Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dette er en CO2 måler som måler pusteluft. Pusteluften er instrumentluften vår, litt usikker på hva som blir gjort med den bortsett fra komprimering.

 

Men tror ikke det er så mye mer enn å overvåke duggpunkt etc. Så da er min konklusjon at CO2 i praksis måles i helt vanlig komprimert luft. Denne varierer en del... Dette er jo ikke et veldig nøyaktig instrument, men er litt ute etter om det er i orden eller ei...

 

Kalibreringsgassen vi bruker er på ca 7,64% CO2, og så måler vi 0-punkt med nitrogen for å sørge for at den til enhver tid måler riktig. Gasscellen vil over tid sannsynligvis drifte litt, det er ikke uvanlig at den leser av ±0,2% ved kalibrering ved 7,64%.

Vi måler vanlig "pusteluft" til 0,040±0,001%. Og den er stort sett alltid i dette området på vår lab etter kalibrering av instrumentet. Det kan jo variere fra sted til sted i forhold til forurensning regner jeg med. Servicemannen fra England var "imponert" over at det ikke var med CO2 i luften, han var vant til mer.

 

Vår O2/CO2/CO analysator koster et par hundre tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tror vår kostet betydelig mer ferdig installert, men installasjon og engineering er nok størstebiten :p Tror prosjektet havnet på et par millioner.

 

Men denne måleren deres er nok betydelig mye mer nøyaktig. Kravene er jo ikke så strenge til pusteluft som til det dere måler kanskje?

 

Vi kalibrerer forøvrig instrumentet med N2 og 0,1% (1000ppm så vidt mitt hode tilsier) CO2 i N2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK: Britisk imam blir utlevert til USA

aTp3tR8Crc2A04nJ4BuyjAZZYwPGjC7xxxZI2wsiDYbg.jpg

 

Han skal ha fysiske og psykiske plager. Han har bare en arm og syn på ett øye. Dette skal ifølge ham selv være skader fra krigen mot den sovjetiske okkupasjonsstyrken i Afghanistan.

 

 

Mitt spørsmål:

Er virkelig en jernkrok det mest praktiske endestykket på protesen?

Og hvordan festes protesen i det som gjenstår av armen hans?

 

Enkelte proteser festes med borrelås mens noen andre har et stroppesystem. Når det kommer til kroker som endestykke så kan jo enkelte "åpnes" slik at man kan gripe ting.

 

Når det gjelder han derimot; med det utseendet kunne han jo nesten ikke hatt noe annet enn en krok!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er lovene i Norge i forhold til prissetting av varer og salg? Jeg antar det ikke er lov til å lansere en vare til en ekstremt høy pris for å sette den på et "gunstig" salg med en gang?

stemmer det, ikke lov

husker desverre ikke lovverket e.l.

men mener å huske at det er en tommelfingerregel som sier at du må ha en pris i ca 3 måneder før du kan sette den ned og kalle det "tilbud"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må enten stroppe de hver for seg eller sette inn et stivt avstandsstykke (eller helst to) høyt oppe som holder syklene fra hverandre. Du kan f.eks bruke to plankebiter med hakk i endene og plassere disse mellom den øverste stanga i sykkelramma, foran ved styret og bak ved setet. Da burde det holde å bruke ei stropp over begge syklene. Sørg for at plankene ikke kan gli og forskyve seg.

 

Men husk også at last alltid skal sikres mot å fare framover ved f.eks bråbrems eller kollisjon. Så du trenger minst ei stropp ekstra.

 

Redigering: Jeg ser nå at det ikke var trøsykler, men crossmotorsykler du skal stroppe. Men det samme prinsippet bør kunne brukes. Hvis du stadig vekk skal flytte syklene (fra løp til løp) kan du sikkert få lagd solide mellomstag i stål.

 

Men jeg tror nok heller jeg ville stroppet syklene hver for seg, kanske få modifisert hengeren med et ekstra stoppefeste langs midten.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Usikker på om dette er riktig sted å spørre, men jeg prøver! Fant disse kjevebeina for en stund siden, og ble selvfølgelig nysgjerrig på hvilket dyr disse kan stamme fra. Noen som vet?

Om du har mulighet til å måle den kinntannraden skal den være over 107 mm for voksen hjort og inntil 74 mm for rådyr. Der er seks kinntenner som viser at det er et voksent dyr. Jeg synes jo der er bjørkeblader, furunåler og moser mm som antyder at tannraden er kortere enn 10 cm, kanskje ca 7 cm og da tror jeg rådyr passer bedre enn hjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen som vet om flybagasjen fraktes under trykk?

I stort sett alle større flytyper har bagasjerommet både samme temperatur og trykk som passasjerkabinen. Derfor skal det være trygt å frakte både toalettsaker, brus, beholdere som delvis inneholder gass/luft og store kjæledyr (i transportkasse) i bagasjerommet.

 

Men ytre hulrom som f.eks hjulbrønner har ikke denne komforten. Derfor finner man av til ihjelfrosne blindpassasjerer i hjulbrønnene, spesielt i flyvninger ut fra krigssoner eller terrorregimer. I vanlig flyhøyde er det alltid minusgrader og alt for lavt lufttrykk til at man kan overleve særlig lenge.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...