Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hva er problemet? Brukeren stich_it, valgte å sitere engelsk Wikipedia, uten formel, og jeg godtok svaret. Hvorfor i all verden skal han bevise en formel, når han ikke har presentert en formel som en besvarelse?

Når jeg snakker om magnetarer, så er det ikke magneter, men en spesiell nøytronstjerne som er mindre enn en pulsar - altså en magnetar.

End of Discussion :)

Next!

Lenke til kommentar

Men jeg vil fortsatt påstå at man ikke ser det sorte objektet, på noen som helst måte. Man ser at det er en sort flekk på den hvite veggen, og antar at noe er foran det. Men man kan fortsatt ikke observere det sorte objektet.

EDIT: Men når jeg tenker meg om så handler det vel om hva man legger i det å se.

Persepsjon er psykologisk - lys er fysisk. Utenfor vår sanseerfaring - verden "der ute" - er jo alt bare en suppe av energier. I den grad hjernen "antar" at noe er sort så er det i så fall tilsvarende hvordan hjernen "antar" at noe er hvitt.

Man kan jo f.eks. se ting uten hjelp av lys i det hele tatt. Blant annet hallusinasjoner, illusjoner, drømmer og fantasier. Lysfrekvens og -amplitude definerer ikke farger og persepsjon. Det definerer kun den fysiske og ikke-subjektive verden utenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen vil påstå at hand waving krever strengere bevisføring enn fysiske relasjoner som har vært allment aksepterte i opp mot hundre år. Spesielt når effektene det henvises til er langt utenfor det man vanligvis møter på i fysikken. Ikke at jeg tviler på svaret, det er sikkert riktig det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger en fysiker inn her.

Til tjeneste ;) Men diskusjonen er så rotete at jeg gidder ikke å finne ut hva som egentlig var spørsmålet, så hvis jeg skal komme med et svar må spørsmålet stilles på nytt.

Hvorfor roterer en magnetar?

Første del av svaret er at praktisk talt alt (planeter, stjerner, galakser, osv) i verdensrommet roterer fordi det er så fantastisk usannsynlig at de ender opp helt uten rotasjon. Tenk for eksempel på hvordan en stjerne dannes ut fra en gass-sky. Skyen trekker seg sammen mot massesenteret på grunn av gravitasjon. Men med mindre skyen har en perfekt sfærisk symmetri vil noen partikler i skyen også få en hastighetskomponent på tvers av retningen mot massesenteret. Med andre ord får de et angulært moment. Før kollapsen er skyen enormt mye større enn stjernen den ender opp med. På grunn av bevaring av angulært moment vil disse små avvikene fra perfekt symmetrisk sammentrekning derfor forsterkes til en raskere rotasjon når gassen samles nærmere massesenteret (tilsvarende til det klassiske eksempelet med skøyteløperen som trekker armene inn til kroppen mens hun gjør en piruett og dermed øker rotasjonsfarten). Og nå har vi kommet over på del to av svaret; siden en magnetar er resten av en stjernekollaps vil rotasjonshastigheten ha økt ytterligere1 fordi massen nå er trukket enda tettere mot massesenteret.

1Det er riktignok en liten komlikasjon her siden stjernen før de kollapser også blåser vekk de ytterste delene som dermed tar med seg en god del av det angulæret momentet stjernen opprinnelig hadde. Men likevel viser det seg at det som er igjen etter at de ytterste lagene er borte har nok angulært moment igjen til at rotasjonshastigheten kan bli ganske stor etter kollapsen.

• Liker 7
Lenke til kommentar

I en av Star Wars-filmene sprenget "Dødsstjernen" bort en hel planet. Siden den gikk i bane rundt planeten (jeg antar i allfall det), hva ville skjedd med dens bevegelsesmønster dersom planeten plutselig forsvant?

Se bort fra selve eksplosjonen; hva ville skjedd med månen vår dersom Jorda plutselig ble borte? Ville den bare fortsatt utover i den retningen den hadde i øyeblikket Jorden forsvant?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den ville bare fortsatt i samme retning, helt til den hadde kollidert med noe, eller blitt fanget opp av et annet gravitasjonsfelt.

--

Er det noen spesiell kostnad operatørene har med SMS kontra datatrafikk som forsvarer prisingen deres, eller er det ren inntekt? Man kan jo surfe flere hundre kb for det en SMS koster, selv om SMS'en kun inneholder f.-eks 50b

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja den ville bare fortsatt i samme retning, helt til den hadde kollidert med noe, eller blitt fanget opp av et annet gravitasjonsfelt.

Den går jo fortsatt i bane rundt stjernen som planeten gikk i bane rundt. Så jeg tror ikke så veldig mye ville skjedd. Kanskje banen ville forandret seg noe, men jeg har ikke den villeste fornemmelse om hvordan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdensfred er jo teknisk sett veldig enkelt. Bare utslett samtlige mennesker. :)

En bedre løsning må da være å utslette samtlige religioner.

Religioner er, selv om det er enkelt å pirke på, ikke en årsak til all av verdens elendighet. Bare noe av verdens elendighet kan skyldes på religion.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et snedig spørsmål jeg ikke har fått svar på:

Hva slags effekt har egentlig den hvite boksen på toppen av Operaen i Oslo? Jeg ser nå at Snøhettas nye opera i Sør-Korea også skal ha den boksen, så den må tydeligvis ha en betydning.

Og når vi er inne på Oslo: Skal de to gråe viftetårnene til Operatunnelen alltid være der, eller er de midlertidige? De må være noe av det styggeste i hele hovedstaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...