Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Angående å drikke det samme vannet flere ganger

Hvis man tar det teoretisk, hva er den lengste tiden det tar før man garantert drikker (noe) av det samme vannet flere ganger ?

Det finnes som nevnt 1.4*1021 liter vann på jorden. Hvis du drikker fire liter vann om dagen, vil det ta 0.958 exaår, altså nesten en milliard milliarder år før du har gått tom og må drikke noe på nytt.

 

Men det er jo bare hvis du har helt ekstremt flaks og ikke drikker noe av det samme vannet igjen. Hvis du tenker på molekylært nivå er vel oddsene egentlig kjempestore for at du drikker noe av det samme vannet igjen, vel kun få dager etter første konsumering.

 

Ja, jeg utledet for to sider siden at du drikker det samme vannet mange, mange ganger. Elgens spørsmål var om den absolutt lengste tiden det kan ta før du drikker noe igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående å drikke det samme vannet flere ganger Hvis man tar det teoretisk, hva er den lengste tiden det tar før man garantert drikker (noe) av det samme vannet flere ganger ?

Hvilken teori vil du legge til grunn for beregningen?

 

Kjøp flaskevann for resten av livet og bare drikk det, og du drikker ikke samme vann 2 ganger noen gang. Så maks teoretisk tid er uendelig, man drikker jo ikke etter man har dødd.

Noen grunnvannskilder har også så sakte innsig at vannet fra toppen ikke trenger ned i reservoaret i løpet av en mannsalder. Stort innsigsareal og magasinvolum gjør likevel at kilden kan forsyne hele bydeler med vann et helt liv uten at det går tomt eller minker.

Lenke til kommentar
Angående å drikke det samme vannet flere ganger Hvis man tar det teoretisk, hva er den lengste tiden det tar før man garantert drikker (noe) av det samme vannet flere ganger ?

Hvilken teori vil du legge til grunn for beregningen?

 

Kjøp flaskevann for resten av livet og bare drikk det, og du drikker ikke samme vann 2 ganger noen gang. Så maks teoretisk tid er uendelig, man drikker jo ikke etter man har dødd.

Noen grunnvannskilder har også så sakte innsig at vannet fra toppen ikke trenger ned i reservoaret i løpet av en mannsalder. Stort innsigsareal og magasinvolum gjør likevel at kilden kan forsyne hele bydeler med vann et helt liv uten at det går tomt eller minker.

Her må man virkelig ta hensyn til syklusene

 

Man drikker van fra springen.

Etter en stund går man på toalettet

Dette vanne havner i kloakken

vannet fra kloakken renner ut i havet

Etter en stund fordamper det og kommer ned som regn etter hvert

Etter enda en tid kommer dette vannet tilbake til springen

 

Men da kan også være at vannet du drikker er på flaske

Da kan man bare spekulere i hvor lang tid det går før det kommer i springen eller blir tappe på flaske , før du igjen drikker det

Lenke til kommentar

Tilbud og etterspørsel rett og slett da ja.

 

Som fotnote på holdbarhet; merker at Q meierienes lettmelk kan holde langt over datoen uten å bli dårlig, langt her er da 4 - 6 dager, da jeg har drukket den uten å bli dårlig eller merket lukt eller smak som tilsier at den er dårlig.

det uavhengig om den er blitt åpnet eller ikke og om den står i døra eller innerst i (kjøle)skapet.

Lenke til kommentar

Tilbud og etterspørsel rett og slett da ja.

 

Som fotnote på holdbarhet; merker at Q meierienes lettmelk kan holde langt over datoen uten å bli dårlig, langt her er da 4 - 6 dager, da jeg har drukket den uten å bli dårlig eller merket lukt eller smak som tilsier at den er dårlig.

det uavhengig om den er blitt åpnet eller ikke og om den står i døra eller innerst i (kjøle)skapet.

 

Hvordan er tappedatoen i forhold til Tine sin? Slo meg at kanskje Tine drøyer "dårlig datoen" mer enn Q gjør?

Lenke til kommentar
Som fotnote på holdbarhet; merker at Q meierienes lettmelk kan holde langt over datoen uten å bli dårlig, langt her er da 4 - 6 dager, da jeg har drukket den uten å bli dårlig eller merket lukt eller smak som tilsier at den er dårlig.

det uavhengig om den er blitt åpnet eller ikke og om den står i døra eller innerst i (kjøle)skapet.

 

De fleste matvarer som er merket "holdbar til" kan holde seg mange dager over påtrykt dato. Egg som oppbevares i kjøleskap kan f.eks godt tåle å lagres et par måneder over holdbarhetsdatoen.

 

Merkingen "best før" går ikke på holdbarhet, kun på at produsenten ikke garanterer at matvaren smaker like godt etter denne datoen. Men det kan den godt gjøre, hermetikk og tørrvarer er ofte fullt brukbare flere år etter best-før-datoen.

Lenke til kommentar

Hvordan er tappedatoen i forhold til Tine sin? Slo meg at kanskje Tine drøyer "dårlig datoen" mer enn Q gjør?

Hmm det var et godt spørsmål, er nå en stund siden jeg sjekket dette, mener at Q har lengre fra tapp til dårlig en Tine, men det er en stund siden jeg sjekket som sagt. kan jo være det er likt nå/eller at Tine er bedre. må begynne å notere meg dette igjen tenker jeg.

det jeg har merket er at når jeghandlerog de ruller ut ny melk fra Tine, er det ikke nødvendigvis slik at den er holdbar lengre en Q melken som allerede sto der. men jeg vet jo ikke om den ble levert / produsert samme dag.

snart egen tråd dette :)

 

 

De fleste matvarer som er merket "holdbar til" kan holde seg mange dager over påtrykt dato. Egg som oppbevares i kjøleskap kan f.eks godt tåle å lagres et par måneder over holdbarhetsdatoen.

 

Merkingen "best før" går ikke på holdbarhet, kun på at produsenten ikke garanterer at matvaren smaker like godt etter denne datoen. Men det kan den godt gjøre, hermetikk og tørrvarer er ofte fullt brukbare flere år etter best-før-datoen.

Godt poeng SeaLion

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som kjent så får jentene synkronisert menstruasjonssyklusene sine når de er mye sammen. Vil dette også skje om de snakker mye sammen over internett? Altså er ikke fysisk sammen, men "psykisk".

Min informasjon sier at nei, da gjør det ikke det.

basert på at min kone har noen veninner hun snakker mye med på netet men sjelden treffer, og jeg har spøkt med denne synkroniseringen, men fått beskjed om at det ikke stemmer.

 

ikke akkurat vitenskapelig. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som kjent så får jentene synkronisert menstruasjonssyklusene sine når de er mye sammen. Vil dette også skje om de snakker mye sammen over internett? Altså er ikke fysisk sammen, men "psykisk".

Det er ikke blitt gjort så alt for mye forskning på menstruell synkronitet i det store og det hele. Faktisk er det ikke så sterke beviser for at fenomenet virkelig eksisterer en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...