Simen1 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Wikipedia sier dette om ukenr: Ukenummerregler i henhold til ISO 8601 kan summeres opp i tre punkter[1] Regel 1: 4. januar er alltid i uke 01 Regel 2: Det er alltid 52 eller 53 (skuddårsuke) ISO-uker i et gitt år. Et år har en skuddårsuke hvis og bare hvis det korresponderende året begynner på en torsdag eller er et skuddår som begynner på en onsdag eller torsdag. Definisjonsmessig varierer ISO-året bare 6 dager i forhold til den gregorianske kalender (3 dager tidlig og 3 dager sent). Regel 3: En ISO-uke starter på mandag (1) og slutter på søndag (7). Med andre ord: rund ned[(x +3)/7] = ukenr der x = dag nr i dette året. Endret 17. august 2012 av Simen1 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Nei. Prøv med 19. januar 2015. Det vil havne i uke 3 ifølge reglene til både Punainen og Simen1, selv om det faktisk er i uke 4. En mer riktig regel vil jeg tro er: avrundet etter vanlige avrundingsregler (dvs rund opp hvis desimalene er større enn 0,50 og ned hvis desimalene er mindre enn 0,50). d = dag i året w = dag i uken (mandag = 1, tirsdag = 2 osv) Endret 17. august 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Spørsmål: Er det noe sted jeg kan finne ut hvor mye av oljeinntektene Norge får fra statlig eierskap i oljeselskaper og hvor mye som kommer fra beskatning av petroleumssektoren? 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Skal man skylle huden etter man har barbert seg med barberskum? Jeg har lært at det er en fordel å la porene lukke se igjen når man er ferdig å barbere. På samme måte som man skyller med varmt vann først for å åpne porene. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Helt generelt er det vel en god ide å skylle vekk såpe etter at man har barbert seg. Og ja, barberskum på boks inneholder såpe. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er forskjellen på DVD+r og DVD-r? DVD+R er bedre, men er ikke dette noe du kan google? AtW Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Slik jeg har forstått det er det minimale forskjeller. Overview of DVD Recordable: +R Versus -R As of June 2006, there is no physical difference between a DVD-R/-RW disc and a DVD+R/+RW disc. There is, however, a series of technical differences between DVD-R/-RW DVD+R/+RW recorder format. The DVD+R/+RW format offers subtle extra functionality for people who record their own movies and audio. http://netforbeginne...D_explained.htm Med andre ord, du kan gjøre (bitte)litt mer med en +R-plate når du lager den, men når de er ferdige er det ingen forskjell. Det som er viktig er at det funker etterpå, og i min begrensede erfaring er det litt mer sannsynlig at en -R-plate vil funke på en vanlig stuespiller (har inntrykk av at gamle spillere fra før brenneproduktene kom på markedet foretrekker minus). EDIT: Fant et overlegent svar på Yahoo: The DVD-R format was developed by Pioneer in the autumn of 1997. It is supported by most DVD players, and is approved by the DVD Forum. In a DVD-R, the addressing (the determination of location of the laser beam on the disc) is done with additional pits and lands (called land pre-pits, or "LPP" addressing system) in the areas between the grooves. The groove on a DVD-R disc has a constant wobble frequency used for motor control etc. In 2002 a new format was developed called DVD+R (or "plus" R). Created by a coalition called the DVD+RW Alliance, this format uses a number of improved technologies that, while generally unnoticeable to the end user, make a more reliable technology. One example is the ADIP (ADdress In Pregroove) system of tracking and speed control used by DVD+R being less susceptible to interference and error than the LPP (Land Pre Pit) system used by DVD-R, which makes the ADIP system more accurate at higher speeds. In addition, DVD+R(W) has a more robust error management system than DVD-R(W), allowing for more accurate burning to media independent of the quality of the media. Additional session linking methods are more accurate with DVD+R(W) versus DVD-R(W), resulting in fewer damaged or unusable discs due to buffer under-run and multi-session disks with fewer PI/PO errors. There is a slight trade-off, DVD+R capacity is slightly lower at 4,700,372,992 bytes, compared to DVD-R's 4,707,319,808 bytes - about a ~6Mb difference. Since DVD-R is older, it is more likely to work in legacy (pre 2004) readers so I use that format if unsure of the playback device. Personally I use DVD-R for movie / video (since I want it to play no matter where / what I am playing it in) and DVD+R for data archives (since I have newer drives in my server and don't care if it will work in my PIII laptop, I want a reliable, quick burn [..] Det stemmer med mine opplevelser. Gjelder det samme for CD-er ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Nei. Det finnes ikke noe CD+R, der er det bare en standard. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvorfor finner jeg ikke lengre tommestokker enn 2 meter? (Nei, målebånd og hjemmemekkede løsninger teller ikke). 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er forskjellen på DVD+r og DVD-r? DVD+R er bedre, men er ikke dette noe du kan google? AtW Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Slik jeg har forstått det er det minimale forskjeller. Jeg sa ikke det var mye bedre Jeg sa det var bedre, noe det er. AtW 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvorfor finner jeg ikke lengre tommestokker enn 2 meter? (Nei, målebånd og hjemmemekkede løsninger teller ikke). Støtte på samme problemet, fant ikke en eneste tommestokk på mer enn 2 meter... Hadde intet annet valg enn å kjøpe 2-meteren. Forresten, et tips: Hold dere langt unna Biltema-tommestokkene! De måler feil! Den jeg kjøpte var ubrukelig, målte opptil 2-3 mm feil! Så da gikk jeg til Jernia å betalte heller 20 NOK mer. 100 % verdt det! 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Spørsmål: Er det noe sted jeg kan finne ut hvor mye av oljeinntektene Norge får fra statlig eierskap i oljeselskaper og hvor mye som kommer fra beskatning av petroleumssektoren? http://www.statsbuds...r/pdf/skatt.pdf side 39 (Millioner milliarder) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. I alt | Stat Petroleum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244,8 | 244,8 Skatt på inntekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241,1 | 241,1 Avgift på utvinning mv. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,7 | 3,7. Endret 17. august 2012 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hvorfor finner jeg ikke lengre tommestokker enn 2 meter? (Nei, målebånd og hjemmemekkede løsninger teller ikke). Det er kanskje fordi over to meter blir tommestokkene så bøyelige at man like gjerne kan bruke bånd. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Det gjelder bare dersom man bygger de like spinkle som 1- og 2-meterne. Jeg hadde håpt det fantes en litt mer solid bygget tremeters tommestokk. Det kunne vært veldig kjekt ettersom jeg driver og måler mange avstander mellom 2 og 3 meter for tida og gjerne vil ha en sammenleggbar variant. Jeg får vel veive rundt med en upraktisk lekter i stedet for. Bånd er i mitt tilfelle mer upraktisk. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Spørsmål: Mennesker adapterer seg etter forholdene, i andre ord kalt evolusjon (men også mange ganger i løpet av et liv eller i "sanntid" om du vil). Idag er det mye mindre oksygen i luften enn for lenge, lenge siden. Det er også grunnen til at edderkopper (med flere) ikke blir større enn en hånd (heldigvis!). Fordi de trenger oksygen til å vokse (en følge av evolusjon). Langt, langt tilbake i menneskets historie var edderkopper store som vaskemaskiner, og de har så vidt jeg vet vært større. Menneskekroppen er idag i stand til å "bli vant" med mindre oksygenmengde. Og hvis du da får tilgang til mer oksygen enn kroppen er blitt vant med vil du i en kort periode ha litt "vanskelig" for å puste. Tilvendingsprosessen vil kreve minutter/timer. Mitt spørsmål er da, hvordan ville et menneskeliv eller helsen til et menneske blitt påvirket hvis vi permanent fikk tilgang på mye, mye mer oksygen enn vi har nå? Ville vi levd bedre, lenger, større treningsmuligheter, fått til ting som vanlige mennesker ikke kan, fått bedre kondisjon og bedre lungekapasitet? Ville det fått negative konsekvenser, da f.eks. for blodet? (Da antar jeg at mennesker overlever i meget store mengder oksygen, altså etter kroppen har gått gjennom tilvendingsperioden.) Endret 17. august 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Det gjelder bare dersom man bygger de like spinkle som 1- og 2-meterne. Jeg hadde håpt det fantes en litt mer solid bygget tremeters tommestokk. Det kunne vært veldig kjekt ettersom jeg driver og måler mange avstander mellom 2 og 3 meter for tida og gjerne vil ha en sammenleggbar variant. Jeg får vel veive rundt med en upraktisk lekter i stedet for. Bånd er i mitt tilfelle mer upraktisk. Har du vurdert laser-måler? Jeg tenkte tanken å prøve å finne en laser-måler jeg kan bruke istedenfor en tommestokk i flere situasjoner. Er ikke sikker på om det finnes et godt alternativ dog. Jeg er litt perfeksjonist av meg, så for meg ville ihvertfall en laser-måler vært perfekt ettersom du får millimeternøyaktighet. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Har fått svar på mine spørsmål vedr. landingen med helikopter i Mandal. Er ikke så giret på å legge ut tekstene i sin helhet. Oppsummert: CAC tok dette veldig alvorlig og fikk etterhvert, vha dato, tidspunkt og helikoptertype, tak i piloten som foretok denne flyturen. Og svaret han hadde synest eg var veldig veloverveid. Det dreide seg om en soleklar feilvurdering i forkant og en deretter "gjør det beste ut av situasjonen" for piloten sin del. Feilvurderingen gikk på gamle bilder som ikke viste hele bildet, og dermed ble planleggingen deretter. Det kom frem at dette området i følge piloten selv egnet seg dårlig til formålet, og han var klar over støy i forbindelse med landingene. Han var i ettertid, og underveis, ikke 100% komfortabel med situasjonen, men følte at han gjorde det beste ut av situasjonen. CAC skriver at de kommer til å følge opp selskapet. Veldig fornøyd med dette. Piloten innrømmer at dette langt fra var ideelt. Og hans vurderinger underveis gjorde at han f.eks fløy langs kulturhuset, noe eg reagerte på, selv om han ikke likte dette selv, nettopp fordi det var anlagt lekeplass der han hadde tenkt å fly over. Oppfølging: Se vedlagt bilde. Er tatt av landingsområdet til Stavanger Universitetssykehus. Når helikopteret kommer med pasient flyr de rett mot krysset. Går nedover, stopper, hovrer og går opp igjen og ned til der helikopteret står på bildet. Der avleverer de pasientene. Når de tar av, går de direkte opp fra der de står på bildet. Hvorfor bruke tid på å gå via krysset? Og hvorfor må de ikke gjøre dette når de tar av? Endret 17. august 2012 av Jotun 3 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 ren synsing her Jotun, men kan det være for å varsle og klargjøre publikum og for piloten sin del gjøre så godt han kan for å varsle sin ankomst? 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (Millioner milliarder) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. I alt | Stat Petroleum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244,8 | 244,8 Skatt på inntekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241,1 | 241,1 Avgift på utvinning mv. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,7 | 3,7. OK, takk. Da har jeg en av tre deler i likningen for å finne det jeg spurte om. Da trenger jeg enten tallet for totale petroleumsinntekter for staten eller tallet for statens nettoinntekter av offentlig oljeutvinning. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg bruker www.kalender.no når jeg vil sjekke en dato eller ukenumer. Jeg bruker http://hvilkenukeerdet.no/ Den oppdateres ukentlig. Badumtisch. Endret 17. august 2012 av Matsemann 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg ser på Olsenbanden og Data-Harry sprenger Verdensbanken. Dansken sitter i en gyngestol. Kjell setter et teppe under, og drar i det så dansken faller bakover og slår hodet. Hansen kommer hjem, og er sint fordi dansken sover/er bevisstløs. Han kaster en bøtte vann i hodet på dansken. Mit spørsmål er hvorfor en vannbøtte alltid er løsningen når noen på film er bevisstløs? Endret 17. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå