotnote på holdbarhet; merker at Q meierienes lettmelk kan holde langt over datoen uten å bli dårlig, langt her er da 4 - 6 dager, da jeg har drukket den uten å bli dårlig eller merket lukt eller smak som tilsier at den er dårlig.

det uavhengig om den er blitt åpnet eller ikke og om den står i døra eller innerst i (kjøle)skapet.

Melk med lite fett holder ofte langt over datoen. Helmelk og kremfløte blir mye fortere dårlig etter best før datoen. Skummetmelk er ofte helt fin til ca en uke etter datoen.

 

Related: Blir melken fortere dårlig om den ligger sidelengs i kjøleskapet i stedet for oppreist?

Jeg vil gjette på at sidelengs gir best holdbarhet, om det er noe forskjell i det hele tatt. Grunn: fordi melkefettet får mindre stigehøyde og større overflate å spre seg på. Når melkefettet flyter til toppen får melka en dårlig konsistens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melk med lite fett holder ofte langt over datoen. Helmelk og kremfløte blir mye fortere dårlig etter best før datoen. Skummetmelk er ofte helt fin til ca en uke etter datoen.

nok en faktor jeg ikke har tenkt på, vi kjøper kun lettmelk.

 

Jeg vil gjette på at sidelengs gir best holdbarhet, om det er noe forskjell i det hele tatt. Grunn: fordi melkefettet får mindre stigehøyde og større overflate å spre seg på. Når melkefettet flyter til toppen får melka en dårlig konsistens.

er ikke det litt motsatt av vanlig "råtning" der mer tilgang på luft vil gjøre at råtningen går fortere?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående hukommelse..

 

Det er kanskje et litt "individuelt", men. Jeg tørr å påstå at jeg har relativt god hukommelse. For eksempel navn, telefonnummer og fakta er noe jeg lett kan huske, og lettere enn veldig mange jeg kjenner. Likevel husker jeg veldig lite fra da jeg var liten (ca. 0-6 år), mindre enn hvor mye veldig mange jeg kjenner husker.

 

Det jeg da lurer på er om folk er født med forskjellig hukommelse på noen måte? Sånn at mange husker mye fra de var små, men har trøbbel med å huske ting nå. Og selvfølgelig omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man bygger et bibliotek av betydelig størrelse, må arkitekten ta høyde for vekten av bøkene? Eller utgjør ikke de nok vekt til å påvirke konstruksjonen?

 

Det er jo en myte (som jeg ikke tror stemmer) om at et bibliotek (tror det var Universitetsbiblioteket i Chicago) synker sakte ned i grunnen pga. at de ikke tok til høyde for vekten av alle bøkene.

Lenke til kommentar

Har du bodd med mange jenter noen gang Kakofoni?

Ikke "mange", nei. Men jeg har jo ikke mensen så det har ikke så mye å si uansett. Jeg snakket kun på vegne av forskningen. Her er en artikkel som drøfter de forskjellige metodesviktene i studiene. Her får man en viss forståelse for problemet også om man kun kan lese abstracten. Vitenskapen er ikke så konklusiv på dette emnet.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Når man bygger et bibliotek av betydelig størrelse, må arkitekten ta høyde for vekten av bøkene? Eller utgjør ikke de nok vekt til å påvirke konstruksjonen?

Definitivt noe man må ta høyde for. UiC skriver på sine hjemmesider at de har 10.7 millioner verk i sine arkiver, dog inklusive elektronisk, som med kjapp regning(0.51kg per bok) tilsier en vekt på 5460 tonn.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål angående hukommelse..

 

Det er kanskje et litt "individuelt", men. Jeg tørr å påstå at jeg har relativt god hukommelse. For eksempel navn, telefonnummer og fakta er noe jeg lett kan huske, og lettere enn veldig mange jeg kjenner. Likevel husker jeg veldig lite fra da jeg var liten (ca. 0-6 år), mindre enn hvor mye veldig mange jeg kjenner husker.

 

Det jeg da lurer på er om folk er født med forskjellig hukommelse på noen måte? Sånn at mange husker mye fra de var små, men har trøbbel med å huske ting nå. Og selvfølgelig omvendt.

 

Det er vanlig å dele hukommelsen i korttidshukommelse (f.eks huske hvor du parkerte bilen for et par timer siden) og langtidshukommelse (f.eks å huske noe fra barndommen eller hvor man var sist påske).

 

Eldre mennesker som er rammet av demens får ofte store problemer med å huske hva de gjorde for få minutter siden, mens episoder fra barndommen gjenfortelles med masse detaljer, ofte gang på gang på gang. Kanskje også fordi de selv har glemt at de fortalte den samme historien noen timer tidligere.

 

Å omplassere mennesker med demens, f.eks flytte de fra hjemmet/huset sitt til en trygdebolig eller alderhjem får ofte konsekvenset at de f.eks aldri husker hvor toalettet er hvis de må på do. Eller hvordan den nye mobiltelefonen eller radioen fungerer.

 

Det er ikke bare demens som kan gi hukommelsesproblemer. Vedvarende stress kan også gi hukommelsesproblemer, men disse vil gi seg etterhvert hvis stresset opphører. Hjernen produserer nemlig hormonet kortisol ved stress, og når dette hoper seg opp i hukommelsessenteret hippocampus, gir dette svekket korttidshummelse. Slag mot hodet (hjernerystelse) kan i enkelte tilfeller gi utvisking av deler av hukommelsen (hukommelsestap/amnesi), de mest kjente problemene er at man ikke husker noe fra ulykken og tiden rett før denne, eller at man glemmer hva man selv heter eller lignende. Store inntak av alkohol kan også gjøre at man ikke husker noe fra kvelden før eller hvordan man kom seg hjem.

 

Spesielle lukter, synsintrykk eller det å lese om noe i en bok eller lignende kan av og til fremkalle humommelsesinntrykk man ellers hadde glemt. Selv opplevde jeg en gang i godt voksen alder å komme inn i en gammel stall, og at lukten av innestengt høy gjorde at jeg plutselig husket ei høyløe som jeg og bestekameraten min i barndommen ofte lekte i. Denne ble revet før vi begynte på barneskolen, i forbindelse med utbyggingen av et boligfelt.

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke Wikipedia, hverken Engelsk eller Norsk noen artikkel eller subartikkel om overtrøtthet?

Fordi ingen har skrevet den enda.

 

Nei, det virker som det er lite om overtrøtthet på nettet. Det virker ikke som det engang er et engelsk ord for det. Nå er jo søvn et forskningsområde vi fortsatt vet lite om.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har et spørsmål angående hukommelse..

 

Det er kanskje et litt "individuelt", men. Jeg tørr å påstå at jeg har relativt god hukommelse. For eksempel navn, telefonnummer og fakta er noe jeg lett kan huske, og lettere enn veldig mange jeg kjenner. Likevel husker jeg veldig lite fra da jeg var liten (ca. 0-6 år), mindre enn hvor mye veldig mange jeg kjenner husker.

 

Det jeg da lurer på er om folk er født med forskjellig hukommelse på noen måte? Sånn at mange husker mye fra de var små, men har trøbbel med å huske ting nå. Og selvfølgelig omvendt.

 

Det er vanlig å dele hukommelsen i korttidshukommelse (f.eks huske hvor du parkerte bilen for et par timer siden) og langtidshukommelse (f.eks å huske noe fra barndommen eller hvor man var sist påske).

 

Når man deler inn i kortidshukommelse og langtidshukommelse, så er det gjerne arbeidshukonnelse man snakker om. mao tinc man bare har i minnet noen sekunder eller minutter. rikignok så er det kanskje andre deler av hjernen som er viktigst på år vs timer, men det er vanligvis regnet som langtidshukommelse begge to. Ett viktig problem for demente er også læringsproblemer. altså at en viktig årsak til at de ikke husker er at de ikke lærer. AtW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt veldig alvorlig om man mister arbeidsminne. Det er ikke det som har blitt sagt om demente, men det var litt tvetydig. Det kan så klart gjerne bli svekket, men det største problemet ligger nok i konsolidering av minner som skjer i hippocampus. Altså at arbeidsminnet mister "tilgang" til langtidsminne. Noe uten arbeidsminne har jeg vanskelig å se for meg som noe annet enn en grønnsak, men jeg kan ta feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

<br>Når man deler inn i kortidshukommelse og langtidshukommelse, så er det gjerne arbeidshukonnelse man snakker om. mao tinc man bare har i minnet noen sekunder eller minutter. rikignok så er det kanskje andre deler av hjernen som er viktigst på år vs timer, men det er vanligvis regnet som langtidshukommelse begge to. Ett viktig problem for demente er også læringsproblemer. altså at en viktig årsak til at de ikke husker er at de ikke lærer. AtW<br>

 

 

Litt som RAM og harddisk, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen her som har peiling på Hodgkin-Huxleys nervecellemodell?

 

Den har en svakhet som, så vidt meg bekjent, er betydelig, nemlig at når nervesignalet reiser gjennom en nervecelle er netto varmetap til omgivelsene lik null. Ifølge elektrofysikken skal varme angivelig tapes til omgivelsene. Kan noen forklare meg hvorfor, og hva modellen foreslår til å forklare dette?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer en komfyr?

 

Jeg vet at ovnen har en termostat og er enten av og på, og ikke midt i mellom.

 

Men fungerer toppen ved hjelp av termostat, varmesykluser med pauser i mellom, eller er den konstant på, men med forskjellig effekt?

 

Jeg har en komfyr med keramisk topp, der kan du se at den lyser opp når varmen er på. Den pulserer av og på, avhengig av innstillingen. Når jeg setter den på maks er den på hele tiden, men etter en stund slår den seg av, muligens når den blir for varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...