Kakofoni Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hvorfor er det så mange fuglearter ved Lille Lundgårsvann i Bergen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Er det så skrekkelig mange, da? Det er mye mat å få i det området, og da er det jo naturlig at det samles mange fugler der. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hvordan klarer enkelte amfibier å regenerere tidligere avkuttede eller tapte kroppsdeler? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Er det så skrekkelig mange, da? Det er mye mat å få i det området, og da er det jo naturlig at det samles mange fugler der. Slik jeg har forstått det (tredjepartskilde av biologilæreren til eksen min - joda) så er det entusiaster som valfarter hit fra hele verden. Ikke at det er så mange av dem, men fortsatt. Det kan jo ikke være utenkelig at jeg tar feil. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nytt spørsmål. Er det noen som har vendt blikket sitt mot en klokke og lagt merke til at det første sekundet tar lengre tid enn de påfølgende? Finnes det en forklaring? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Det er mer fokusert. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Da tenker du på en mekanisk klokke, antar jeg. Ser for meg at det kreves litt kraft for å flytte minuttviseren, og det påvirker bevegelsen til sekundviseren. 1 Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nytt spørsmål. Er det noen som har vendt blikket sitt mot en klokke og lagt merke til at det første sekundet tar lengre tid enn de påfølgende? Finnes det en forklaring? Haha, aldri tenkt over det. Men det stemmer jo faktisk! Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Vel, det skjer ikke ofte. Tror det må være akkurat i begynnelsen av et visst sekund for at det oppleves best. Det er mer fokusert. Blikket eller? Da tenker du på en mekanisk klokke, antar jeg. Ser for meg at det kreves litt kraft for å flytte minuttviseren, og det påvirker bevegelsen til sekundviseren. Altså at det skyldes en "tilfeldig" faktisk forsinkelse? Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nytt spørsmål. Er det noen som har vendt blikket sitt mot en klokke og lagt merke til at det første sekundet tar lengre tid enn de påfølgende? Finnes det en forklaring? Det kalles chronostasis. Ganske interresant egentlig. http://en.wikipedia....ki/Chronostasis http://www.youtube.com/watch?v=nNBTLbw1_2Q 8 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nytt spørsmål. Er det noen som har vendt blikket sitt mot en klokke og lagt merke til at det første sekundet tar lengre tid enn de påfølgende? Finnes det en forklaring? Hvert sekund er lengre enn det forrige siden jorda snurrer saktere og saktere. Derfor tar du feil Neida, jeg har lagt merke til dette selv. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Det kalles chronostasis. Ganske interresant egentlig. http://en.wikipedia....ki/Chronostasis Sweet! Ante meg at dette var noe som hadde en kul forklaring. Dette har jeg grublet på lenge. Takk! Endret 22. september 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Hvordan klarer enkelte amfibier å regenerere tidligere avkuttede eller tapte kroppsdeler? Leste noe om dette i Illustrert Vitenskap for ikke lenge siden, og dette kan kanskje hjelpe litt http://illvit.no/spo...jendanne-lemmer Endret 22. september 2012 av TB-G0RG0NPL3X 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Avfallsmottaket i min kommune sender asbest til et deponi. Hvorfor ufarliggjøres ikke asbestfibrene ved å smelte de i stedet for? Så vidt jeg kan skjønne må mineralene egne seg som tilsetningsstoff i glass. Glass består av de samme stoffene fra før. Forskjellen er bare at glass ikke formes som hårtynne fiber. 1 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nå har jeg ikke så god kjennskap til smelteverk, så det blir vel mer et oppfølgingsspørsmål: hvilke problemer har man ved å oppnå 1500°C og i tillegg få fjernet prosessert asbestfiber fra smelteovnen? 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hvorfor er nerver så følsomme? Hva består de av som skiller dem fra... vel, alt annet? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 De nye hybridbussene som kjører, har ikke de fantastisk dårlige (og farlige) kjøreegenskaper som følge av at de har så mye vekt på taket i form av batterier? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Nå har jeg ikke så god kjennskap til smelteverk, så det blir vel mer et oppfølgingsspørsmål: hvilke problemer har man ved å oppnå 1500°C og i tillegg få fjernet prosessert asbestfiber fra smelteovnen? Er smeltepunktet så høyt? Jeg har ikke sjekket, men det overrasker meg om det er så høyt. Uansett, 1500 grader er ikke så veldig vanskelig å oppnå i en smelteovn. Mange industrielle ovner ligger på rundt 1800 grader og har en driftslevetid på 10-20 år før isolasjonssteinen må skiftes ut. Jeg tror asbest smelter og blir til ganske vanlig og ufarlig glass. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) De nye hybridbussene som kjører, har ikke de fantastisk dårlige (og farlige) kjøreegenskaper som følge av at de har så mye vekt på taket i form av batterier? Jeg vet ikke hvordan hybridbussene i din by er, men her i Tromsø er den ekstra takhøyden bare en takramme uten innhold. Det kan man se hvis man står i et bygg og ser ned på bussen når den kjører forbi. Batteriene må ligge under gulvet en plass. Bussene her er av typen Volvo 7700 hybrid og 7900 hybrid og drives av diesel + batteri. Endret 23. september 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg tror det er ventilasjonsanlegget som ligger på taket, og ikke batteriene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå