Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller dette seg noe annerledes fra der fortauet ikke er senket? Jeg kan ikke helt se hva senket kontra ikke senket fortau skulle ha med vikeplikten å gjøre.

Poenget var at da ville en heller stoppet fortauet og laget fotgjengerovergang.

Se forøvrig det andre innlegget mitt der jeg sammenligner det med å komme fra et skogholt uten vei. Der fortauet ikke er senket er det naturligvis ingen vei, men når det er senket har du også vikeplikt. (Med mindre skiltingen sier noe annet.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig at en unge har en mor men deler to eller flere fedre. Att egget blir mixa med to eller fler sæd seller. Om det ikke er mulig i naturlig tilstand, er det mulig i et labbratorie?

Lagde en genetisk algorithme hvor n antall foreldre kunne bli brukt for å lage en unge. Lurte så pluttselig på om det var mulig i virkeligheten.

Endret av georg85
Lenke til kommentar

Er det mulig at en unge har en mor men deler to eller flere fedre. Att egget blir mixa med to eller fler sæd seller. Om det ikke er mulig i naturlig tilstand, er det mulig i et labbratorie?

Lagde en genetisk algorithme hvor n antall foreldre kunne bli brukt for å lage en unge. Lurte så pluttselig på om det var mulig i virkeligheten.

Nei, det er ikke mulig. Hver kjønnscelle inneholder 23 kromosomer. Både eggceller og sædceller. Et befruktet egg (zygote) skal inneholde 46 kromosomer, 23 par. Skal en eggcelle befruktes av 2 sædceller vil zygoten inneholde 69 kromosomer, og ikke være levedyktig. Om du har 3 av bare ett av kromosomene vil det få negative konsekvenser for organismen. HVis man har 3 av kromosom 21 har man downs syndrom. Det jeg ikke har fått taket på, er hvorfor det er negativt med tre utgaver av et kromosom...

I laboratorium kan man i teorien ta ut kromosomer fra befruktede eggceller, og sette inn tilsvarende kromosom fra en annen mann.

Lenke til kommentar

Ikke vær så sikker nå, erlend.

A New Kind of Twin

According to a study published in the Mar. 28 issue of Human Genetics, two sperm fertilized one egg and created the twins. The phenomenon occurs in about 1% of the population, but most embryos created in this way — called triploids because they have three sets of chromosomes — do not live.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går var batteriet på min Samsung Galaxy S2 nesten helt tomt.

Jeg koblet den til sigarettenneruttaket i bilen, og dro på langtur. Batteriet ble helt fulladet på turen.

Batteriet i min telefon har ifølge Wikipedia en kapasitet på 1,650 mAh.

Bilen min er en bensindreven 1.8 liter fra 1996.

Jeg vet at bensin i Norge er dyrere enn strømmen i stikkontakten hjemme. Mye dyrere.

Hva koster strømmen i telefonbatteriet mitt, når jeg lader hjemme?

Og hva koster strømmen i telefonen når jeg lader i bilen?

Hvor mange liter bensin har jeg brukt ekstra fordi motoren måtte lade telefonen i tillegg til å drive bilen framover?

Lenke til kommentar
Og det er ikke fortauskanten som er trykt ned. De har egne kantsteiner som er "nedtrykt".

Ikke nødvendigvis. Den nye sykkelveien forbi furuset, så hadde de tydeligvis ikke tenkt på at , shock, man skulle sykle over de høye kantsteinene. Etter en litt sinna email fra meg, så stod de noen dager senere og FILTE ned faenskapet!

Såpass? Jaja, det var vel enklere det enn å legge ned nye.

Lenke til kommentar

Ikke vær så sikker nå, erlend.

A New Kind of Twin

According to a study published in the Mar. 28 issue of Human Genetics, two sperm fertilized one egg and created the twins. The phenomenon occurs in about 1% of the population, but most embryos created in this way — called triploids because they have three sets of chromosomes — do not live.

Ok, interessant. Da er det teoretisk mulig for et menneske å ha to fedre, selv om jeg tviler på at det noensinne har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en dokumentar om et annet rart "tvilling"-tilfelle. Det var en person som hadde noen merkelige medisinske resultater og etter lang granskning fant de ut at personen hadde genene til to ulike personer i seg. Videre fant de ut at mora måtte ha fått befruktet to egg, fra samme mann. Eggene hadde delt seg og blitt to celleklumper som vanligvis ville blitt toeggede tvillinger, i hver sin fosterpose. Men de to celleklumpene hadde smeltet sammen og blitt til ett foster og videre til en person. Genetisk hadde hun to sett med gener i seg. Som om armen var søstra til foten. Tilfellet ble forsket på og beregnet å være uhyre sjeldent. Antagelig bare ensifret antall personer på jorda som har dette fenomenet, men antagelig ingen med med to ulike fedre. Men det er altså teoretisk mulig ved naturlig befruktning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_%28genetics%29#Human_chimeras

Aha, sånn var det ja. En DNA-test viste at hun ikke var mor til de barna hun beviselig hadde født selv og ikke fått via kunstig befruktning. De fant senere ut at hun hadde to sett gener og likevel var genetisk mor til sine barn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er et språkrelatert spørsmål, men fyrer løs likevel:

I Trøndelag, på landet, har jeg hørt at mange sier "gjebursdag" som et dialektord for "bursdag". Jeg vet at tyskerne hadde flere leirer og samlinger i Trøndelag, stammer dette ordet fra det tyske ordet "geburtstag"?

edit: skrivefeil

Endret av Razorlight
Lenke til kommentar

Lite medisinsk spørsmål.

Styres hvert hjerteslag av hjernen direkte, eller lager hjertet signalene til at hjertemuskelen skal trekke seg sammen selv også bare kontrolleres frekvensen til hjerteslagene indirekte fra hjernen via signalstoffer eller elektriske signaler?

Og hvis hvert slag ikke styres direkte fra hjernen vil hjertet da fortsette å slå en stund hvis det blir tatt ut av kroppen og kuttet av fra evt nervebaner til hjernen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Litt av begge. Hjerte styrer sin eigen basis rytme ved hjelp av celler som depolariserer seg sjølv. Forskjellige celler gjer det i forskjellig fart. Men i eit normalt hjerte vil rytmen bli styrt av cellene i SA noden.

Frekvensen utover dette blir styrt både av hormoner, nervesignal, og mekanisk belastning.

Trur det vil kunne slå om ein koblet til kunstig blod, sånn at det vil få oksygen og næring, heilt sikker er eg dåg ikkje.

Lenke til kommentar
Dette er et språkrelatert spørsmål, men fyrer løs likevel:

I Trøndelag, på landet, har jeg hørt at mange sier "gjebursdag" som et dialektord for "bursdag". Jeg vet at tyskerne hadde flere leirer og samlinger i Trøndelag, stammer dette ordet fra det tyske ordet "geburtstag"?

edit: skrivefeil

Både gebursdag og kortformen bursdag stammer fra tysk geburtstag.

På "norsk" heter dette en fødselsdag.

Jeg er dog usikker på når gebursdag og bursdag kom inn i norsk. Også før verdenskrigen hadde Norge forbindelser med resten av Europa, spesielt hadde Bergen tette bånd med de tyske hanseatene i flere hundre år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...