Matsemann Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Hva heter motsetningen av realfag? Sliter med å finne ett perfekt ord Tenker da språk, samfunnsfag og medier f.eks. Humanistiske fag er i hvert fall en annen "gren" av fag. 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Ulempen med denne polariseringsløsningen er at blending er størst problem når det er lite lys, og da er det ugunstig å bruke briller som tar vekk halvparten av alt upolarisert lys, f.ek. fra gatelykter. Så selv om ideen er fiks tror jeg ulempene er større enn fordelene. Slik jeg ser det så er blending bare et problem på veier helt uten andre lyskilder. Steder hvor det finnes gatelys vil det vel være best å slå på nærlysene og ta av seg brillene. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvorfor har ikke naturlig seleksjon kvittet seg med f.eks atopisk eksem? Jeg forstår liksom ikke fordelen: Huden bare sprekker opp, klær, blir tynnere, og tynnere, og tynnere og sårere. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Evolusjon konvergerer ikke mot perfeksjon, det jobber mot "akkurat godt nok til at ungene dine overlever". AtW Endret 28. oktober 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Er det bare mennesker som opplever fødsel som smertefullt? Eller er det vondt å kalve også? Hva med katter? Og hva med høns som legger egg hver dag, er ikke det vondt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Ulempen med denne polariseringsløsningen er at blending er størst problem når det er lite lys, og da er det ugunstig å bruke briller som tar vekk halvparten av alt upolarisert lys, f.ek. fra gatelykter. Så selv om ideen er fiks tror jeg ulempene er større enn fordelene.Slik jeg ser det så er blending bare et problem på veier helt uten andre lyskilder. Steder hvor det finnes gatelys vil det vel være best å slå på nærlysene og ta av seg brillene. Det beste for sjåførene hadde vært å ha kraftige gatelys over alt, men det er selvsagt ikke best for skattebetalerne, hobbyastronomene og de som sliter med å sove når det er lyst utenfor. Som en liten sidenote vil jeg bare nevne at det finnes gatelyssystemer for lavtrafikkområder som detekterer biler og slår på gatelysene f.eks 500 meter foran bilen og slår de av etter at bilen har passert. Systemet koster en del ekstra, men ikke mer enn at lavere energikostnad sparer det inn på få år, på tilstrekkelig lavtrafikkerte veier. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvorfor har ikke naturlig seleksjon kvittet seg med f.eks atopisk eksem? Jeg forstår liksom ikke fordelen: Huden bare sprekker opp, klær, blir tynnere, og tynnere, og tynnere og sårere. Naturlig seleksjon handler om at de som er best tilpasset sitt miljø og endringer som måtte forekomme, overlever. Så når det kommer til sykdommer, så vil de som er mer resistente mot denne sykdommen (ha større sjanse til å) overleve og de andre dø ut, dermed blir det vanskeligere for den samme sykdommen å få fotfeste i senere generasjoner. Er ikke sykdommen dødelig eller gi spesielle negative konsekvenser, så vil ikke naturlig seleksjon gjøre seg gjeldende. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvordan kan man beskrive hva en hypertekst er egentlig? Er det et dokument som kommer opp når man trykker på en hyperlink? Hmm.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 jeg må ( aller helst ) bruke briller når jeg er ute kjører jeg ser at det er lit problematisk når man skal ut og inn av tunneler i dagslys ( man kan bli blendet av sollyset ) Skal man også bruke "solbriller" for unngå å bli blendet av møtende biler i mørket så må dette fungere kjapt . Det finnes briller som blir mørkere ved sterkt motlys ( sollys) men det er lit reaksjonstid på dem Nå bruker jeg ikke slike Problemet med ny teknologi er at det alt for dyrt til at folk vil ta det i bruk med en gang uansett , hva med alle de gamle bilen som kjører på veien ? nå har jeg ikke satt meg helt inn i dette men vil ikke dette da være lite hensiktsmessig enten brillen demper lyset alt for mye eller at de ikke har noen virkning Det eneste jeg kan se som vil fungere i forhold til dagens situasjon er at bilen selv slår av de kraftigste lysene når man møter en annen bil Når man er inne på temaet : Hvordan skal man løse problemet med alt lys-kaoset som oppstår i regn og snøfokk ? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hva heter motsetningen av realfag? Sliter med å finne ett perfekt ord Tenker da språk, samfunnsfag og medier f.eks. Realfag har ingen "motsetning". Tradisjonelt deles vitenskapen i tre - realfag, samfunnsfag og humaniora. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Er det bare mennesker som opplever fødsel som smertefullt? Eller er det vondt å kalve også? Hva med katter? Og hva med høns som legger egg hver dag, er ikke det vondt? Menneskelig fødsel er blant de mer ekstreme i dyreriket. Dette skyldes at vi har to overlegent adaptive egenskaper: Stå oppreist og høy intelligens. Dette medfører smale hofter og store hoder. Igjen medfører dette at fødsel blir smertefullt og livsfarlig. Når det er sagt, så vet jeg det har blitt gjort forskning som har vist at smerten under fødsel er kulturelt betinget! Dette er lenge siden, dessverre, så jeg har ikke kildene lenger. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Når man er inne på temaet :Hvordan skal man løse problemet med alt lys-kaoset som oppstår i regn og snøfokk ? Kanskje man kunne bruke en slags projector, som slukker de pixlene som peker mot et snøfnugg, mens de pixlene som ikke møter noen hindringer får fortsette å lyse? Mener å ha hørt om noe sånt, men finner det ikke igjen. Har så dårlig nett her (GSM) så jeg får ikke søkt noe særlig. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Når man er inne på temaet :Hvordan skal man løse problemet med alt lys-kaoset som oppstår i regn og snøfokk ? Kanskje man kunne bruke en slags projector, som slukker de pixlene som peker mot et snøfnugg, mens de pixlene som ikke møter noen hindringer får fortsette å lyse? Mener å ha hørt om noe sånt, men finner det ikke igjen. Har så dårlig nett her (GSM) så jeg får ikke søkt noe særlig. Du mener nok rett, her en lenke til et blogginnlegg om temaet: http://blogs.scientificamerican.com/observations/2012/07/26/smart-headlights-let-drivers-see-through-rain-and-snow/ Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Er det bare mennesker som opplever fødsel som smertefullt? Eller er det vondt å kalve også? Hva med katter? Og hva med høns som legger egg hver dag, er ikke det vondt? Det sies at den verste fødselen er for førstefødende flekkhyener. De føder gjennom klitorisen (!). http://berkeley.edu/news/berkeleyan/1995/1101/births.html http://en.wikipedia.org/wiki/Spotted_hyena#Reproduction_and_development 1 Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det sies at den verste fødselen er for førstefødende flekkhyener. De føder gjennom klitorisen (!). Hvordan defineres «verst»? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Smerte og sjanse for overlevelse for både barn og mor. Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Er det bare mennesker som opplever fødsel som smertefullt? Eller er det vondt å kalve også? Hva med katter? Og hva med høns som legger egg hver dag, er ikke det vondt? Det sies at den verste fødselen er for førstefødende flekkhyener. De føder gjennom klitorisen (!). http://berkeley.edu/...101/births.html http://en.wikipedia....and_development Noen andre som så på Brille på mandag ser jeg. 1 Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Smerte og sjanse for overlevelse for både barn og mor. Hvordan måles smerte? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Det er mulig det allerede er nevnt, men noe som jeg ser på som bedre enn polariserte lys, er projektorbaserte lys, tilkoblet sensorer i bilen som fanger opp møtende biler og lignende. Da kan man dimme ned lysstyrken for den møtende sjåføren, men ikke ellers på veien. Det er også ner effektivt, og man slipper å kaste bort 50% av lyset. Dessuten kan det i tillegg brukes til å følge alle regndråpene/snøflakene i luften foran bilen, og dimme ned lysstyrken mot disse, som gjør at man ikke vil få dårligere sikt ved bruk av langlys. Det høres nokså sci-fi ut, men det er testet i praksis, og fungerer. Hele systemet med sensorer har en responstid på ca. 1ms, som er kort nok til at det fungerer på regndråper. Pris eller størrelse vet jeg ikke. Jeg har helle ikke kilde på teknologien nå, men det er ikke mange ukene siden jeg leste om det i et norsk nettmagasin Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) En kollega sa at hvis et jetfly var forankret til bakken, og jetmotorene ble gitt "full gass", ville motorene rive seg løs. Den eneste grunnen til at flyet ikke går i oppløsning ved full gass, er at flyet beveger seg fremover. Men om flyet var forankret grundig, ville altså motorene rive seg løs. Har kollegaen min rett? Han mente at dette gjelder stort sett alle jetfly/passasjerfly. Jeg vet at jetmotorene i f.eks. Boeing 737 er utrolig sterke. Men jeg trodde at flyet og motorfestene var enda kraftigere. Endret 28. oktober 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå