Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg vet jo at både radiobølger og lysbølger er en del av det elektromagnetisk spekteret, bare med forskjellig bølgelengde. Jeg brukte bare radiobølger som et eksempel. Ja, vi har det som kalles infrarødt og ultrafiolett lys, så hvorfor kalles det lys hvis vi ikke kan se det? Vil det teknisk sett være mulig å se radiobølger, røntgenstråling, gammastråling osv. isteden for å se det vi kaller for lys? Er det egentlig noe som heter farger i det hele tatt, eller eksisterer det bare i hodet vårt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er lys en universal ting eller er det bare et resultat av evolusjon for oss til å kunne notere detaljer? La oss si at mesteparten av den elektromagnetsike strålingen fra sola hadde bestått av radiobølger istedenfor lysbølger, ville da radiobølger vært "lys" isteden?

Selvsagt er det å danne lysregistrerende celler en evolusjonsgreie, men faktisk er det ikke helt tilfeldig at evolusjonen har utviklet lysregistrerende celler/øyne hele elleve ganger, helt uavhengig av hverandre.

Man skulle kanskje tro at området rundt det vi kaller synlig lys er valgt tilfeldig av evolusjonen. Men dette "vinduet" av elektromagnetisk stråling er det samme "vinduet" som slippes lettest gjennom jordas atmosfære. Det er altså spesielt mye av disse elektromagnetiske strålene i jordas biosfære.

Dessuten er bølgelengdene i såkalt synlig lys innenfor et område som passer normal cellestørrelse ganske bra. Det er altså to sammenfallende faktorer som begge taler for at ulike livsformer har utviklet reseptorer for å skimte lys eller analysere omgivelsene med dette frekvensområdet, atmosfærens "vindu" og cellenes naturlige størrelse.

Noen dyr kan se i det infrarøde området, og noen dyr kan se inn i det ultrafiolette området. Hva slags farger de oppfatter dette lyset som aner vi ikke noe om, men det finnes faktisk fugler som har mønstre det kun går at å se i ultrafiolett lys. Vi ser ikke disse mønstrene, men de er godt synlige for fuglene selv.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også har man det at å se infra/ultra, spesielt ekstreme varianter av dette lyset, har svært liten evolusjonær verdi. Det er ikke så mye vesentlig informasjon uti der. Hvis det tilfeldigvis skulle foregått en mutasjon som åpner for persepsjon av de mer ekstreme bølgelengdene, vil denne sannsynligvis gi få fordeler, kanskje en rekke ulemper. Allikevel ser man at mange skapninger kan se disse bølgelengdene, slik som den notoriske sjøkneleren. Ofte er dette en konsekvens av seksuell seleksjon, altså at en fargerik drakt kommuniserer gode gener, og at øyne som kan oppfange disse fargene vil ha større sannsynlighet for å velge riktig partner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er snakk om fargesyn:

http://www.youtube.com/watch?v=-P78_lT_Dl0

I denne episoden av Invisible Worlds tar de for seg det elektromagnetiske spekteret.

Mennesker har egentlig muligheten til å se ultrafiolett lys, men vi har en linse i øyet som blokkerer dette.

Linsa kan bli ugjennomsiktig, og det kalles grå stær. Linsa kan erstattes med ei kunstig ei, men for 100 år siden bare tok de den ut.

Uten linsa som blokkerer for UV, kan du faktisk se ultra fiolett lys!

Men det har sin pris.

UV-lyset skader synet ditt.

Mennesker lever lenge, så det er greit å ha ei linse som beskytter mot skadelig UV.

Rovfugler lever kortere, og de har nytte av å kunne se ultrafiolett lys i forbindelse med jakt.

Altså har de ikke den linsa.

Veldig lærerik dokumentarserie med Richard Hammond, han fra Top Gear.

Veldig interessant å se maleriene til maleren Claude Monet før og etter grå stær-operasjonen. Fargene er annerledes.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes utallige geniale serier på nettet. Fant selv The Inexplicable Universe - Unsolved Mysteries som ble ledet av Neil deGrasse Tyson, min favorittastrofysiker. Veldig spennende og interessant.

Men dette blir vel kanskje litt for off-topic.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg foretrekker dokumentarer om vitenskap og vitenskapshistorie.

Det var mye rart i den tråden der. Har ikke studert den så nøye, men det finnes sikkert en del godbiter der også... Mye å se gjennom.

Kan forresten anbefale Blood and Guts - A History of Surgery med Michael Mosley.

Han er både lege og en genial programleder.

Det er en serie med flere episoder om transplantasjoner, plastisk kirurgi, sykehushygiene osv...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Uten linsa som blokkerer for UV, kan du faktisk se ultra fiolett lys!

Uten å ha anledning til å se dokumentaren (sorry!) så tviler jeg på dette. Jeg tror den opplevelsen av ultrafiolett lys i så fall vil være kvalitativt annerledes enn opplevelsen av synlig lys, da vi ikke har fargereseptorer for slikt lys, og at hjernen ikke har erfart dette lyset før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
TV-en vår flimrer som faen når mikrobølgeovnen står på. Hvor er det størst sannsynlig at feilen ligger, TV-en eller Mikro'n?

Jeg trur det er mikrobølgeovnen, begrunnet med at den er ca 3-4 meter unna, på andre siden av en vegg. Jeg trur ikke det er meningen at mikrobølgene skal bevege seg så langt fra ovnen.

Ta med deg ovnen til naboen, så får du svar

Svar på hva da? At bruk av mikrobølgeovn gir forstyrrelser på TVen? Det har han jo allerede funnet ut. Men han spekulerer i om det er mikrobølger som er årsaken. Det tviler jeg sterkt på siden mikrobølgeovner er godt skjermet. Men de sender derimot ut mye av en helt annen type støy: elektronisk støy via stikkontakten. Mikrobølgeovnen og TV-en er koblet til det samme 230V-anlegget. Mikrobølgeovner er ofte svært elektronisk støyende og TV-er er ofte ganske sensitive.

For å teste om det er elektronisk støy eller mikrobølger som bærer støyen fra mikrobølgeovnen til TVen kan du koble en lang skjøteledning mellom kontakten på kjøkkenet og mikrobølgeovnen. Sjekk om det er forskjell på støyen når ovnen står nært (med skjøteledning) og langt unna (med den samme skjøteledninga).

PS. Hvis det er skjøteledning på trommel, husk å rulle ut hele før bruk. Sånne skal aldri brukes med kabel på trommelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Angående lyn og sikkerhet .

før da de fles bare bruket vanlig analog antenne ( ikke parabol) ble det stort sett sagt at man måtte dra ut kontakten når det lynet og tordnet .

ingen tenkte på antenne ledningen

Joda. De gangene jeg trekker ut stikkontaktene pga lyn så trekker jeg ut antennekontakten samtidig. Selv om det er utkobling av stikkontakten som hjelper best mot lynskader. De få gangene jeg har vært på besøk hos andre under tordenvær har også de trukket ut både stikkontakter og antennekontakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Er lys en universal ting eller er det bare et resultat av evolusjon for oss til å kunne notere detaljer? La oss si at mesteparten av den elektromagnetsike strålingen fra sola hadde bestått av radiobølger istedenfor lysbølger, ville da radiobølger vært "lys" isteden?

Jeg vil si begge deler. Evolusjonen har utviklet øyne som oppfatter den delen av EM-spekteret vi ser som lys, men det har ikke skjedd på måfå. Lys er en del av spekteret som atmosfæren ikke fjerner slik som UVC, røntgen og dyp-IR. En del radiobølger slipper riktignok gjennom, men så lange bølgelengder er ekstremt upraktisk siden den ville krevd øyne som er fra metere til kilometere i diameter og oppløsninsevnen til øynene ville vært forferdelig mye dårligere grunnet diffraksjonsbegrensning. Den lave intensiteten ville også vært et svært stort problem.

Det finnes dyr og insekter som ser IR i det nær-røde området og UV i det nær-fiolette området. IR gir "varmekamera-syn" mens UV gir bedre detaljsyn med svært små øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snedig spørsmål: Stoffer med høy tetthet synker i stoff med lavere tetthet. Dråper i luft, stein i vann. Edelmetaller som gull, sølv, platina, m.fl har høy tetthet (10~21). Jordas mantel har en tetthet på 3~5,5. Da jorda ble dannet var det ingen skorpe og alt fløt om hverandre som en stor grøt. Mye av de tunge elementene må ha sunket til kjernen. Hvor mye gull finnes egentlig i jordas kjerne? Hvordan er det fordelt der inne? Som jevn legering med jernkjernen eller som en egen kjempeklump i midten?

Stammer alt gullet i jordskorpa fra meteoritter eller kommer noe fra jordas skorpefrie opprinnelse også?

Redigert: Jeg har søkt og funnet noen svar. Over 99% av gullet i planeten jorda finnes i kjernen. Det er estimert at det finnes 1,6 kvadrillioner tonn gull i kjernen. Nok til å dekke jordoverflata med 45 cm. Gullet sank til kjernen ca 500 millioner år etter at jorda ble dannet (4,6 milliarder år siden) i løpet av en 30-40 millioner år lang epoke. Mesteparten av gullet som finnes i jordskorpa nå stammer fra "the late heavy bombardment" for 4,1 - 3,8 milliarder år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...