Olum Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Er det noe system i når det brukes hvite og når det brukes oransje pærer? Eller er det tilfeldig? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Det kommer litt an på hva lyset skal brukes til. Motorsykler har gjerne litt mer gulaktig lys enn biler for å bli mer synlig for andre, men hvitt lys er bedre fra et rent førerperspektiv. Blinklys er jo oransje, og de skal jo signalisere, ikke lyse opp. Endret 23. oktober 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 På meg virker det nesten om det oransje lyset har litt andre "kvaliteter" enn det hvite. Det lyser på en måte mer opp. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Er det noe system i når det brukes hvite og når det brukes oransje pærer? Eller er det tilfeldig? De oransje brukes jo på motorveier og traffikerte veier som skal ha mest mulig lys. De hvite er mer brukt utover i periferien der trafikklyset ikke nødvendigvis skal være hovedlyskilden, men mer hjelp. Hva som er den fysiske forskjellen som gjør at de lyser såpass forskjellig vet eg ikke. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 De oransje er antakelig av en type (mercury bulb eller noe), som har svært høyt lysutbytte per effekt, men som har dårlig lyskvalitet. AtW 2 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 hva vil skje når fusjonen(?) i jordas kjærne dør ut, og vil den noen gang gjøre det? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Kan man virkeli dø av å spille for mye? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Hva skjer med hjernen når man blir forelsket? Endret 24. oktober 2012 av Balthier Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Kan man virkeli dø av å spille for mye? leste på nett for en stund siden at en døde på et lan. de som han var med merket ikke at han var død før etter mange timer. husker ikke men men sikker ikke så vanskelig å finne artikkelen igjen, Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Da dør man ikke av overspilling, man dør av å ha spist og drukket for lite, blodpropp av å ha sittet stille for lenge, osv. Folk som dør "av spilling" hadde nok dødd om de hadde gjort det samme i det forutgående tidsrommet også uten selve spillet, så nei, man kan ikke dø av å spille for mye. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Hvorfor skjer dette; Vi er på en byggeplass, det er en radio som er stilt inn på å spille radio, og når du da bruker en skikkelig elektrisk sag på et stativ, samtidig som radioen spiller, da forsvinner lyden. Men når du er ferdig med å sage, da kommer lyden øyeblikkelig tilbake. Det er masse lys på byggeplassen og lysstyrken blir ikke endret, noe som betyr at det ikke blir overbelastning på strømnettet. Hvorfor "jammer" sagen radioen? Antagelig fordi sagen skaper elektrisk støy, f.eks 1 kHz elektrisk vekselstrøm. Dette kan skyldes tyristorstyring av motoreffekten eller dårlig filtrert svitsjet strømforsyning til en likestrømsmotor. Nyere utstyr har sjeldent sånne problemer grunnet nye krav til elektrisk egenstøy. Radioer har svitsjet strømforsyning. Hvis svitsjingfrekvensen stemmer over ens med frekvensen på støyen så kan det gjøre at strømforsyningen ikke klarer å levere nok strøm til å drive radioen så lenge støyen pågår. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Hvorfor har noen gatelykter hvitt lys, mens andre har oransje? Er det noe system i når det brukes hvite og når det brukes oransje pærer? Eller er det tilfeldig? Oransje gatelys bruker lavtrykk naturim-pærer (LPS). De gir svært god lysstyrke per watt og har svært god levetid, men gir til gjengjeld svært dårlig fargekvalitet. Det lyser nesten bare i den oransje delen av fargespekteret. Det har blant annet den konsekvensen at grønne og blå objekter oppleves som nesten sorte under disse gatelyktene. Objekter som reflekterer den bestemte oransjefargen blir derimot svært godt synlig. Hvite gatelykte bruker andre pære-teknologier, en variant av høytrykks naturium (HPS), LED eller sparepærer (lysrør) avhengig av bruksområde. Noen typer dekorative lysmaster bruker klare glødetrådspærer. Statens vegvesen har regler om hvilke pærer som kan brukes hvor og at pæretypene ikke skal blandes hulter til bulter. Et gammelt anlegg med LPS må altså få erstatnignspærer med LPS, ikke noe annet, med mindre hele rekka skiftes ut samtidig. Siden HPS er blant de mest effektive på lysmengde/watt så er det ofte vanskelig å bytte ut pærene på en strekning med hvitere lys, fordi kablene sjeldent takler økt antall watt og Statens vegvesen har krav til minimum lysstyrke som ofte bare er så vidt oppfylt av HPS. HPS er såpass effektive at til og med LED ikke er en åpenbar erstatning alltid. Ulike LED har ulik effektivitet. Kun de mest effektive kan konkurrere med HPS på lysmengde/watt, men disse LED-ene har ofte mer blått lys enn ønskelig, eller dårligere levetid, eller er svinedyre. 1 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 hva vil skje når fusjonen(?) i jordas kjærne dør ut, og vil den noen gang gjøre det? Det er ikke fusjon i jordas indre, men hovedsakelig restvarme etter dannelsen av jordkloden. Det blir allikevel 'dannet' ny varme grunnet radioaktivitet i kjernen og tidevannskrefter fra solen (gravitasjonskrefter som drar og former jordkloden som en leirklump når jorden sirkler rundt sola. Veldig små endringer fører til mye friksjon og dermed varmeutvikling). Selv uten nygenerert varme vil det ta svært lang tid før kjernen blir nedkjølt da mantelen er en svært god isolator. I løpet av 4,7 milliarder år har kjernetemperaturen gått fra rundt 5300K til 5000K (estimater på kjernetemperatur varierer veldig, men den har ikke blitt drastisk nedkjølt på 5 mrd år). 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) hva vil skje når fusjonen(?) i jordas kjærne dør ut, og vil den noen gang gjøre det? Fisjon (kjernespalting). Denne avtar gradvis, men ekstremt sakte. Det bidrar sakte til nedkjøling, men overskygges av andre effekter som atmosfære og drivhuseffekt. Jorda har omtrent 4-5 milliarder år igjen å leve før den blir stekt av at sola svulmer opp. Redusert radioaktiv oppvarming vil neppe bety noe særlig for oss på overflaten annet enn at jordskjelv og vulkaner vil bli sjeldnere de neste ~4 milliarder årene. Endret 24. oktober 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Dere har sikkert hørt den mytiske historien om betalingen til oppfinneren av brettspillet sjakk. Han skulle ha 1 korn for første rute, 2 for andre, 4 for tredje, 8 for fjerde rute, 16 for neste og så videre. For den sekstifjerde og siste ruta skulle han altså ha 263 korn. Men hvordan finner man ut hvor mange korn han skulle ha i alt, altså alle rutene tilsammen? Finnes det en enkel formel i stedet for å legge sammen 1 + 21 + 22 + 23 + 24 ... 263 ? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 En veldig snedig ting jeg lurer på er hvorfor jeg aldri får svar på spørsmålene mine her.... Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) En veldig snedig ting jeg lurer på er hvorfor jeg aldri får svar på spørsmålene mine her.... Det er nok veldig tilfeldig hvilke spørsmål som blir svart på. Ofte blir spørsmål som er vanskelige å svare på, men lette å google, forbigått. Det inkluderer mange av mine egne spørsmål, haha. Hva skjer med hjernen når man blir forelsket? Les denne! Og for de som ikke gidder å trykke på linker: There are a lot of chemicals racing around your brain and body when you're in love. Researchers are gradually learning more and more about the roles they play both when we are falling in love and when we're in long-term relationships. Of course, estrogen and testosterone play a role in the sex drive area (see How Sex Works). Without them, we might never venture into the "real love" arena. That initial giddiness that comes when we're first falling in love includes a racing heart, flushed skin and sweaty palms. Researchers say this is due to the dopamine, norepinephrine and phenylethylamine we're releasing. Dopamine is thought to be the "pleasure chemical," producing a feeling of bliss. Norepinephrine is similar to adrenaline and produces the racing heart and excitement. According to Helen Fisher, anthropologist and well-known love researcher from Rutgers University, together these two chemicals produce elation, intense energy, sleeplessness, craving, loss of appetite and focused attention. She also says, "The human body releases the cocktail of love rapture only when certain conditions are met and ... men more readily produce it than women, because of their more visual nature." Researchers are using functional magnetic resonance imaging (fMRI) to watch people's brains when they look at a photograph of their object of affection. According to Helen Fisher, a well-known love researcher and an anthropologist at Rutgers University, what they see in those scans during that "crazed, can't-think-of-anything-but stage of romance" -- the attraction stage -- is the biological drive to focus on one person. The scans showed increased blood flow in areas of the brain with high concentrations of receptors for dopamine -- associated with states of euphoria, craving and addiction. High levels of dopamine are also associated with norepinephrine, which heightens attention, short-term memory, hyperactivity, sleeplessness and goal-oriented behavior. In other words, couples in this stage of love focus intently on the relationship and often on little else. Another possible explanation for the intense focus and idealizing view that occurs in the attraction stage comes from researchers at University College London. They discovered that people in love have lower levels of serotonin and also that neural circuits associated with the way we assess others are suppressed. These lower serotonin levels are the same as those found in people with obsessive-compulsive disorders, possibly explaining why those in love "obsess" about their partner. Endret 24. oktober 2012 av Coffey 2 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Heh, Coffee. Jeg vet, men må jo pirke litt læll +rep for link! Er det sant at fettceller aldri forsvinner, at de krymper og ekspanderer i takt med fedmenivået? Motstritende kilder på google... Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Igjen, veldig bra lesning. Føler liksom at det er på tide å bli forelsket men vet ikke helt hvordan... Kan medisinbruk gjøre det sånn at man ikke kan bli forelsket lenger? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Igjen, veldig bra lesning. Føler liksom at det er på tide å bli forelsket men vet ikke helt hvordan... Kan medisinbruk gjøre det sånn at man ikke kan bli forelsket lenger? Ja, så absolutt. Jeg ser nå at jeg leste spørsmålet ditt feil. Jeg vet ikke det kan hindre deg helt i å bli forelsket, men ihvertfall dempe det. Nå har jeg ikke noen kunnskap selv angående nettopp det, men jeg har bekjente som har fortalt meg at deres medisiner mot depresjoner og schizofreni får de til å føle generelt mindre, da også følelser som kjærlighet. Men vil du har mer informasjon angående det, må nok noen andre tre inn. Endret 24. oktober 2012 av Coffey 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå