Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan viker en akselerasjonsmåler måler/detektor ( g-kraft ?

jeg har også sett at mytbyrsters bruker klistermerker som blir utløst med en bestemt g-kraft ( eller de-akselerasjon) .

hvordan fungere det egentlig ?

Klistremerkene er (ofte) en glassboble (eller annet skjørt materiale) med noe farget saft inni, der tykkelsen på glasset er tilpasset slik at det knuser ved akkurat riktig akselerasjon. Akselerometer av den typen som gir deg tall på ett display er ett lite lodd festet på en fjær og så er det en sensor som måler hvor mye fjæren bøyer seg. Høyere akselerasjon (g-kraft) gir større bøying av fjæren.

 

Da passer det med et spørsmål til

hvordan klare man å kalibrere en slik måler ( den som bruker en fjær ) ?

rett og slett hvordan klarer man å få fjæra til være symmetrisk ?

( man kan også bruke dette spørmålet på vekt )

Lenke til kommentar
Trekker jeg fra byggningene og parkeringsplass står jeg vel igjen med , tja 600m2 ledig tomt. Det er vel 0,6 dekar? Med maks utnyttelse kunne jeg dekt 12% av matbehovet mitt?

Nei, 12% av selvforsyningsbegrepet. For du spiser vel fisk, bananer, mango, elgkjøtt, hvalkjøtt, reinkjøtt, meloner, mandariner, appelsiner, ris og sånt også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mest vanlig å måle kraften, ikke utslaget ("hvor mye fjæren bøyer seg").

Kraften måles i en feedback loop. Fjæren skal holdes i senter, og et elektrisk signal må påføres for å kompansere for ekstern kraft. Kraften er da proporsjonal med styrken på det elektriske signalet.

 

Det brukes 3 like systemer for å måle hver sin akse, når man har behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Fjæren skal holdes i senter, og et elektrisk signal må påføres for å kompansere for ekstern kraft. Kraften er da proporsjonal med styrken på det elektriske signalet.[...]

Hva som er mest vanlig aner jeg ikke, men langt fra uvanlig å bruke ett lodd på en stang og så feste en strekklapp på stangen. (og så med litt kreativ utforming av stangen og plassering av strekklapper så får man en avlesning for hver akse) da måler man ganske nære "hvor mye bøyer fjæren seg"

 

Å kalibrere disse gjør man ved å utsette de for kjente akselerasjoner og så justere skalaen så den passer. (fritt fall gir a=0, ene siden opp gir a=9,81m/ss, snu 180grader og du har minus 9,81m/ss osv. til du har fått minst to verdier for hver akse)

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare liker å terpe på begrepet fordi det er aktiv politisk villeding av befolkningen. :)

 

Norge er ikke 40% selvforsynt med mat. Vi er 40% selvforsynt med norske landbruksvarer og ca 250% selvforsynt med mat (deriblant mye fisk som eksporteres), etter at vi har trukket fra importen av blant annet eksotiske frukter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva hadde skjedd om en annen planet (f.eks en nomade planet på størrelse med Mars) hadde snitta jorda?

 

Altså ikke truffet, men så nært at overflaten på våre to planeter såvidt hadde skrapet borti hverandre et lite øyeblikk.

 

Sånn jeg ser det for meg ville det bli dumpet enorme mengder energi i atmosfæren, og luft temperaturen vill øket dramatisk over hele kloden. I tillegg hadde kanskje den andre planeten dratt med seg en god del atmosfære ut i verdensrommet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...