Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med 0 kelvin er litt feil i dette tilfelle.

Ved 0 kelvin vil mengder av din energi bli overført, altså, kommer atomene rundt i bevegelse. Du bruker din energi til å varme opp omgivelsene.

Men, om atomene blir stoppet av en Donald-stoppeklokke, vil ikke denne energioverføringen skje, da atomene uansett vil stå i ro. Om man fryser overfører man mer varme til omgivelsene enn man selv klarer å produsere. Om atomene rundt deg står rolig vil det være 0 varmeoverføring fra deg til omgivelsene, altså, 100% isolasjon.

Tror man ville blitt kokt ihjel før man evt. hadde dødd av oksygenmangel

Et gjennomsnittlig menneske har en varmeutvikling på 2000 kcal/døgn = ca 100 W. Kroppsvekt på 70 kg og vanninnhold på 60% gir da at temperaturøkningen blir 0.569 e-3 K/s. Da tar det ca en halvtime å øke kroppstemperaturen med en grad. Kipt nok det, men det største problemet ditt er nok at luften rundt deg ikke kan trekkes ned i lungene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man hadde kunnet stoppet tiden ved hjelp av en stoppeklokke (a'la Donald, Simpsons m.f.) ville man da i det hele tatt kunnet bevege seg? Absolutt alt av molekyler måtte jo ha stoppet opp og blitt "fastlåst"?

Ja, ja, jeg vet at dette vel kansje er det man kan kalle hypotetisk.

Spørsmålet ditt er ikke engang hypotetisk, fordi det er en tilstand som aldri vil kunne oppstå.

Men hvis vi skyver det til side, så ser jeg iallefall to problemstillinger:

1. Luft vil nå være et fast stoff, som gjør at du ikke kan bevege deg, ei heller puste.

2. Du vil ikke se noe som helst, da lyset fra omgivelsene aldri vil nå øynene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et gjennomsnittlig menneske har en varmeutvikling på 2000 kcal/døgn = ca 100 W. Kroppsvekt på 70 kg og vanninnhold på 60% gir da at temperaturøkningen blir 0.569 e-3 K/s. Da tar det ca en halvtime å øke kroppstemperaturen med en grad. Kipt nok det, men det største problemet ditt er nok at luften rundt deg ikke kan trekkes ned i lungene.

Det var ikke værre nei, sjekket ikke ut de faktiske tallene, men verdensrommet var de nærmeste reele forholdene jeg kunne tenke på, men trykket der gjør at det blir veldig anderledes mtp. koke-temperaturer.

Det kjipeste er vel kanskje at man ikke klarer å starte tiden igjen...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger sett bygninger som har en kompassrose på gulvet.

Men peker den vanligvis mot magnetisk, eller geografisk nord?

Det kan jo selvfølgelig være at det ikke finnes noen standard for det og at det velges individuelt for hvert bygg.

Det er veldig liten forskjell for oss i Norge/Europa. Borte i statene er det ca 1,5 graders forskjell, mens forskjellen er litt større i nordlige Canada.

mnvsgnforAK.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger sett bygninger som har en kompassrose på gulvet.

Men peker den vanligvis mot magnetisk, eller geografisk nord?

Det kan jo selvfølgelig være at det ikke finnes noen standard for det og at det velges individuelt for hvert bygg.

Det er veldig liten forskjell for oss i Norge/Europa. Borte i statene er det ca 1,5 graders forskjell, mens forskjellen er litt større i nordlige Canada.

Jeg er klar over at det ikke er så mye. Her jeg er nå (i Danmark) er forskjellen 2° 11'.

Rosen på gulvet er sikkert ikke nøyaktig nok plassert til at det har noen praktisk betydning uansett.

Men selv om forskjellen er liten så må de jo velge å bruke en av de når de skal rette inn rosa.

Det er kanskje mest praktisk, og dermed mast sannsynlig at de bruker magnetisk nord?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har Lynet selv fått velge sin IPv6 adresse?

2a00:c440:1337:daff:dead:beef:cafe:babe:

Jeg synes den er kul

I IPv6 får ISPer tildelt et adresseområde bestemt av de 32 først bitene. Så alle adresser med like bits på de 32 første tilhører samme ISP. 32 bits tilsvarer 8 hexadesimale tegn, altså de to første gruppene i en IPv6 adresse. Her har Lynet fått tildelt 2a00:c440::/32 som sitt område. De disponerer alle adresser som begynner på dette, og kan da gi seg selv en vilkårlig adresse innenfor. Så resten av bitsa har de selv bestemt, ja. :)

Edit: http://www.tcpiputils.com/browse/as/57963 bekrefter det jeg sier om range.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Lys fra en glødetrådpære/halogen er en god tilnærming til sort-legeme fordelingen. Det er ikke interferens som i gjentagende bølgemønster som slukker hverandre kontinuerlig en bestemt plass. To fotoner kan interferere og gi null utslag på en bestemt plass, men statistisk vil det være like mange plasser der fotonene dobler utslaget.

Husk at to bølger som passerer hverandre i et bestemt punkt ikke stopper i punktet, men fortsetter på andre siden. Selv om det er utslettende interferens i akkurat det punktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aluminiumsfolie, div. emballasjer (chips etc.), (hermetikkbokser?) osv. inneholder metallmaterialer, da nærmere bestemt aluminiumsfolie. Dette har innvirkning på f.eks. holdbarhet (emballasjer). Men i både emballasjer og/eller aluminiumsfolie finnes det papp, flere typer plastikk og blekk.

Det er ikke rent metall, og mest sannsynlig så er metallet legert med andre metaller.

Mitt spørsmål er da, hvordan skiller du ut metallet, uten å få med resten (plastiskk, papp, blekk osv.)? Helst, om mulig, så er jeg nysgjerrig på hvordan du kan gjøre dette selv (naturfag-måten, vitenskapen bak prosessen), uten dyrt industriutsyr. Ser for meg at det hadde vært vanskelig med varme, måtte vel brukt en kjemisk prosess?

(Forøvrig hadde det også vært interessant å visst hvordan industrien gjør sånt.)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...