Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål:

Det var en som sa til meg for litt siden at den norske stat burde invester i fosforgruver og uthenting av nitrogen fordi det snart ville gå tomt. Når dette skjer, vil det få katastrofale følger for jordbruket på et globalt nivå (ettersom kunstgjødsel benytter disse stoffene).

Derfor lurer jeg på om nitrogenkretsløpet og fosforkretsløpet (?) er for langt til at det er fornybart. Noen med innspill?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nitrogen får vi fra lufta, og såvidt jeg vet er ikke nitrogenmangel en trussel. Det er først og fremst fosfor som er problemet. I dag får vi det fra gruver. Siden det først og fremst finnes i nedgravd form vil jeg anta at det er som med oljen, vi vil gå tom en dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor lurer jeg på om nitrogenkretsløpet og fosforkretsløpet (?) er for langt til at det er fornybart. Noen med innspill?

Nitrogen utvinner vi som nevnt fra lufta (som inneholder 70% av det), så det er ikke noe problem. Fosfor er et større problem; det utvinnes i dag fra gruver (mange av dem i Marokko-okkuperte Vest-Sahara, et lite problem i seg selv mtp okkupasjonen og handelsboikott), og ender til syvende og sist i havet etter å ha passert kloakkledninger og avløpsrenseanlegg, og tildels som direkte avrenning fra jordene. Konsentrasjonen av fosfor i havet er så liten at det ikke i dag finnes noen lønnsom måte å gjenvinne det på, omtrent som de mikroskopiske mengdene gull som også finnes i sjøvann...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at kroppen bruker mye energi på å bekjempe sykdommen, og "vil" derfor ikke bruke denne energien på å fordøye maten? (Aner ikke om det stemmer, men skal Google litt, og redigere innlegget om det jeg sier er helt feil).

Endret av Punainen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra en foreløpig usikker kilde:

Bakterier trenger glukose for å overleve, og ved å ikke spise sulter man bakteriene. Kroppen holder seg gående ved hjelp av andre energikilder, blant annet fett.

http://articles.bost...lucose-appetite

Wow, for en utrolig bra løsning.

Jeg står allikevel igjen med litt spørsmål til svaret hans. Man kan jo fint spise masse sukkerrik mat så lenge kroppen kjører på med insulin og holder glukagonproduksjonen i sjakk? Om den gjør det, lurer jeg på hvordan man da klarer å holde hjernen gående. Den må vel bli tilført glukose på et vis.

Lenke til kommentar

Var på en biltur nå nettopp, og på enkelte strekninger var det rød asfalt, så hva er fordelene med rød asfalt over sort(grå) asfalt? Og er det noen praktiske forskjeller?

Vet det kan bli brukt f.eks forran rundkjøringer, der folk stopper mye. Det er vist en god del bedre grep på den asfalten. Bakdelen er at dekkene blir slitt veldig, veldig mye raskere, så å ha sånn asfalt over alt funker dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å kjøre mest mulig miljøvennlig vil det være best å trille med høyest mulig gir i nedoverbakker eller sette bilen i fri? Eventuelt i bratte bakker der man skal ut mot en rett slette vil det kanskje lønne seg å sette den i FRI for å trille lengst mulig ? Eller bare ha den i 5. gir og trille lengst mulig og gi gass når man kommer under fartsgrensa ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra å tenke miljø.

Men sikkerheten er viktigere.

Du skal ikke bryte fartsgrensen for å spare noen dråper drivstoff.

Du trenger ikke å sette bilen i fri. Bare klem inn clutchen, om du har manuellt gir.

Den beste måten å trille ned en bakke uten at farten blir ulovlig høy, er å sette den i et gir.

Hvilket gir avhenger av ønsket fart, og hvor bratt bakken er.

Å bremse med giret er bra, for da slipper du at bremsene dine blir utslitt så fort, eller at det oppstår varmgang, brann og bremsesvikt.

Bremsekloss-fabrikken slipper sikkert ut en masse forensning, så det er ikke bare bensinforbruket i din egen bil som har betydning. Å skifte bremser fordi de gamle er utslitt er sikkert mer miljøfiendtlig enn de dråpene bensin du sparte.

Tenk sikkerhet først. Og brems med giret i lange nedoverbakker (gjelder manuellt gir, jeg vet ikke hvordan man gjør med automatgir.)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...