Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

1.Er det ikke farlig for seilbåter på åpent hav når det lyner? Er det ikke veldig stor sjanse for at lynet slår ned i masten? Og er dette farlig for de ombord?

2. Hvis man bader i havet i lyn og torden. Hvor lang unna må lynet slå ned i vannet for at man ikke skal bli skadet/få støt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Er det ikke farlig for seilbåter på åpent hav når det lyner? Er det ikke veldig stor sjanse for at lynet slår ned i masten? Og er dette farlig for de ombord?

2. Hvis man bader i havet i lyn og torden. Hvor lang unna må lynet slå ned i vannet for at man ikke skal bli skadet/få støt?

Jeg fikk svaret på spørmålene mine ved å søke på google.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen får vel ta ansvar da.

1. Ja, det kan være farlig. Sjansene for å faktisk bli truffet av lyn er små, men det skjer med alle type båter så vel som seilbåter. Faktisk så sto båter for 13% av dødsfall relatert til lyn i perioden 1959-2005 i følge denne siden.

2. Visstnok 6 meters radius fra lynnedslaget er spenningsforskjellen så lave at det ikke er dødelig. Hvorvidt det er skadelig eller om man kjenner noe forblir uvvist.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at kroppen bruker mye energi på å bekjempe sykdommen, og "vil" derfor ikke bruke denne energien på å fordøye maten? (Aner ikke om det stemmer, men skal Google litt, og redigere innlegget om det jeg sier er helt feil).

Fra en foreløpig usikker kilde:

Bakterier trenger glukose for å overleve, og ved å ikke spise sulter man bakteriene. Kroppen holder seg gående ved hjelp av andre energikilder, blant annet fett.

http://articles.bost...lucose-appetite

Takk for to interessante svar! Dette bringer litt mening inn i noe som med ett virket veldig ulogisk for meg.

Så slipper jeg muligens trådens største bombe ved å fortelle at jeg har hvert balle syk siden litt før jeg posta spørsmålet mitt, rett og slett helt utslått, og har derfor ikke hatt anledning til å lese/kommentere svarene deres før nå.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så slipper jeg muligens trådens største bombe ved å fortelle at jeg har hvert balle syk siden litt før jeg posta spørsmålet mitt, rett og slett helt utslått, og har derfor ikke hatt anledning til å lese/kommentere svarene deres før nå.

Definer "balle syk".

Lenke til kommentar

Har ett lite spørsmål ang klimagasser jeg også :)

Er det mulig at det ikke er klimagassene som har påvirket miljøet, men varmeproduksjon?

Det meste av all energi vi produserer går med til varmeproduksjon, kan ikke dette ha, i det minste, hjulpet den globale oppvarmingen?

Lenke til kommentar

Definer "balle syk".

Javel?

Om det er symptomer/hvordan jeg har blitt rammet, så værsågod;

Jeg har hatt rundt 40 i feber, siden lørdag kveld, ubeskrivelig (!) vondt i hodet, vondt i bryst og hjerte, veldig vondt i korsryggen (dette virket merkelig for min del, men vel, det gjorde møkka vondt der), generell feberbetennelse i hele kroppen, dvs alt verket, ingen matlyst whatsoever (har vel spist noen hundre gram med druer og et par scoops is på hele perioden), konstant veksling mellom svette og frysninger, kjempetrøtt, verk i øra og vondt i halsen. Som en vanlig febersykdom i grunn, bare mye verre enn det "skal" være.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utslipp av klimagasser fører til global oppvarming som følge av infrarød emisjon fra klimagassene.

Det blir litt for upresist til å gi grunnlag for videre diskusjon. Det klimagassene først og fremst gjøre er å absorbere infrarød stråling. Dette er (stort sett) varmestråling som er på vei fra jorden mot verdensrommet. Men siden alt som har en endelig temperatur må sende ut elektromagnetisk stråling, sender klimagassene også ut varmestråling. Dette gjør de i alle mulige retninger slik en del av den varmen som egentlig skulle ha unsluppet atmosfæren sendes tilbake til jorden.

Er det mulig at mennesket på tilsvarende måte har bedrevet "global fargelegging", dvs utslipp av gasser som absorberer og emitterer synlig lys?

Det er ikke utenkelig, men neppe i stort omfang. Jeg kommer uansett ikke på noen gode kandidater til gasser som kan gi vesentlig bidrag. Men det vi har gjort er å slippe ut en del partikkel-forurensning (f.eks. sot) som virker til å spre lys. Slik partikkelforurensning vil gjøre solnedganger rødere enn ellers, så en slags fargelegging har vi forårsaket.

Er det mulig at det ikke er klimagassene som har påvirket miljøet, men varmeproduksjon?

Det meste av all energi vi produserer går med til varmeproduksjon, kan ikke dette ha, i det minste, hjulpet den globale oppvarmingen?

Nei, varmeproduksjonen vår er helt neglisjerbar. Jorden mottar over en kW per m2 fra solen, så det er bare lokalt at vår varmeproduksjon betyr noe.

Redigert: La til lenke

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det var en spøk i retning "er du syk i ballene".

Åja, nei. Men kan ta det på min kaffe. "Balle" er et uttrykk vi bruker i gjengen for å forsterke noe. Kunne like gjerne sagt driit syk, fitte syk, jævlig syk, osv.

Har dog aldri vært borti noen som ikke kjente det uttrykket :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke et teknologisk spørsmål, men ha samkvem med ordensmakten1.

Hvorfor føler mange skyldfølelse når de slutter i jobben? Du "skylder" jo ikke selskapet noe, du har jo allerede lagt igjen arbeidskraft. Dt samme gjelder ting som banker; mange kvier seg for å bytte bank da de føler skyldfølelse.

1

Tog du 'an?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...