Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Vet at Forbrennignsanlegget for søppel i Kristiansand har problemer med forskjellige typer aluminium som blir kastet sammen med den søpla de brenner.

den smelter men forsvinner ikke ut sammen med annen aske og ubrennbarsøppel, den tetter dysene som brukes i forbrenningsovnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor lukter det parfyme i bilen min hver gang verkstedet bytter gass i air-conditioning-anlegget?

De foretar en rens av luftkanalene for fjerning av bakterier og annet skitt. Bruker vanligvis en sprayboks med skum.

Endret av trra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Definisjonen av vakuum

Definisjonen av vind (jeg forstår det som luft i bevegelse ). luften består derimot av diverse gasser

så får dere selv vurder hvordan det stemmer med forholdene på månen

så det du sa om at vakuum var luft som stod stille var helt på trynet feil?

I tillegg tok du feil med definisjonen av vind?

Hva skjer? Du innrømmer jo at du bare lirer av deg tull uten å kunne noe om temaet. Noe nytt du har begynt med?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Stemmer det at det finnes flere fly i verden enn det er plass til på flyplassene?

Jeg vet ikke om dette stemmer, og finner ingen kilde. Men hvis man tenker litt, så kan du jo se hvor store enkelte "flygravplasser" er. Eller tenker du på operative fly? Og med flyplasser, så inkluderer du hangarer og terminaler?

Hvis dette hadde vært tilfelle, med operative fly, så hadde man nok sett problemer med tanke store askeskyer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med plass da? At det ikke er nok gater til alle fly til enhver tid? Det hadde ikke forundret meg. Men at det med litt god organisering på parkeringssiden skulle bli seriøse problem å få parkert alle operative fly på flyplassene i en krisesituasjon tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det finnes alltid noen molekyler som flyr rundt i et vakuum. Det er fordi vi ikke kan lage et perfekt vakuum. Likevel bruker vi begrepet vakuum hele tiden. Det er fordi det er veldig nyttig. Noen ganger trenger vi bare et trykk som er en prosent av vanlig atmosfæretrykk, og hvis det er godt nok kan man kalle det et vakuum. Andre ganger er man avhengig av at rommet skal være så tomt som mulig, og 1 micropascal kan være katastrofalt høyt. Hva man kaller et vakuum er avhengig av hva som er godt nok. Kan vi ikke diskutere noe med mer substans, som hvor lenge et rom er nyvasket?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hva mener du med plass da? At det ikke er nok gater til alle fly til enhver tid? Det hadde ikke forundret meg. Men at det med litt god organisering på parkeringssiden skulle bli seriøse problem å få parkert alle operative fly på flyplassene i en krisesituasjon tror jeg ikke.

Høres riktig ut dette. Vi så jo et eksempel den 11. september 2001. USAs luftrom var så godt som tomt, og flyene må da ha gjort av seg et eller annet sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hva heter egentlig vaskemaskinene som er på bensinstasjoner?

Bilvaskemaskin?

Hva er det tyngste men minste objektet man kan holde i hånda?

Jeg tror Osmium er riktig svar selv om det finnes objekter med større massetetthet i universet. Problemet er at masse fra nøytronstjerner, hvite dverger og sånt ikke lar seg holde i hånda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...