Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hva skjer i Norge hvis flertallet ved neste valg stemmer på et lite parti, som f.eks. Miljøpartiet de Grønne, Pensjonistpartiet eller Kystpartiet? Ville dette partiet da fått statsministerposisjonen? At flertallet stemmer på Kystpartiet er ikke sannsynlig. Men hvis det skjedde? Er de forberedt på å få så mye ansvar? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Det lille partiet får da oppgaven med å styre landet. Hvis de ikke føler seg klare for oppgaven kan de avstå fra det eller spørre andre partier om de vil bidra med diverse ministerposter. At det er særdeles usannsynlig og blir en særdeles merkelig regjering som sannsynligvis vil rakne fort er en annen sak. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Prøver du å si at det ikke finnes busser med batteri? Jeg har ikke hørt om det før, til tross for at jeg har let lit etter det. hvis man samtidig tar hensyn til kapasiteten til det som er kjent med dagens batterier og kombinerer det med tyngden på busser så er det ikke det mest opplagte i tillegg har man tyngden på batteripakken. Det skal tross alt lit batterikapasitet til for drive 15-20 tonn og så må det ganske mye strøm til for klare å ladde opp disse batteriene. For all del det er fint hvis det virkelig er funnet opp , Derimot er jeg litt skeptisk til om at det vil fungere skikkelig som hybrid Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Vel, det står nå ganske klart at de bussene som Simen1 linket til er hybrider. Her har du flere eksempler på hybridbusser. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Da har du lært noe nytt i dag, elgen. Volvo 7700 Hybrid og 7900 Hybrid er nettopp eksempler på diesel + elektrisk hybridbusser. Disse modellene er ganske nye og Tromsø har over 100 slike nye busser. Det fungerer, med noen barnesykdommer. Dårlig fremkommelighet på glatt føre og treg aksellerasjon i starten (kryss, busstopp etc). Men de eksisterer altså. Batterikapasiteten til en hybrid er selvsagt mye lavere i en ren el-buss. Endret 24. september 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 De nye hybridbussene som kjører, har ikke de fantastisk dårlige (og farlige) kjøreegenskaper som følge av at de har så mye vekt på taket i form av batterier? Jeg vet ikke hvordan hybridbussene i din by er, men her i Tromsø er den ekstra takhøyden bare en takramme uten innhold. Det kan man se hvis man står i et bygg og ser ned på bussen når den kjører forbi. Batteriene må ligge under gulvet en plass. Bussene her er av typen Volvo 7700 hybrid og 7900 hybrid og drives av diesel + batteri. Jeg sjekket det litt opp, og i Trondheim her så kjører de Solaris busser, og riktignok så er det batterier som er på taket (delvis i alle fall, jeg regnet ikke med at alt var batterier) http://www.solarisbus.pl/no/hybrid,tekst,36.html Så jeg spør igjen, vil ikke dette gi dårlige og farlige kjøre-egenskaper? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Det snedige med relativitet er at man ikke kan legge sammen hastigheter og få en sum. Sender man to tennisballer med 99% av lysets hastighet i hver sin retning så går det ikke an å summere dette til 1,98 ganger lysets hastighet fordi man flytter referansepunktet fra det faste stedet man står på (jorda) til en av tennisballene. Reiser man sammen med den ene tennisballen så vil jorda fare bort med en hastighet på 99% av lysets hastighet, mens den andre tennisballen vil fare bort med en hastighet på ca 99,98%* av lysets hastighet. *Jeg har ikke regnet det nøyaktig ut. Merkelig? Ja, men det er sånn det er. Man kan ikke bruke addisjon. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 http://www.solarisbu...d,tekst,36.htmlSå jeg spør igjen, vil ikke dette gi dårlige og farlige kjøre-egenskaper? Det ser ut som de er ganske topptunge. Topptunghet gir dårlige kjøreegenskaper og høy velterisiko. Men hvor topptung de bussene er og hvor dårlige kjøreegenskaper de har aner jeg ikke. Heldigvis har vi et enormt medlemstall på forumet. Det er ikke usannsynlig at en av de kjører de nevnte hybridbussene og kan uttale seg. Eller at noen her kjenner noen som kjører en sånn og kan spørre videre. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 - når man begynte med handel så forgikk det i riting gamle dager ved at man byttet varer senere brukte man penger. får en del år siden ( enda i gamle dager ) brukte man banksjekker når man skulle betale , hvis man da ikke betalte med kontanter For en del år siden gikk man over til minibankkort Dette kom først med magnetstripe og sener med microchip Men nok historie Bruker man et bankkort med kun magnetstripe så virker det i alle betalingsterminaler Har man chip så virker ikke mangenettstripen hvis betalingsterminalen bruke chip har terminalen kun magnet leserer så viker også magnetstripen selv om kortet også inneholder chip. hvordan får man det til egentlig ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Da har du lært noe nytt i dag, elgen. Volvo 7700 Hybrid og 7900 Hybrid er nettopp eksempler på diesel + elektrisk hybridbusser. Disse modellene er ganske nye og Tromsø har over 100 slike nye busser. Det fungerer, med noen barnesykdommer. Dårlig fremkommelighet på glatt føre og treg aksellerasjon i starten (kryss, busstopp etc). Men de eksisterer altså. Batterikapasiteten til en hybrid er selvsagt mye lavere i en ren el-buss. jeg lurer nå på hvilken type dieselmotor som står i en slik en , mest for å få nokk effekt på leddingen av batteriene ? At en buss er treg har ikke så mye med om den drives elektrisk eller med drivstoff Bussene brukt her i Bodø og omegn er også trege. De drives bare med diesel Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) hvordan får man det til egentlig ? Jeg regner med at det ligger nok informasjon i magnetstripa til at kortleseren/sentralen finner ut hva slags kort det er og om det er chip på kortet. (Regner jeg med, har ikke kilder) Endret 24. september 2012 av KoKo_ Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hjort ser det ut som Det kan se ut til å stemme, takk skal du ha! 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Jeg sjekket det litt opp, og i Trondheim her så kjører de Solaris busser, og riktignok så er det batterier som er på taket (delvis i alle fall, jeg regnet ikke med at alt var batterier) http://www.solarisbu...d,tekst,36.html Så jeg spør igjen, vil ikke dette gi dårlige og farlige kjøre-egenskaper? Ser ikke helt hvorfor det skulle gi noen nedsatte kjøreegenskaper. Takbiten er vel umulig tyngre enn bunnen og motoren. Det eneste problemet jeg kan se er veldig skarpe sviner i veldig høye hastigheter, men blir ikke det langt langt langt over hva Norske veier er kurvet for uansett? 1 Lenke til kommentar
Secretalias Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Bruker man et bankkort med kun magnetstripe så virker det i alle betalingsterminaler Har man chip så virker ikke mangenettstripen hvis betalingsterminalen bruke chip har terminalen kun magnet leserer så viker også magnetstripen selv om kortet også inneholder chip. hvordan får man det til egentlig ? Ved å lagre informasjon i magnetstripen, som sier om kortet også er utstyrt med chip. Betalingsterminaler som kun har magnetstripeleser driter i den informasjonen, fordi den kan ikke benytte chipen uansett. Kort som ikke har chip får lov å bruke magnetstripen på alle terminaler, fordi det ikke er noe alternativ for det kortet. Har terminalen både chip- og magnetleser, og korter har både chip og magnetstripe, får du i utgangspunktet ikke lov å bruke magnetstripen, dette er kodet inn i terminalen. Men hvis du prøver og feiler noen ganger med chippen (normalt 3 ganger i de fleste terminaler) skjønner terminalen at det er noe "galt" med chipen (eller brukeren) og lar deg bruke magnetstripa. Grunnen til at det er slik er at chipen er en tryggere metode, og etter hvert (maaaange år til) vil nok alle kort utelukkende bli utstyrt med chip bl.a. pga. hvor lett det er å skimme informasjon fra magnetstriper. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Bruker man denne bankkort chipen i utlandet da ? ( det er vel det som setter begrensningen ?) - Er det ikke slik at også lyd er en bølge og vil derfor oppføre seg på samme måte som lys ? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Noen steder i utlandet har de begynt å innføre chip nå, men de fleste steder jeg har besøkt de siste årene (både Europa og Nord-Amerika), er magnetstripe fortsatt aktuelt. Det virker som vi i Norge er litt på fronten med innføring av chip! 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) I dag har jeg vært flypassasjer. I sikkerhetskontrollen var det en kø der det stod: KUN MENN Jeg valgte den køen fordi den var kortest, og jeg er mann. Jeg spurte hvorfor køen kun er for menn, og kontrolløren svarte at "han har ikke lov til å kontrollere kvinner." og nikket mot en kollega. Jeg trengte ingen "cavity search" eller beføling. Jeg hadde ingenting mistenkelig med meg, og fikk passere, fullt påkledd. Men jeg lurer på hvorfor kontrolløren ikke hadde lov til å kontrollere kvinner...? Jeg trodde disse greiene var fullstendig kjønnsnøytrale. Endret 25. september 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Kanskje han var muslim? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 I tilfelle spotcheck tenker eg. Hvis de da bare hadde en dame på jobb, kunne de jo ikke ha flere linjer tilgjengelig for kvinner. Bare en ide... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå