Ozelot Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Hva er den enkleste måten man kan finne ut hvilken uke det er, om man bare vet datoen, men ikke har kalender? Se vekk i fra telefonen eller internett, kun deg selv uke, ikke dag! Endret 17. august 2012 av Ozelot Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 da har hybel livet mitt starta og har fult av hermetikboksar men ein ting går det ann og varme hermetikkboksen med innholdet i mikroen? Ikke om boksen er av metall. Og ikke lapskaus med mais som "fyllmasse" Dette kan uansett være verdt å få andre til å gjøre. 2 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er den enkleste måten man kan finne ut hvilken dag det er, om man bare vet datoen, men ikke har kalender? Se vekk i fra telefonen eller internett, kun deg selv Jeg skal ikke garantere at det er den enkleste måten, men her er en algoritme som fungerer: Ta de to siste sifrene i årstallet og del på 4, forkast eventuelle desimaler Legg til de to siste sifrene i årstallet Trekk fra 1 hvis måneden er januar eller februar i et skuddår Legg til 6 for 2000-tallet eller 1600-tallet, 4 for 1700-tallet eller 2100-tallet, 2 for 1800-tallet eller 2200-tallet, 0 for 1900-tallet eller 1500-tallet Legg til tallet for dagen i måneden Legg til nøkkelverdi for måneden gitt ved 144 025 036 146 for JFM AMJ JAS OND Finn resten når du dividerer på 7, dette gir ukedagen (0=lørdag, 1=søndag, 2=mandag, etc) Hentet fra bind 1 av http://motionmountain.net/ Hvis du vil ha tak i en ukedag før 1500 eller etter 2299 trengs det jo en liten utvidelse av punkt 4, men det burde gå greit å finne ut av. 2 Lenke til kommentar
svante Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 I går var batteriet på min Samsung Galaxy S2 nesten helt tomt. Jeg koblet den til sigarettenneruttaket i bilen, og dro på langtur. Batteriet ble helt fulladet på turen. Batteriet i min telefon har ifølge Wikipedia en kapasitet på 1,650 mAh. Bilen min er en bensindreven 1.8 liter fra 1996. Jeg vet at bensin i Norge er dyrere enn strømmen i stikkontakten hjemme. Mye dyrere. Hva koster strømmen i telefonbatteriet mitt, når jeg lader hjemme? Og hva koster strømmen i telefonen når jeg lader i bilen? Hvor mange liter bensin har jeg brukt ekstra fordi motoren måtte lade telefonen i tillegg til å drive bilen framover? Du har ikke brukt noe ekstra bensin på å lade batteriet i telefonen din. Ikke vær så sikker nå, erlend. A New Kind of Twin According to a study published in the Mar. 28 issue of Human Genetics, two sperm fertilized one egg and created the twins. The phenomenon occurs in about 1% of the population, but most embryos created in this way — called triploids because they have three sets of chromosomes — do not live. Da er det jo snakk om tvillinger med to forskjellige fedre og ikke en person med to forskjellige fedre som var spørsmålet her. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 I går var batteriet på min Samsung Galaxy S2 nesten helt tomt. Jeg koblet den til sigarettenneruttaket i bilen, og dro på langtur. Batteriet ble helt fulladet på turen. Batteriet i min telefon har ifølge Wikipedia en kapasitet på 1,650 mAh. Bilen min er en bensindreven 1.8 liter fra 1996. Jeg vet at bensin i Norge er dyrere enn strømmen i stikkontakten hjemme. Mye dyrere. Hva koster strømmen i telefonbatteriet mitt, når jeg lader hjemme? Og hva koster strømmen i telefonen når jeg lader i bilen? Hvor mange liter bensin har jeg brukt ekstra fordi motoren måtte lade telefonen i tillegg til å drive bilen framover? Du har ikke brukt noe ekstra bensin på å lade batteriet i telefonen din. Ok? Ikke brukt noe ekstra som i "så lite at det ikke betyr noe" eller i som at å forbruke strøm i en bil ikke gjør noe med forbruket? For siste er helt feil, og første har Mannen med ljåen sagt at han er klar over, men ønsker allikevel å vite det. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Da er det jo snakk om tvillinger med to forskjellige fedre og ikke en person med to forskjellige fedre som var spørsmålet her. Hvis du leser setningen jeg siterte, så får du svaret ditt. Ett egg og to sædceller blir til tvillinger. "Enkelt"-unger, "triploids", dør. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er den enkleste måten man kan finne ut hvilken dag det er, om man bare vet datoen, men ikke har kalender? Se vekk i fra telefonen eller internett, kun deg selv Spør den første du møter. Det er det aller enkleste. De fleste vet hvilken ukedag det er. 1 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 En mann ved navn Conway utviklet en algoritme for det der, sikkert den som er nevnt lengre opp. Den kalles Doomsday algorithm. Ryktet sier at for å låse opp PCn sin må han svare på en ukedag ved å bruke denne algoritmen i hodet. Og her ved første googling: http://en.wikipedia.org/wiki/Doomsday_rule 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Eh, skal aldri mer skrive innlegg så tidlig om morgenen, mente såklart UKE, ikke dag! 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Eh, skal aldri mer skrive innlegg så tidlig om morgenen, mente såklart UKE, ikke dag! http://www.ugenr.dk. Jeg pleide å bruke ukenr.no (bedre design og funksjonalitet enn ugenr.dk), men siden stengte for noen måneder siden. Endret 17. august 2012 av Punainen 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Så når du ikke har internet så går du inn på ugenr.dk for å finne hvilken uke man er i? 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Oi. For å svare på det egentlige spørsmålet da: (Antallet dager i dette året/7)+1? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er forskjellen på DVD+r og DVD-r? Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Skal man skylle huden etter man har barbert seg med barberskum? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er forskjellen på DVD+r og DVD-r? DVD+R er bedre, men er ikke dette noe du kan google? AtW 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Jeg trodde dere var google? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Jeg bruker www.kalender.no når jeg vil sjekke en dato eller ukenumer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Hva er forskjellen på DVD+r og DVD-r? DVD+R er bedre, men er ikke dette noe du kan google? AtW Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Slik jeg har forstått det er det minimale forskjeller. Overview of DVD Recordable: +R Versus -R As of June 2006, there is no physical difference between a DVD-R/-RW disc and a DVD+R/+RW disc. There is, however, a series of technical differences between DVD-R/-RW DVD+R/+RW recorder format. The DVD+R/+RW format offers subtle extra functionality for people who record their own movies and audio. http://netforbeginne...D_explained.htm Med andre ord, du kan gjøre (bitte)litt mer med en +R-plate når du lager den, men når de er ferdige er det ingen forskjell. Det som er viktig er at det funker etterpå, og i min begrensede erfaring er det litt mer sannsynlig at en -R-plate vil funke på en vanlig stuespiller (har inntrykk av at gamle spillere fra før brenneproduktene kom på markedet foretrekker minus). EDIT: Fant et overlegent svar på Yahoo: The DVD-R format was developed by Pioneer in the autumn of 1997. It is supported by most DVD players, and is approved by the DVD Forum. In a DVD-R, the addressing (the determination of location of the laser beam on the disc) is done with additional pits and lands (called land pre-pits, or "LPP" addressing system) in the areas between the grooves. The groove on a DVD-R disc has a constant wobble frequency used for motor control etc. In 2002 a new format was developed called DVD+R (or "plus" R). Created by a coalition called the DVD+RW Alliance, this format uses a number of improved technologies that, while generally unnoticeable to the end user, make a more reliable technology. One example is the ADIP (ADdress In Pregroove) system of tracking and speed control used by DVD+R being less susceptible to interference and error than the LPP (Land Pre Pit) system used by DVD-R, which makes the ADIP system more accurate at higher speeds. In addition, DVD+R(W) has a more robust error management system than DVD-R(W), allowing for more accurate burning to media independent of the quality of the media. Additional session linking methods are more accurate with DVD+R(W) versus DVD-R(W), resulting in fewer damaged or unusable discs due to buffer under-run and multi-session disks with fewer PI/PO errors. There is a slight trade-off, DVD+R capacity is slightly lower at 4,700,372,992 bytes, compared to DVD-R's 4,707,319,808 bytes - about a ~6Mb difference. Since DVD-R is older, it is more likely to work in legacy (pre 2004) readers so I use that format if unsure of the playback device. Personally I use DVD-R for movie / video (since I want it to play no matter where / what I am playing it in) and DVD+R for data archives (since I have newer drives in my server and don't care if it will work in my PIII laptop, I want a reliable, quick burn [..] Det stemmer med mine opplevelser. Endret 17. august 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Jeg bruker www.kalender.no når jeg vil sjekke en dato eller ukenumer. Se vekk fra å kunne sjekke på internett, eller spørre personer, men at du vet hvilken dato ( enten det er 17. august eller 4. mai), og vil finne ut hvilket ukenummer det er 1 Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg bruker www.kalender.no når jeg vil sjekke en dato eller ukenumer. Se vekk fra å kunne sjekke på internett, eller spørre personer, men at du vet hvilken dato ( enten det er 17. august eller 4. mai), og vil finne ut hvilket ukenummer det er Som jeg sa tidligere: (Antallet dager i dette året/7)+1. For 1. mai blir det (125/7)+1 = 18.86 = uke 18 Det eneste du trenger å huske er hvor mange dager det er i hver måned. Endret 17. august 2012 av Punainen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå