Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor kjennes det ut som man fortsatt "gynger" etter å ha kommet på fastland etter lengre tid til sjøs?

8883632[/snapback]

 

Noen som vet svaret?

8886947[/snapback]

Dette er no jeg tror:

Balanseorganet som sitter i øret venner seg til gyngingen til vanns, slik at du fungerer bedre til vanns. Den kalibrerer seg kan man si. Når man kommer på land igjen må samme prosess skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet svaret?

8886947[/snapback]

Jada. Balansesystemet i øret har vent seg til at kroppen gynger hele tiden, og har sier derfor i fra til hjernen om at den må begynne å gynge i mot for å gjøre det lettere å stå.

 

Det forsvinner etter man har vært et par ganger på havet =)

 

_____________

 

Dagens snedige spørsmål fra min side:

 

Hvor mange av forumbrukerne har blokkert annonsen til hw.no nettverket som er i toppen av forumet?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
har universiteter "sommerferier"?

8886016[/snapback]

Ja. Studentene har ferie offisielt fra ca 15. juni til ca 20. august men tar ofte ferie tidligere: Etter siste eksamen som ofte er mellom 1. og 8. juni.

 

De ansatte (professorer, administrasjon, amanuensiser, forskere, laboratoriefolk osv) tar bare vanlig 4-ukers ferie og prøver ofte å legge feriene sånn at det alltid er noen på jobb. Med andre ord redusert bemanning.

8886674[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det spørs hva man mener. Lesesal og bibliotek her på UiO er oppe hele sommeren.

8886889[/snapback]

Det er ikke noen motsetning. På biblioteket har de kanskje åpent fra 9-15 med 2 ansatte i stedet for 5 ansatte fordelt på 8-18. Det er det jeg mener med redusert bemanning. For at alle de ansatte skal få sine 4 uker ferie må de fordele sine ferier ut over sommeren sånn at det alltid er minst to personer på jobb. Alle kan ikke ha ferie samtidig om biblioteket skal være åpent hele sommeren. Tiden med redusert bemanning er f.eks 10 uker. På samme måte er resten av staben på universitetet redusert hele sommeren slik at alle får sine 4 uker uten at universitetet er stengt.

 

___________________________

 

Redigert: Angående blokkeringsprosenten så har jeg tall på sidevisninger i forumet men ikke tall på antall visninger av banneret. Men salgsavdelinga (de som selger annonsene) har garantert tall på det. Redigert: Men dette gir bare et bilde av hvor mange prosent av sidevisningene som blir blokkert. Ikke hvor mange prosent av brukerne som blokkerer reklamen. Jeg vil anta at mange av de faste traverne blokkerer den mens mange av de som bare er innom en gang i blant ikke har blokkert den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, det er vel mulig på en finurlig måte å regne det ut.

 

Hvis man tar antall sidelastinger, ganger det med filstørrelsen på reklamen, finner man ut hvor mye båndbredde som burde ha gått til reklamen.

 

Så kan man bare sjekke opp hvor mye båndbredde som faktisk har gått til banneret.

 

Litt snedig måte og gjøre det på :p

Lenke til kommentar
Hvis ei kvinne ammer barnet sitt på høyre bryst hver gang, får hun skjeve bryst da?

8887127[/snapback]

På kort sikt vil det i hvert fall se skjevt ut om hun har melkespreng på ene siden og en godt melket pupp på andre siden. Om det får noen langtidseffekter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det forsvinner etter man har vært et par ganger på havet =)

8887051[/snapback]

Mange takk, men det pussige er at jeg har vært på havet siden bleiestadiet og det skjer fortsatt.

8887132[/snapback]

Godt spørsmål. Jeg kan bare tilføye at jeg lurer på det samme. Etter en lengre seiltur, over Atlanteren, for noen år siden så opplevde jeg at gyngingen satt i kroppen minst ett par dager etter at jeg kom i land. Jeg tok meg selv i å stadig holde meg fast i dørkarmer, bordkanter, håndtak, gelendre og sette føttene bredt og inntil kanter de første par dagene. Mye oftere enn jeg ville gjort ellers. Jeg fikk heller ikke sove godt de første nettene fordi jeg ikke ble vugget i søvn som vanlig.

 

Når jeg hadde vært landkrabbe en stund og skulle i båt igjen var jeg like uvant motsatt vei. Jeg tror det har noe med at hjernen kalibrerer seg etter forholdene og at det tar litt tid før man blir innjustert.

Lenke til kommentar
Mange takk, men det pussige er at jeg har vært på havet siden bleiestadiet og det skjer fortsatt.

8887132[/snapback]

Hmm, jeg har hatt sånn "kalibrering" en gang, men aldri mer etter det, og jeg har også vært på havet siden bleiestadiet =)

 

Kommer vel helt ann på hvor lenge man er, og hvor kraftig båre det er.

Lenke til kommentar
Noen som vet svaret?

8886947[/snapback]

Jada. Balansesystemet i øret har vent seg til at kroppen gynger hele tiden, og har sier derfor i fra til hjernen om at den må begynne å gynge i mot for å gjøre det lettere å stå.

 

Det forsvinner etter man har vært et par ganger på havet =)

 

_____________

 

Dagens snedige spørsmål fra min side:

 

Hvor mange av forumbrukerne har blokkert annonsen til hw.no nettverket som er i toppen av forumet?

8887051[/snapback]

Litt OT:

Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Hydrogen er lettantennelig som fy, men det må selvfølgelig oksygen til også. Romferja går på en blanding av flytende hydrogen og oksygen. Som vi har sett går den rimelig radig så lenge den går, men etter åtte og et halvt minutt er drivstoffet i hovedtanken brukt opp. Rekkevidden er altså noe begrenset da det relativt sett ikke er så skrekkelig langt opp den skal sammenlignet med mer horisontal flukt hos vanlige fly. Det lar seg nok gjøre å lage en mer jordisk farkost med hydrogen som brennstoff, men at det ikke er blitt gjort (kommersielt, jeg har ikke full oversikt over hva som har vært av prototyper) betyr jo at det enten ikke lønner seg eller er for farlig.

 

Elektrisk strøm som drivkraft for fly har jeg liten tro på, i hvert fall fra batterier. Kanskje en dag når det kommer små og uhyre effektive reaktorer av noe slag, men uansett måtte et slikt fly hatt propeller eller noe lignende, og dermed blitt ganske trege. Jetmotorer er så kraftige som de er fordi noe brenner.

 

***Nå til mitt spørsmål***

 

I dag snakket jeg med en fyr som hadde noen snåle arr på hodet. Han var skallet, og de sydde arrene gikk parallellt med øyenbrynene. Det er vel sannsynlig at de har fiklet med noe under pannebrasken hans, men hva? Jeg var høflig nok til ikke å spørre, men kanskje det er noen kyndige hjernekirurger eller studenter som vet?

Lenke til kommentar

Hydrogen vurderes jo som fremtidens drivstoff i biler, og det vil da også være aktuelt for flytrafikken. Det største problemet med hydrogen er volumet, det tar mye mer plass pr energi enn f.eks. bensin gjør. Oppbevaringsmetoder som reduserer volumet under utvikling, en del metoder så godt som ferdigutviklet. Når disse er klare kan man se for seg hydrogen brukt som drivstoff i biler og fly.

Lenke til kommentar
Når jeg hadde vært landkrabbe en stund og skulle i båt igjen var jeg like uvant motsatt vei. Jeg tror det har noe med at hjernen kalibrerer seg etter forholdene og at det tar litt tid før man blir innjustert.

8887218[/snapback]

Menneskekroppen er UHYRE tilpassningsdyktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...