aklla Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Vel, den ville dratt med seg en hel del vann, antagelig store deler av vannet på jorda ville blitt dratt mot planeten. En form for ekstrem tidevann. Det ville nok drept og ødelagt alt i området der, tiller alt som var igjen ville blitt drept og ødelagt når planeten gikk videre. Tror ikke det kommer noe nevneverdig skade av at den så vidt toucher borti. Mars har ganske mye mindre gravitasjon enn jorda, i mitt hode gjør det at jorden istedet river i Mars og ikke så mye andre veien. Ellers tror jeg både rotasjonen til jorden samt banen til jorden blir påvirket. Ser for meg total utslettelse av alt på overflaten pga vannet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) - Atmosfærisk kollisjon - Sjøkollisjon - "Truserøsk" på grunn av tyngdekraften som vil endre jordas bane og kan ende med katastrofe nr 2 senere. - "Truserøsket" vil nok også gjøre at hele jordskorpa bølger og sprekker opp mellom kontinentene. - Massive vulkanutbrudd, en vanvittig flom, dunder og brak. Sort atmosfære i tiår fremover. - Massedød i en størrelseorden jorda aldri tidligere har sett. Endret 22. august 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Hvor stor er sannsynligheten for at TV'n eller annet går føyken når det lyner i nærheten? Har et par kirker innenfor 3-400 meter. (Forventer ikke et desimalsvar ) 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg bare liker å terpe på begrepet fordi det er aktiv politisk villeding av befolkningen. Norge er ikke 40% selvforsynt med mat. Vi er 40% selvforsynt med norske landbruksvarer og ca 250% selvforsynt med mat (deriblant mye fisk som eksporteres), etter at vi har trukket fra importen av blant annet eksotiske frukter. Det er ikke villedning, det er du (men du er ikke alene...) som ikke kjenner begrepene godt nok. Selvforsyningsgraden, dvs hvor mye av maten vi faktisk spiser med dagens forbruksmønster som er norskprodusert, er på 40%*, mens selvforsyningsevnen, dvs hvor selvforsynte vi kan være/bli i en krisesituasjon om vi slutter med fiskeeksporten (evt. øker fiskekvotene, innenfor det som er bærekraftig, og samtidig øker landbruksproduksjonen det som er mulig på eksisterende areal) og legger om kostholdet til å spise mye mer fisk og mindre (ingenting) importert mat, er på 250% -forutsatt at vi tar tallene dine for god fisk (pun intended...) *) Det vil med andre ord si at 60% av maten som omsettes** er importert, og det inkluderer da alle slike varer vi overhodet ikke har noen egen produksjon av, som fisk, bananer, mango, elgkjøtt?, hvalkjøtt?, reinkjøtt, meloner, mandariner, appelsiner, ris og sånt. Derimot er jeg ganske sikker på at norskprodusert fisk, kvalkjøtt(?) og tamrein, men neppe villrein og annet viltkjøtt er inkludert i de 40 prosentene, med mindre du fremskaffer en god kilde på det motsatte. **) Det er med vilje jeg bruker "omsettes" og ikke f.eks. "spises" her. Villrein, elg og viltkjøtt generelt, sammen med egenfanget fisk, er antakelig ikke med på noen av sidene i regnestykket, fordi det hovedsakelig ikke omsettes gjennom kanaler hvor det er mulig å føre regnskap og statistikk over mengden som konsumeres. Kvalkjøtt kommer kanskje delvis i samme kategori, i tilfellene det går rett fra kvalfanger til kunde. Hvorfor var det ett lokk på eksosrør "før i tiden"? Dette gjaldt for det meste arbeidsmaskiner/landbruksmaskiner som f.eks traktorer, men det har kommet bort de siste årene... For å hindre regnvann i å komme inn i lydpotta, eksosmanifolden, og gjennom de eksosventilene som står åpne (og på en motor med flere sylindre er det stort sett bestandig minst en) helt inn i sylinderen. Det er en del motorer som har rustet fast etter å ha stått i flere år utendørs med manglende/ødelagt lokk. Eksempel... 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Hvor stor er sannsynligheten for at TV'n eller annet går føyken når det lyner i nærheten? Har et par kirker innenfor 3-400 meter. (Forventer ikke et desimalsvar ) Antagelig stor nok til at det kan være verdt det å plugge ut TVen når det lyner eller investere i overspenningsvern. At det er kirker i nærheten tror jeg ikke har så mye å si med mindre du bor koss på kirken. For en del år siden sprengte lynet ISDN-kortet i min pappas PC (via telefonkabelen). Og her i området har vi da nedgravd telefonnett. Det sier litt om hva som kan skje når det lyner. Og at det ikke nødvendigvis går via antenner/kabler på utsiden av huset. Endret 22. august 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 TV-en vår flimrer som faen når mikrobølgeovnen står på. Hvor er det størst sannsynlig at feilen ligger, TV-en eller Mikro'n? Jeg trur det er mikrobølgeovnen, begrunnet med at den er ca 3-4 meter unna, på andre siden av en vegg. Jeg trur ikke det er meningen at mikrobølgene skal bevege seg så langt fra ovnen. 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 TV-en vår flimrer som faen når mikrobølgeovnen står på. Hvor er det størst sannsynlig at feilen ligger, TV-en eller Mikro'n? Jeg trur det er mikrobølgeovnen, begrunnet med at den er ca 3-4 meter unna, på andre siden av en vegg. Jeg trur ikke det er meningen at mikrobølgene skal bevege seg så langt fra ovnen. Ta med deg ovnen til naboen, så får du svar 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Angående lyn og sikkerhet . før da de fles bare bruket vanlig analog antenne ( ikke parabol) ble det stort sett sagt at man måtte dra ut kontakten når det lynet og tordnet . ingen tenkte på antenne ledningen Den brukes jo forsatt av de som bruker riks-TV Så risikoen må da fortsatt være der ? jeg har også lurt på om ikke parabolen er i risikosonen her, for det er ikke lett å koble av kabelen i full fart Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Angående lyn og sikkerhet . før da de fles bare bruket vanlig analog antenne ( ikke parabol) ble det stort sett sagt at man måtte dra ut kontakten når det lynet og tordnet . ingen tenkte på antenne ledningen Den brukes jo forsatt av de som bruker riks-TV Så risikoen må da fortsatt være der ? jeg har også lurt på om ikke parabolen er i risikosonen her, for det er ikke lett å koble av kabelen i full fart Har man antenne eller parabol kan det absolutt rammes av lynet. Da bør man dra ut dette ja. Men det mange kanskje ikke tenker over er at også kabel-TV og telefonkabler kan rammes av lynet. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Fiber er derimot fint. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 jeg har hatt fiber i flere år . Da må jeg være trygg Jeg ble plaget av at fler modemer gikk fløten og anskaffet meg en skjøtekontakt med beskyttelse. Den ble virkelig satt på prøve da lynet slo ned i telefonlinjen. jeg fikk en nye en uten å betale for den Den bruker Jeg fortsat Det som er lit merkelig er at den har en tendens til sprenge automatsikringene i huset i enkelte perioder Det som er enda lit merkelig er at dette ser ut til være over etter at jeg oppgraderte biosen på pcen , selv om dette egentlig bare er bare en skyteledning med en bryter vel nok om det Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Har man antenne eller parabol kan det absolutt rammes av lynet. Da bør man dra ut dette ja. Men det mange kanskje ikke tenker over er at også kabel-TV og telefonkabler kan rammes av lynet. Sjansen for at lynet slår ned i antenna, parabolen eller den korte kabelen inn til TV'en er imidlertid mye mindre enn sjansen for at det slår ned ett eller annet sted i et omfattende kabel-tv/telefon/strømnett. Slår først lynet ned i din egen private antenne/parabol eller antennekabel er nok ikke skadene på TV'en de første du bekymrer deg for, men heller brannskadene på huset... 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det er jo ikke direkte nedslag som er problemet i 99% av tilfellene der det er skade grunnet lyn. Problemet er som regel overspenninger på nettet. Og dess flere trafoer, og lenger borte det slår ned i nettet, desto tryggere er man. Derfor er man utsatt på "landet" der man har luftstrekk og få trafoer. I byene er det mindre sjanse. 2 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 7Jeg trur det er mikrobølgeovnen, begrunnet med at den er ca 3-4 meter unna, på andre siden av en vegg. Jeg trur ikke det er meningen at mikrobølgene skal bevege seg så langt fra ovnen. Der vil absolutt min gjetning være også. Er ikke hele greia med gitteret foran at det er et Faraday-bur for å forhindre mikrobølger over alt? 1 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Er lys en universal ting eller er det bare et resultat av evolusjon for oss til å kunne notere detaljer? La oss si at mesteparten av den elektromagnetsike strålingen fra sola hadde bestått av radiobølger istedenfor lysbølger, ville da radiobølger vært "lys" isteden? 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Slanger kan se infrarødt, så jeg ville gått for evolusjonær. :> 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Er lys en universal ting eller er det bare et resultat av evolusjon for oss til å kunne notere detaljer? La oss si at mesteparten av den elektromagnetsike strålingen fra sola hadde bestått av radiobølger istedenfor lysbølger, ville da radiobølger vært "lys" isteden? kanskje . lys er også en "radiobølge" . at det er lys kommer av at vi kan se det. nå blir det lit forenklet da man også har lys som er det usynlige området for oss , som feks infrarødt lys med riktig utstyr så kan man likevel se det .f.eks med et kamera Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Vi er nesten blinde, med tanke på hvor bredt det spekteret er, og hvor liite vi kan se av det. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Vel.... lys er jo bare et spekter av "radiobølger". Det er vel mest at det oppfører seg som det gjør i forhold til hva vi forstår som solid materiale. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Nei, lys er ikke "radiobølger". Lys er elektromagnetisk stråling, og en del av det elektromagnetiske spekteret. Radiobølger er en annen del av det elektromagnetiske spekteret. Lys er elektromagnetisk stråling med bølgelengde på cirka 380-750 nanometer. Radiobølger har bølgelengde på cirka 1 millimeter til 10.000 meter. Endret 22. august 2012 av A-Jay 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå