Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Med flere hundre vektere blir det omtrent like mange måter å praktisere jobben på. Jobber i kontrollen selv, og kan si med en gang at det er ett hundre prosent tilfeldig hvem som blir valgt ut. Det er portalen selv som velger, og stikk i strid med populær tro har vi ikke en knapp i lomma vi trykker på når vi selv har lyst.

 

Derimot har vi lov til å ta en sjekk ved skjellig mistanke, selv om portalen ikke piper.

 

Praksisen for bagasje er å be passasjer åpne og ta ut alt, både for å unngå eventuelle falske anklager om planting, og for å unngå skade på vekter ved gjemte eller glemte skarpe gjenstander.

 

Det er bare å fyre løs om dere har flere spørsmål om sikkerhetskontrollen, så skal jeg svare så langt jeg har lov til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det da ha seg at jeg HVER gang blir plukket ut i tilfeldig kontroll på gardermoen?

Aldri ellers, men slår ikke feil på gardermoen. Ja, vet at man fort kan tenke over de gangene man blir kontrollert og glemme de andre gangene, men dette er ikke tilfelle...

 

At bagasjen blir sjekket ut skjønner jeg da jeg ofte har dykkerutstyr(slanger osv), samt en hel del elektronikk, men det forklarer ikke ransakningen

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Dermed vil man gjøre sjekken bedre, men ikke mer tilfeldig, som du korrekt påpeker.

Jepp. Og så kan en gjemme seg bak unnskyldningen at "detektoren plukket deg ut tilfeldig" selv om en person plukket ut vedkommende basert på et eller annet.

Detektoren piper når den "plukker deg ut" til en tilfeldig sjekk dermed kan ikke vakten si at maskinen plukket ut en bestemt person sånn rett uten videre, uten å lyve om det.

Vaktene plukker også ut personer uten at maskinen har gitt beskjed om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dermed vil man gjøre sjekken bedre, men ikke mer tilfeldig, som du korrekt påpeker.

Jepp. Og så kan en gjemme seg bak unnskyldningen at "detektoren plukket deg ut tilfeldig" selv om en person plukket ut vedkommende basert på et eller annet.

Detektoren piper når den "plukker deg ut" til en tilfeldig sjekk dermed kan ikke vakten si at maskinen plukket ut en bestemt person sånn rett uten videre, uten å lyve om det.

Vaktene plukker også ut personer uten at maskinen har gitt beskjed om det.

 

Det er ytterst sjelden dette skjer, kan jeg love deg. Vi har ikke lov til å bare plukke ut etter eget ønske. Kun personer som det oser mistenkelig av blir plukket ut uten piping.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan regnes ut i fra bremsesporene hvis ikke jeg tar feil, men resultatet blir sjeldent helt eksakt.

 

Bremsespor får du ikke fra biler som har ABS(som virker). Med tankte på hvor mange biler som har ABS, det ble standard på de fleste biler på 90 tallet, kan det sjeldent brukes. Regner med at man også bruker faktorer som skade på bil og person.

 

Er du sikker på det? Jeg kan få dekkmerker fra motorsykkelen uten å låse hjulene, ikke samme type merker, men merker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dermed vil man gjøre sjekken bedre, men ikke mer tilfeldig, som du korrekt påpeker.

Jepp. Og så kan en gjemme seg bak unnskyldningen at "detektoren plukket deg ut tilfeldig" selv om en person plukket ut vedkommende basert på et eller annet.

Detektoren piper når den "plukker deg ut" til en tilfeldig sjekk dermed kan ikke vakten si at maskinen plukket ut en bestemt person sånn rett uten videre, uten å lyve om det.

Vaktene plukker også ut personer uten at maskinen har gitt beskjed om det.

 

Det er ytterst sjelden dette skjer, kan jeg love deg. Vi har ikke lov til å bare plukke ut etter eget ønske. Kun personer som det oser mistenkelig av blir plukket ut uten piping.

Å! Så bra med førstehåndskunnskap!!

Takk for info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ytterst sjelden dette skjer, kan jeg love deg. Vi har ikke lov til å bare plukke ut etter eget ønske. Kun personer som det oser mistenkelig av blir plukket ut uten piping.

I Norge, ja. I resten av verden plukker de ut som bare det samme om det piper eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det da ha seg at jeg HVER gang blir plukket ut i tilfeldig kontroll på gardermoen?

Kun personer som det oser mistenkelig av blir plukket ut uten piping.

Tror vi trenger et bilde :p

osama-bin-laden.jpg

 

Neida, kan det ha noe med reisefølge å gjøre?

Reiser ofte med noe politiet har beskrevet som "skummel MC-fyr".

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

At bagasjen blir sjekket ut skjønner jeg da jeg ofte har dykkerutstyr(slanger osv), samt en hel del elektronikk, men det forklarer ikke ransakningen

Har du dykkeutstyret i håndbagasjen? :omg:

bare octopus`en og dykkecomputeren(ser ca ut som en stor klokke)

Tør ikke la det ligge i vanlig bagasje da den blir behandelt for dårlig og dette faktisk er utstyr jeg delvis skal stole på med livet.

Octopus:

02_-895823254.jpg

 

Mixy: Mulig det :hmm:

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm. Jeg har bare octopus`en og dykkecomputeren i dykkebagen med allt annet. De er greit beskyttet av trørrdrakt og BCD rundt dem pluss en stiv "rygg" på dykkebagen. Og octopus`en er jo svær. med alle bøyene tar den jo masser av plass i bagasjen. Dykkekomputeren kunne jeg jo ha tatt i håndbagasjen (armbånd modell), men den er mer enn robust nok til å tåle og ligge innimellom trørrdrakt og BCD. De er jo myke og fin polstring og dessuten så er den jo egentlig bare et tilleggsutstyr til dykketabell og god planlegging og god kontroll i vannet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Jeg kan få dekkmerker fra motorsykkelen uten å låse hjulene, ikke samme type merker, men merker.

 

AtW

 

Nei, var litt kjapt ute der. Det kommer anpå hvordan ABS er satt opp, de fleste tillater "litt" låsing før bremsene slipper igjen, det varierer fra produsent. Du kan få bremsespor med de rette forutsetningene med Abs også, men nytten av merkene er kanskje begrenset?

 

Edit : I hvilken hastighet får du merker lettest?

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på en TV-serie om "medisinsk marihuana" fra USA.

Folk dyrker det til eget bruk eller til salg.

 

Hvorfor kan de ikke bare selge det i vanlige apotek?

Hvorfor må medisinsk marihuana skaffes i spesialbutikker, når man har resept fra legen?

 

Alle andre medisiner, som morfin, penicillin, hjertemedisin, medisin mot HIV osv... selges på apoteker i pilleform, produsert av velrenommerte farmasøytiske leverandører.

Hvorfor må medisinsk marihuana selges i "gressform" til røyking?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, jeg har litt problemer med å forstå en liten sær mattekuriositet:

 

Enheten "liter per mil" (volum/strekning), er egentlig kun en utvidelse av areal. Volum er jo strekning opphøyd i tredje. m3 / m = m2. Så drivstofforbruket i en bil kan måles i kvadratmeter.

 

Hvordan kan dette tolkes?

Lenke til kommentar
Ok, jeg har litt problemer med å forstå en liten sær mattekuriositet:

 

Enheten "liter per mil" (volum/strekning), er egentlig kun en utvidelse av areal. Volum er jo strekning opphøyd i tredje. m3 / m = m2. Så drivstofforbruket i en bil kan måles i kvadratmeter.

 

Hvordan kan dette tolkes?

Du kan faktisk tolke det som areal ja. For å illustrere hvor arealet fremkommer så trenger jeg noen tall. 1 liter per mil = 0,001 m3 / 10 000 m = 0,000 000 1 m2 = 0,1 mm2.

 

Hvis du kunne lagt den forbrukte bensinen bortover veien man kjører, som en tråd, så vil det være tverrsnittsarealet av denne bensin-tråden du måler. Tenk deg en tynn kobberleder med tverrsnitt 0,1 mm2 og lengde 10 000m. Denne har volum 1 liter. En bil med høyt forbruk har et stort "bensin-tråd" tverrsnitt. Jo lengre bensin-tråd man har jo større blir volumet.

 

Som en kuriositet kan du også regne volumekspansjonen til bensinen når den forbrenner. Husk at strekningen forblir den samme, så volumøkningen vil kun skje i to dimensjoner. Øker volumet med 1000 ganger i forbrenningsprosessen så øker tverrsnittet på CO2-tråden etter bilen med 1000 ganger. Om 1000 ganger er realistisk, etter nedkjøling i eksosanlegget, aner jeg ikke.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...