Laserbeam Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 1. Jeg så på SharkMan på Animal Planet (på Søndag tror jeg). Der var det en fyr som greide å få haier i transe. Haiene ble rolige og de angrep ikke. Men når han skulle prøve det på hvithaiene så fungerte det ikke ordentlig, men han kunne henge seg på en hvithai som ikke var i transe, haien var rolig og lot han henge seg på. Hvorfor aksepterte haien han og var rolig selvom den ikke var i transe? 2. Fins det en datamaskin som kan regne ut 1 gogoplex? (Er det sånn det staves?) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) 2. Fins det en datamaskin som kan regne ut 1 gogoplex? (Er det sånn det staves?) Googolplex er det samme som 10^10^100. Vi vet med andre ord hva tallet ER, og trenger ikke regne det ut på annen måte, så vidt jeg kan skjønne ... Edit: Aha, Wikipedia gir et litt nyttigere svar her: One googol is greater than the number of elementary particles in the known universe, which has been variously estimated from 10^79 up to 10^81. Since a googolplex is one followed by a googol zeroes, it would not be possible to write down or store a googolplex in decimal notation, even if all the matter in the known universe were converted into paper and ink or disk drives. Endret 22. oktober 2007 av TwinMOS Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 hvorfor kalles det keisersnitt?Det er tre teoriar på Wikipedia.1. At det stammer frå ein gamal romersk lov, Lex Caesarea, som sa at eit born kunne kuttast ut av mora om ho døydde for bornet vart fødd. 2. At Cæsar sin stamfar var fødd på denne måten. 3. At det kjem av det latinske verbet caedere som tyder å skjere. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 hvorfor kalles det keisersnitt?Det er tre teoriar på Wikipedia.1. At det stammer frå ein gamal romersk lov, Lex Caesarea, som sa at eit born kunne kuttast ut av mora om ho døydde for bornet vart fødd. 2. At Cæsar sin stamfar var fødd på denne måten. 3. At det kjem av det latinske verbet caedere som tyder å skjere. Historielærern min sa det var pga Cæsar var føtt slik, keisersnitt på engelsk ( husker ikke stavingen) forklarer en del. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Har akkurat lært om absorpsjon og emisjonav lys i fysikken(2fy). Samtidig har jeg lest om absorpsjonskoeffiensen og emisjonkoeffiensen i forbindelse med de termisk egenskapene til materialer for termisk kontroll av satellitter. Er det noen forbindelse her? Eller er det helt forskjellige ting? Det er en sterk sammenheng. Emisjon og absorpsjon er den samme faktoren med motsatt fortegn. Dersom man ser på absorpsjonsspekteret til et stoff og sammenligner med emisjonsspekteret så er det de samme linjene og verdiene man finner, bare med motsatt fortegn. Altså hvilken retning strålingen skjer (til eller fra stoffet). Kan ikke makrellen bruke strømmen til å holde seg ved et gitt nivå? Litt sånn som en måke. De kan den nok. Altså bestemt velge å svømme plasser som gir oppdrift hvis den vil opp og nedoverdrift om den vil ned. Det er den samme teknikken som måkene bruker. Men når det er sagt så er nok tettheten til en makrell og vann ganske lik sånn at makrellen ikke behøver å tenke på oppdrift for å holde seg oppe, slik en måke må. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Meget ofte når man ser på film, TV-serier, whatever kommer lyden for neste scene inn før scenen har startet, altså mens bildet fremdeles er på den "gamle" scenen. Hvorfor? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Jeg har ikke opplevd det på tv, men hender at lyd og bilde ikke kommer synkront dersom jeg kjører lyd på forsterker, og bilde rett i tv. Med DVD-spiller som kilde. Jeg vil anta at dersom dèt er tilfellet, går rett og slett lyd-signalene gjennom så lange kretser at det blir en liten delay. Det er imidlertid mulig å rette opp på, via funksjoner på forsterker/tv. Endret 22. oktober 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Den japanske edderkoppkrabben kan vokse seg til en kropp på 60 cm og et benspenn på 4m. http://img151.imageshack.us/img151/5651/coconutcrabxf4.jpgKokoskrabbe. Jeg synes det er morsomt at den heter kokoskrabbe fordi den faktisk knuser kokosnøtter. Denne krabben er en ganske storvoksen krabbe, men jeg er ganske sikker på at den er større (i volum) enn den spinkle edderkoppkrabben. En pekepinn kan man få ved å anta at krabbene har samme tetthet. (Noe som sikkert ikke er langt unna sannheten). - Edderkoppkrabben kan bli 20 kg - Kokoskrabbe kan bli opp til 17 kg Dermed vinner nok edderkoppkrabben på volum også. Hvis månden/mars hadde vært ganske nær jorda, hvordan ville luften og hele pakka vært da? Ville det begynt å vokse og evt ville bare den delen av planeten som er nær jorden være den delen der det vokser? Atmosfæren vår er ganske tynn. Den er bare ca 12% av radiusen på jorda selv når vi tar med de svært tynne ytre delene kalt eksosfæren. Månen er ca 60 ganger jordradien unna. Mars er på sitt nærmeste ca 210 ganger så langt borte fra oss som det månen er. Dersom de hadde vært mye nærmere så vill de påvirket tidevannskrefter mye kraftigere. Men så nært at de berører atmosfæren vår er helt utenkelig. Hvis de hadde vært så nære så ville de nærmest berørt jorda samtidig og etter kort tid støtt sammen og dannet en større planet, sikkert med total utslettelse av alt liv på jorda som en konsekvens av sammenstøtet. 2. Hvorfor går settene i en kino opp hvis vi ikke sitter der? Hvorfor kan de ikke være nede hele tiden? Det er fordi det skal være lettere for ryddepersonellet å sveipe over gulvet mellom forestillingene. Tenk deg hvor lang tid det ville tatt å løfte alle setene manuelt for en person. (Publikum gidder jo ikke å gjøre sånt selv) En ting jeg nettop kom til å tenke på. Den norske kirke vil ha folk automatisk meldt inn i kirken så de får bedre betalt for å holde staben i jobben og vedlikeholde kirker. Men hvorfor må staten betale de? Hvorfor kan ikke den allmektige gud vedlikeholde kirker og betale prestene? Det er nok mye av gammel vane, men til kirkens forsvar så er det jo en god del gamle kulturbygg som bevares på statens regning uansett. Hadde jeg vært diktator her i landet så hadde kirkene blitt leid ut til høstbydende eller solgt til høystbydende (de som ikke er gamle kulturskatter). Er det noen på dette forumet som har fått adversel eller blitt utvist(hvis man tar med de 5 adverslene?) Og hvor mange, Totalt? Et kjapt anslag: Mange hundre har fått permanent utestengelse og sikkert over 10.000 har fått minst én advarsel. Det er forresten 10 advarsler på advarselbaren. (2 stk per firkant, 10% per advarsel.) De fleste med permanent utestengelse har fått det lenge før de har fylt opp advarslene grunnet svært grove overtramp. Jeg vil anslå at bare noen titalls brukere har fått fylt opp med 10 advarsler og fått en lengre "ferie" på den måten. Flere av disse har stanget i 100%-grensa flere ganger og dermed vært ute av forumet i flere lange perioder. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er ikkje ein teknisk feil, men ein teknikk som vert brukt i redigeringa. Usikker på akkurat kvifor ein bruker det, men det kan kanskje vere med å lage ein overgang mellom scener. Teknikken vert kalla J-kutt. Om ein gjer det motsatt, at biletet kjem før lyden, vert det kalla L-kutt. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvorfor har en data vifte mange store blader, mens en propell til et fly eller vindmølle har 4 lang og små blader? Hva er mer effektivt til hva? Gir meg ikke før jeg får et orntelig svar her. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Det er ikkje ein teknisk feil, men ein teknikk som vert brukt i redigeringa. Usikker på akkurat kvifor ein bruker det, men det kan kanskje vere med å lage ein overgang mellom scener. Teknikken vert kalla J-kutt. Om ein gjer det motsatt, at biletet kjem før lyden, vert det kalla L-kutt. Jeg følte svaret mitt ikke helt var på riktig spor. Dersom mitt anslag ville vært tilfelle ville det vært en konstant delay. Jeg forstår nå at vi kun snakker om akkuratt i det scenen begynner. Da lærte man seg noe nytt; nok en gang i "Snedige ting du lurer på V.2" Endret 22. oktober 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hvorfor har en data vifte mange store blader, mens en propell til et fly eller vindmølle har 4 lang og små blader? Hva er mer effektivt til hva? Gir meg ikke før jeg får et orntelig svar her. Fokker 50 fly har faktisk 6 blad per propell. Svaret ditt blir: Det varierer. Husk at propellfly og vindmøller har evnen til å vri på bladene for å utnytte maksimalt med flest mulige vindforhold, mens det eneste formålet til en datavifte er å flytte mest mulig luft. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Leste et sted at poenget ved å utnytte fler blader pr. propell vil være å avlaste bladene, det fører riktignok til en drastisk økning av støy. Endret 22. oktober 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Meget ofte når man ser på film, TV-serier, whatever kommer lyden for neste scene inn før scenen har startet, altså mens bildet fremdeles er på den "gamle" scenen. Hvorfor? Slik jeg ble det forklart, er det slik at i et filmkamera sitter opptaksenheten for lyd forskjøvet fra den delen der filmen blir eksponert. Avstanden dividert med filmhastigheten gir deg da tidsforsinkelsen. På et videokamera er det neppe noen forskyvning. Jeg ville tro at i år 2007 er filmredigering heldigitalisert, så det burde ikke være vanskelig å kompensere. Kan det stemme at det var en gammel film/serie du merket dette på? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er bare et virkemiddel. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er jo en vanlig sceneovergang å la lyden komme før bildene. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kva er det som gjer at ein blir forkjøla (bortsett frå å bli smitta av andre)? Og tett i nesa? Lenke til kommentar
Espein Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Noen som kan gi meg tips til ett populært tema nå om dagen som ofte diskuters i avisene? Skulle nemlig finne et tema til samfunnsfagen i morgen. EDIT: Og nei, jeg er ikke særlig oppdatert der.. Endret 22. oktober 2007 av Espein Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Valla-saken, men jeg vil ikke kalle det spørsmålet direkte snedig. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Noen som kan gi meg tips til ett populært tema nå om dagen som ofte diskuters i avisene?Skulle nemlig finne et tema til samfunnsfagen i morgen. EDIT: Og nei, jeg er ikke særlig oppdatert der.. Klima er vel enda populært, eller gikk det av moten for et par uker siden? Hva med Burma? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå