Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt paff nå, men ja, jeg har vist oversett store deler av innlegget ditt. Vi er vist ganske enige likevel :)

 

Når det gjelder kildene, ser det ut til at Side3 har bommet grovt ved omregning fra kulediameter til volum. Dessuten tror jeg kildekontrollen er 103 ganger bedre hos Wikipedia.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå forveksler du litt her, det finnes forskjellige typer motorer.

 

Motor med propelldrift blir kalt for "turboprop". Turbinen driver en gearbox, hvor propellen er koblet til.

Motoren på helikopter med jetmotor, blir kalt for "turboshaft".

 

Turbofanmotor er det som blir mest brukt på store passasjerfly. Her er fan'en med på å drive luft inn i kompressoren, hvor luften blir komprimert. Den komprimerte luften blir tilført fuel, og antent. Fan'en er tilkoblet turbinen, ja. Så kort sagt, nei man kan ikke ha samme motor - og ha propelldrift. Motoren er annerledes oppbygd. På turbofanen så er det eksosen som skaper fremdrift. På turbopropen så driver den rundt turbinen, som er koblet til gearboxen der propellen er koblet til. Jeg tror eksosen skaper litt thrust her, men langt på nær like mye som på en turbofanmotor.

 

Turbojet blir brukt på f. eks. jagerfly, ala F16.

]klippet[/i]

En liten detalj her: moderne jagerfly benytter stort sett Turbofanmotorer. I F16 sitter det motorer som F110-GE og P&W F100. I Eurofighter sitter det Eurojet EJ200.

 

Blant kjente fly med turbojet-motor har vi Concorde, F-104 Starfighter og andre eldre fly. NSM (Naval Strike Missile) og mange andre missiler drives også av turbojetmotorer.

Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående å drikke det samme vannet flere ganger

Hvis man tar det teoretisk, hva er den lengste tiden det tar før man garantert drikker (noe) av det samme vannet flere ganger ?

Det finnes som nevnt 1.4*1021 liter vann på jorden. Hvis du drikker fire liter vann om dagen, vil det ta 0.958 exaår, altså nesten en milliard milliarder år før du har gått tom og må drikke noe på nytt.

Lenke til kommentar

Angående å drikke det samme vannet flere ganger

Hvis man tar det teoretisk, hva er den lengste tiden det tar før man garantert drikker (noe) av det samme vannet flere ganger ?

Det finnes som nevnt 1.4*1021 liter vann på jorden. Hvis du drikker fire liter vann om dagen, vil det ta 0.958 exaår, altså nesten en milliard milliarder år før du har gått tom og må drikke noe på nytt.

 

Men det er jo bare hvis du har helt ekstremt flaks og ikke drikker noe av det samme vannet igjen. Hvis du tenker på molekylært nivå er vel oddsene egentlig kjempestore for at du drikker noe av det samme vannet igjen, vel kun få dager etter første konsumering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...