Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er en "trope". Noe som funker fordi folk forventer at det skal være sånn. Det er ikke akkurat realistisk at folk er bevisstløse på den måten heller, som om de bare venter på at noen skal finne påknappen. Er man bevisstløs over lenger tid har man sannsynligvis pådratt seg en alvorlig hjerneskade.

http://www.cracked.com/article_18862_6-deadly-injuries-you-think-youd-survive-thanks-to-movies.html

Men av og til kan det jo være praktisk for handlingen om en karakter er ute av spill en stund.

http://tvtropes.org/pmwiki/discussion.php?id=pzfbk99pyuib8osg615rzs22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål: Mennesker adapterer seg etter forholdene, i andre ord kalt evolusjon (men også mange ganger i løpet av et liv eller i "sanntid" om du vil).

Idag er det mye mindre oksygen i luften enn for lenge, lenge siden. Det er også grunnen til at edderkopper (med flere) ikke blir større enn en hånd (heldigvis!). Fordi de trenger oksygen til å vokse (en følge av evolusjon).

Langt, langt tilbake i menneskets historie var edderkopper store som vaskemaskiner, og de har så vidt jeg vet vært større.

Menneskekroppen er idag i stand til å "bli vant" med mindre oksygenmengde. Og hvis du da får tilgang til mer oksygen enn kroppen er blitt vant med vil du i en kort periode ha litt "vanskelig" for å puste. Tilvendingsprosessen vil kreve minutter/timer.

Mitt spørsmål er da, hvordan ville et menneskeliv eller helsen til et menneske blitt påvirket hvis vi permanent fikk tilgang på mye, mye mer oksygen enn vi har nå? Ville vi levd bedre, lenger, større treningsmuligheter, fått til ting som vanlige mennesker ikke kan, fått bedre kondisjon og bedre lungekapasitet? Ville det fått negative konsekvenser, da f.eks. for blodet?

(Da antar jeg at mennesker overlever i meget store mengder oksygen, altså etter kroppen har gått gjennom tilvendingsperioden.)

Det nærmeste vi kommer er vel et det er et elevert platå med tynn luft en plass i Afrika. Poenget er: Omtrent alle løpegrener i korte distanser, der finner du igjen disse folkene.

Så de har mer eller mindre tilpasset seg for at "vanlig menneskelige forhold" skal være i tynn luft, så det som skjer når de kommer til "mer normale" forhold er at de sliter ikke med å ta opp luft. Samt sikkert litt mer genetisk fiksfakseri.

Det eneste jeg ser for meg i en verden med mye mer oksygen er at lungekapasitet er mindre viktig for å bevege seg. Opptaksevnene derimot vil fortsatt være flaskehalsen, det samme gjelder hjertepumpa.

Leve lengre? Vel... det hadde vel blitt enklere å bevege seg over lengre avstander, og folk hadde kanskje blitt litt spreke vis de utnyttet det, og dette hadde gitt en helsegevist, men selve oksygenøkningen i seg selv ville trolig ikke gjort så spesielt mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Code Duello sier:

Rule 19. Firing may be regulated -- first by signal; secondly, by word of command; or thirdly, at pleasure -- as may be agreeable to the parties. In the latter case, the parties may fire at their reasonable leisure, but second presents and rests are strictly prohibited.

Med andre ord, det kunne variere.

http://www.pbs.org/w...sofdueling.html

Vel nå er det vel en god del forskjell på dette:

El-duelo%E2%80%A6cuesti%C3%B3n-de-honor-4.jpg

Og dette:

western-duel.jpg

Og Code Duello gjelder vel for gentlemans duellene blant overklassen og ikke så mye for dueller blant cowboys (nedre middelklasse?) med revolvere i USA i "det ville vesten".

Overklasseduellene var nok mye mer regelbunden enn cowboy duellene. og med en revolver hadde du også flere skudd, mens for overklasseduellene så måtte man ofte etter at man hadde skutt sitt skudd og bommet fremdeles stå der helt stille til motparten hadde skutt sitt skudd.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål: Mennesker adapterer seg etter forholdene, i andre ord kalt evolusjon (men også mange ganger i løpet av et liv eller i "sanntid" om du vil).

Idag er det mye mindre oksygen i luften enn for lenge, lenge siden. Det er også grunnen til at edderkopper (med flere) ikke blir større enn en hånd (heldigvis!). Fordi de trenger oksygen til å vokse (en følge av evolusjon).

Langt, langt tilbake i menneskets historie var edderkopper store som vaskemaskiner, og de har så vidt jeg vet vært større.

Menneskekroppen er idag i stand til å "bli vant" med mindre oksygenmengde. Og hvis du da får tilgang til mer oksygen enn kroppen er blitt vant med vil du i en kort periode ha litt "vanskelig" for å puste. Tilvendingsprosessen vil kreve minutter/timer.

Mitt spørsmål er da, hvordan ville et menneskeliv eller helsen til et menneske blitt påvirket hvis vi permanent fikk tilgang på mye, mye mer oksygen enn vi har nå? Ville vi levd bedre, lenger, større treningsmuligheter, fått til ting som vanlige mennesker ikke kan, fått bedre kondisjon og bedre lungekapasitet? Ville det fått negative konsekvenser, da f.eks. for blodet?

(Da antar jeg at mennesker overlever i meget store mengder oksygen, altså etter kroppen har gått gjennom tilvendingsperioden.)

Blir ein del synsing men alikavel. Om eg ikkje hugser feil frå når eg faktisk interesserte meg for sånt, so er grunnen til at spesielt insekt var so mykje større når oksygenkonsentrasjonen pga åndesystemet deira. Dei har "røyr" som går inn i kroppen der det skjer diffusjon (om eg ikkje hugse heilt feil). Mens menneske kan skape eit høgare trykk naturleg ved å bruke musklar i kroppen.

Når det er sagt vil nok ikkje store mengder oksygen ha noko positiv effekt på kroppen, spesielt med tanke på at opphopning av Co2 (personar som ligger med O2 pga kols kan dø pga Co2 narkose). I tillegg ville det danna ein større andel frie radikalar rekner eg med?

Om eg ikkje hugser heilt feil, so trur eg ein høg oksygen konsentrasjon over lengre tid er skadeleg for lungene.

Edit:

http://snl.no/oksygen

Også oksygenrike blandinger kan pustes inn. Ved konsentrasjoner større enn 60 % oksygen kan lungeskader oppstå ved lengre tids innånding.

Endret av Cho-san
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Code Duello gjelder vel for gentlemans duellene blant overklassen og ikke så mye for dueller blant cowboys (nedre middelklasse?) med revolvere i USA i "det ville vesten".

Overklasseduellene var nok mye mer regelbunden enn cowboy duellene. og med en revolver hadde du også flere skudd, mens for overklasseduellene så måtte man ofte etter at man hadde skutt sitt skudd og bommet fremdeles stå der helt stille til motparten hadde skutt sitt skudd.

Nei, reglene "gjaldt" i ville vesten også, såfremt det var en skikkelig duell, så klart, og ikke bare to bondetamper som plaffet løs på hverandre.

This code was so popular that people worldwide came to see it as the "official" rules of dueling. In fact, the U.S. Navy included the text of the Code Duello in the midshipman's handbook up until dueling by naval officers was finally banned in 1862 (Holland, pg. 142).

Sørstatene hadde også sine egne "offisielle" regler, som lignet veldig.

In 1838 former governor of South Carolina John Lyde Wilson published The Code of Honor; or Rules for the Government of Principals and Seconds in Dueling. The author later stated that at the time of writing he had never seen the Irish code.

http://people.howstuffworks.com/duel2.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Code_duello

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en del forskjell på plantasjeeiere, politikere og andre aristokrater i Amerika og Cowboyene.

Og som sagt så blir jo også en duell med revolvere ganske annerledes enn en duell med typiske enkeltskudds duelleringspistoler.

Jeg har ikke noe tru på at vanlige cowboyer og kriminelle folk i Amerika fulgte de Code Duelle som overklassefolkene.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en del forskjell på plantasjeeiere, politikere og andre aristokrater i Amerika og Cowboyene.

Og som sagt så blir jo også en duell med revolvere ganske annerledes enn en duell med typiske enkeltskudds duelleringspistoler.

Jeg har ikke noe tru på at vanlige cowboyer og kriminelle folk i Amerika fulgte de Code Duelle som overklassefolkene.

Jada. Men nå er det en klar forskjell på kveruleringen din og svarene mine, og det er kilder. Du kan alltid si at de som fulgte reglene ikke var ekte cowboyer og at du ikke tror på det du leser, men hva skal man svare på det? Les heller det jeg linker til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...