Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(...) Det er bare å fyre løs om dere har flere spørsmål om sikkerhetskontrollen, så skal jeg svare så langt jeg har lov til.

 

Hva er det rareste du har funnet i bagasjen til folk? Har du noen gang personlig kommet over et (større) parti narkotika?

 

Jeg skjønner hvis du har taushetsplikt.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...) Det er bare å fyre løs om dere har flere spørsmål om sikkerhetskontrollen, så skal jeg svare så langt jeg har lov til.

 

Hva er det rareste du har funnet i bagasjen til folk? Har du noen gang personlig kommet over et (større) parti narkotika?

 

Jeg skjønner hvis du har taushetsplikt.

 

Et eldre ektepar som kom gjennom med kofferten full av "voksne" leker er nok det rareste. De hadde noe for enhver anledning oppi der, og smilte bredt når vi så oss om etter eieren. Jeg ser ikke helt hvorfor folk absolutt skal ha med slikt som håndbagasje, men det får nå bli deres sak.

 

Jeg har ikke kommet over noe narkotika der ennå selv, nei.

Endret av Saft Suse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, med tråd i høytalerkabler, hva med HDMI kabler? Hvor lang før støyen blir signifikant?

Det er ikke 'støy' som er problemet i en kabel for digital overføring. Problemet er hastigheten på signalene (frekvensen). Kapasitans og induktans i kabelen vil ødelegge 'formen' på signalet, og det kan ikke dekodes i den andre enden.

 

Høyttalerkabler skal overføre frekvenser mellom 20 og 20.000 Hz. Det stiller ikke store krav.

HDMI er signaler på flere hundre millioner Hz, det stiller veldig store krav til kabelen.

http://www.bluejeanscable.com/articles/hdmi-cables.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er en liten stund siden jeg var der inne aktivt. men det sto nå ganske mye intressant rundt HDMI standarden, blant annet endel rundt minstekrav i forhold til kabellengde, tverrsnitt på ledere o.l.

 

*tillegg*

 

ser nå etter litt klikking på siden at den har endret seg endel og informasjonen ligger vanskeligere tilgjengelig en før.

 

noe av det intressante som står/sto på den siden er hvordan det finnes/fantes (usikker på om det ble videreført i 1.4 standardan) to typer kabler, "standard" og "high speed", forskjellen ligger i minstekrav til overføringshastighet og tverrsnitt blant annet.

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg fant var at prototypekablene, så har de laget 15 meter variant. De sier ingenting om f.eks 7x HDMI 2 meter+ 6 hun til hun HDMI tilkoblere faktisk fungerer.

Det eneste de sier er at solgte kabler av godkjente merker vil være 100% garantert til å fungere, uavhengig av lengde.

Så som man sier, "man får be" vis man vil ha noe lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vet at tv-veggen på en av de store brunevare/tv butikkene i Kristiansandsregionen, ikke fungerte tilfredstillende ved første test grunnet billige kabler (som da var av den standarden med lavest hastighet/båndbredde) og billige splittere/forsterkere. når de oppgraderte til kabler som var etter high speed standarden og kvalitetssplittere fungerte bildet 100%

 

*tillegg*

har du sett på wiki? Wiki: HDMI: Cable

...With better quality construction and materials, including 24 AWG (0.205 mm²) conductors, an HDMI cable can reach lengths of up to 15 meters (49 ft).[67] Many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but only Category 2-tested cables are guaranteed to work.[72]

 

kabel avsnittet følges av et avsnitt om signalforsterkere.

 

Extenders

An HDMI extender is a single device (or pair of devices) powered with an external power source or with the 5V DC from the HDMI source.[75][76][77] Long cables can cause instability of HDCP and blinking on the screen,...

 

 

Active HDMI cables use electronics within the cable to boost the signal and allow for HDMI cables of up to 30 meters (98 ft).[75] HDMI extenders that are based on dual Category 5/Category 6 cable can extend HDMI to 250 meters (820 ft), while HDMI extenders based on optical fiber can extend HDMI to 300 meters (980 ft).[76][77]
Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hva heter grafonøkler på engelsk , trenger slike for å skru ned TV fra veggen da det er umulig å påkoble kabler bak.....de er av jern og ca. 30 cm , krum i endene ?

Lenke til kommentar

Hva heter grafonøkler på engelsk , trenger slike for å skru ned TV fra veggen da det er umulig å påkoble kabler bak.....de er av jern og ca. 30 cm , krum i endene ?

Unbrakonøkler heter "hex key" på engelsk, hvis det er det du snakker om.

Endret av Coffey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...