Quote Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Jeg mener at det også har eksistert anleggsmaskiner med totaktsmotor. Finner dog ingen kilder på dette. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Hvorfor dør en totaktsmotor av å gå på tomgang for lenge? Ser ingen fornuftig grunn til det, særlig med moderne elektronikk. Hvorfor har plenklipperen firtakts? Den går jo alltid på full guffe ved klipping. Og hvorfor har ikke scooteren firtakts? Har hørt at enkelte tunge skip har digre totakts dieselmotorer. Er dog ikke sikker. Trenger totaktsmotorer alltid totaktsolje, slik som mopeden min? Eller kunne man lage totaktsmotorer som ikke drikker olje, men som man må skifte olje på annenhvert år? Endret 17. oktober 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) kan dette være ekte? Endret 17. oktober 2012 av BFF-BattleFieldForever 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) nei, tviler på det. Hva tok i så fall bildet? Endret 17. oktober 2012 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) kan dette være ekte? Nei. Hvem/hva tok liksom det bildet? Han andre personen som hoppet ut på likt med Felix? Endret 17. oktober 2012 av Punainen 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Nei. Hvem/hva tok liksom det bildet? Han andre personen som hoppet ut på likt med Felix? Helikopteret. ^____^ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 https://www.youtube.com/watch?v=xDn-T6dqMGM Spol til 2:44 ca 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Har nettop knertet en kopp kruttsterk kaffe, sammen med en pose 06 (kraftigste snusen på markedet). Dette er et fast morraritual for meg om jeg har tid. Kaffe, snus og musikk på øret. På tom mage. Hver gang jeg gjør dette resulterer det i en følelse som kan ligne litt på effekten av hasj. Samme bølge av lykke gjennom kroppen,samtidig som jeg opplever ro og mental klarhet. Ikke like kraftig i effekt som hasj selvfølgelig, men en lignende virkning synes jeg. Noen andre som opplever noe av det samme, evt vet hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Snedig spørsmål: Hvor mange gram CO2 inneholder en 1,5l flaske med brus? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 I did this experiment with three 454 milliliter bottles of Pepsi One. On the first bottle I learned how to spew Pepsi all over the room. For the other two bottles I found that each one contained about 2.2 grams of carbon dioxide under pressure dissolved in the liquid! That is enough gas to fill up a liter bottle at standard temperature and pressure! http://www.science-house.org/index.php/component/content/article/142-how-much-carbon-dioxide-is-in-a-bottle-of-soda Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Bah, noen var kjappere. Det er ca 2.2 ml på en 0.45L-flaske, så ca 7ml på en halvannenlitersflaske med brus. kilde Endret 18. oktober 2012 av Slimda 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Takk. Altså rundt 4,4 gram per liter eller ca 2,2 liter (@STP) per liter brus. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Da fyrer jeg løs med neste snodige teknisk-vitenskapelige spørsmål. Jeg antar det blir såpass omfattende diskusjon av det at det fortjener sin egen tråd. Romferd til nærmeste stjerne. Kort oppsummert, jeg spør om mulighetene for å sende av gårde en sonde mot vårt nærmeste stjernesystem, Alpha Centauri, 4,35 lysår unna. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Muligheten finnes nok, men hva er poenget? Planeten har en omløpstid på bare 3,5 døgn, det vil si den sveiper omtrent stjernens overflate. Overflatetemperaturen på dagsiden er sikkert et par tusen grader, så selv om vi hadde klart å lande en sonde der, eller legge en sonde i en omløpsbane, ville den nok bli stekt i løpet av få sekunder, lenge før den ville rekke å sende noen målinger tilbake til våre etterkommere. Denne steinplaneten er det rett og slett ikke verdt å utforske, vi kan neppe lære noe mer om verken oss selv eller universet ved å sende en sonde dit. Det eneste poenget jeg kan se med å sende en sonde dit er å bevise for oss selv at det er mulig å sende en sonde dit med dagens teknologi. Og da kan vi like gjerne sende en sånn dyr langtidsferdsonde til noe mer interessant. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Det høres nesten ut som du har vært der og sett med egne øyne at det ikke finnes andre planeter i stjernesystemet. Den nyoppdagede planeten er selvsagt totalt uinteressant med tanke på liv og landing, men sikkert geologisk interessant. Solene er sikkert interessante de også. Men det er uansett ikke hovedpoenget. Hovedmålet må være å undersøke om det finnes andre planeter der, gjerne noen i de beboelige sonene, og ikke minst få detaljerte nærbilder og målinger av de. I dag leter man etter eksoplaneter ved å søke etter sykliske fall i lysstyrken fra stjernen som skyldes at en planet passerer. Det forutsetter blant annet at planetenes baneplan må ligge i vår retning. Et annet krav er at man får minst 2-3 planetpasseringer innen rimelig tid. Det betyr at man bare kan oppdage nærliggende planeter i planetsystemer med plan i vår retning. Teleskopene er foreløbig alt for svake til å kunne se planeter på den avstanden. På grunn av vekt, kostnad og tid ser jeg for meg at sonden designes til å suse forbi. Oppbremsing vil kreve enorme mengder drivstoff og dermed enorme kostnader, vekt og tid. Endret 18. oktober 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Hvorfor dør en totaktsmotor av å gå på tomgang for lenge? Ser ingen fornuftig grunn til det, særlig med moderne elektronikk. Hvorfor har plenklipperen firtakts? Den går jo alltid på full guffe ved klipping. Og hvorfor har ikke scooteren firtakts? Har hørt at enkelte tunge skip har digre totakts dieselmotorer. Er dog ikke sikker. Trenger totaktsmotorer alltid totaktsolje, slik som mopeden min? Eller kunne man lage totaktsmotorer som ikke drikker olje, men som man må skifte olje på annenhvert år? Som et generelt tilskudd til denne diskusjonen vil jeg gjerne lenke dere til denne siden: http://www.animatedengines.com/ Her kan du se hvordan alle syklene er i mange forskjellige motortyper. Selv har jeg sikkert studert disse animasjonene i minst en time til sammen! Redigert: En liten kul ting med totaktere er at de kan lages slik at med en litt tidlig tenning så kan man få motoren til å gå baklengs! Dette brukes på noen snøskutere i stedet for girkasse. Her er det elektronikk som timer tenningen tidlig, dvs, rett før stempelet er på toppen og snur retningen på motoren. Bakdelen er at du er avhengig at motoren er litt varm, hvis ikke stopper den bare. Endret 18. oktober 2012 av Jonern Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hvor mye er egentlig ett tonn CO2? Når de sier på nyhetene at "x slipper ut 10 tonn hver dag" så sier det meg absolutt null. Hvor mye 10 tonn er har ganske mye med hvor mye vi slipper ut til vanlig. Slipper i vi ut 5 tonn per dag eller 500000000 tonn? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hvis vi lagde et digert solcellepanel, og festet en laser koblet til dette. Hva ville så skje om man rettet laseren mot solen? Villen solen vart mindre? 3 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hvis vi lagde et digert solcellepanel, og festet en laser koblet til dette. Hva ville så skje om man rettet laseren mot solen? Villen solen vart mindre? Hvis solcellepanelet var stort nok, hadde laseren bidratt til å brenne vekk solen. Så svaret er ja. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Tvilsom hvor stor effekt det vil ha å peke på noe mot solen. Selv ikke månen klarer vi å lyse opp i særlig stor grad: http://what-if.xkcd.com/13/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå