Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva heter grafonøkler på engelsk , trenger slike for å skru ned TV fra veggen da det er umulig å påkoble kabler bak.....de er av jern og ca. 30 cm , krum i endene ?

Unbrakonøkler heter "hex key" på engelsk, hvis det er det du snakker om.

"Allen key" er også et navn som brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røttene til sjangre som punk er nok for mange "basic" kunnskap. Velvet Undeground og The Stooges etterfulgt av The Clash og Sex Pistols etc, men hvordan ble electronica en ledende sjanger (eller kanskje mer riktig en "sjangerparaply") i dagens musikklandskap? Hvilke band/artister var det som influerte musikken?

 

John Cage og senere Yello og Depeche Mode er vel de som dukker opp i hjernen min, men vet ikke hvor riktig det er.

 

Noen som kan nok moderne musikkhistorie til å gi meg en liten innføring? Google er ikke særlig behjelpelig.

Endret av Error
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det norske språket inviterer til slike sammensetninger av enkeltord, såkalte sammensatte ord. Så lenge man bruker de språklige reglene for sammensatte ord, er det tillatt å lage alle de sammensatte ordene man trenger. Det f.eks ingenting som heter blinklysolje, men ordet er likevel godkjent som et sammensatt ord på norsk, fordi det er satt sammen korrekt.

 

Sammensatte ord som påskefjellet skal skrives i ett uten bindestrek, mens ord der et stedsnavn inngår må skrives med bindestrek, f.eks Vest-Agder, Sør-Trøndelag, Helse-Norge og så videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Røttene til sjangre som punk er nok for mange "basic" kunnskap. Velvet Undeground og The Stooges etterfulgt av The Clash og Sex Pistols etc, men hvordan ble electronica en ledende sjanger (eller kanskje mer riktig en "sjangerparaply") i dagens musikklandskap? Hvilke band/artister var det som influerte musikken?

 

John Cage og senere Yello og Depeche Mode er vel de som dukker opp i hjernen min, men vet ikke hvor riktig det er.

 

Noen som kan nok moderne musikkhistorie til å gi meg en liten innføring? Google er ikke særlig behjelpelig.

Erik Satie, Luigi Russolo, Pierre Schaeffer, etc -> Stockhausen, Cage -> kraftwerk, old-school hip hop, Detroit techno

 

Eller noe i den dur. Det er noe av det jeg umiddelbart tenker på, men sitter på telefonen akkurat nå

Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over det.

 

1282305781000_askefast_VG_3392950298x1000r.JPG

 

 

Men skiller dette seg fra andre land?

 

Fotball-Frankrike?

Så langt meg bekjent eksisterer det ikke på fransk, i hvert fall. Og jeg kommer ikke på noe tilsvarende for engelsk. Ellers tror jeg sealion har rett i at norsk språk inviterer til dette. Moskva-Marit osv...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne kan nok være av interesse: http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

 

Dette er en relativt lang måleserie fra Hawaii. Den rød kurven viser sesongvariasjonene i CO2-konsentrasjonen. Den svarte kurven viser trenden når sesongvariasjonene er trukket fra. Med et grovt øyemål ser det ut til at forskjellen mellom sommer og vinter tilsvarer ca 5 års økning av middelverdien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror han mener kortere perioder enn både glidende årsgjennomsnitt og månedsgjennomsnitt. Det er alltid være sånn at man får større statistiske variasjoner med få måledata enn med mange. Det betyr at ukegjennomsnitt, dagsgjennomsnitt og timegjennomsnitt vil ha større variasjoner enn (glidende) årsgjennomsnitt og månedsgjennomsnitt. Hvor store aner jeg ikke, men jeg tipper det er en betydelig døgnsyklusvariasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor mye (i ppm) er det naturlig at CO2 innholdet i luft varierer/svinger over korte perioder?
Ingen?

 

Jeg jobber med testapparatur (konkalorimeter og SBI) som blant annet måler CO2. Denne kalibrerer vi mot referansegass hver testdag. Variasjonen i vår testlab grovt sett er liten: 0,040±0,001%

Er ikke sikker på om det er dette du er ute etter, men det er litt informasjon

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en CO2 måler som måler pusteluft. Pusteluften er instrumentluften vår, litt usikker på hva som blir gjort med den bortsett fra komprimering.

 

Men tror ikke det er så mye mer enn å overvåke duggpunkt etc. Så da er min konklusjon at CO2 i praksis måles i helt vanlig komprimert luft. Denne varierer en del... Dette er jo ikke et veldig nøyaktig instrument, men er litt ute etter om det er i orden eller ei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK: Britisk imam blir utlevert til USA

aTp3tR8Crc2A04nJ4BuyjAZZYwPGjC7xxxZI2wsiDYbg.jpg

 

Han skal ha fysiske og psykiske plager. Han har bare en arm og syn på ett øye. Dette skal ifølge ham selv være skader fra krigen mot den sovjetiske okkupasjonsstyrken i Afghanistan.

 

 

Mitt spørsmål:

Er virkelig en jernkrok det mest praktiske endestykket på protesen?

Og hvordan festes protesen i det som gjenstår av armen hans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...