Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LED lamper i biler er PWM styrt, og dermed blinker de. http://thebrightside...php?f=14&t=1548

 

Ville det ikke både vært billigere og lettere å droppe elektronikken for pwm moduleringen, og bare bruke et par forskjellige motstander?

 

------------------

En annen ting jeg har lurt litt på. Hvorfor er det slik at filmer, serier musikk her i Norge kommer ut gjerne flere måneder etter de er sluppet i feks USA? Kan ikke se for meg at de tjener noe på det da iverfall serier og gjerne også musikk er tilgjengelig som torrent her i Norge dagen etter det er utgitt i USA. Og hva med tjenester som feks Netflix som har vært sperret for norske ip adresser, der man faktisk må lure seg rundt det med proxyer og vpn for å få leie streambar film og serie lovlig her i Norge. Du har jo selvfølgelig tjenesten Voddler som funker her i Norge, men der er som kjent utvalget særdeles dårlig, så det blir ikke en verdig erstatter for mere utfylte tjenester som Netflix.

 

Et annet eksempel som går andre veien er jo musikktjenesten Spotify som i lengere tid bare var tilgjenelig for et par land her oppe i nord, inkludert opprinnelseslandet Sverige samt Norge og Danmark/Finland tror jeg det var.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Alle her har vel sett en fortau.. men noen steder f.eks inkjørselen til huset til visse folk så er fortaus kanten trykt ned så det blir lettere og kjøre på. så spørsmålet er om det som lager fortauer presser det ned for og gjøre det lettere for de som skal kjøre over fortavet eller om det er de som har kjørt der som presser det ned med bilen etter mange år ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lages sånn med vilje. Ikke med nedpressing, men når det graves og måles opp dybde for kantsteinen. Tidligere var det sikkert et frivillig komfortvalg, men nå regner jeg med det er en del av byggeforskriftene i forbindelse med universell utforming (rullestolvennlighet).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ville det ikke både vært billigere og lettere å droppe elektronikken for pwm moduleringen, og bare bruke et par forskjellige motstander?

 

LEDs er ikke veldig veloppdragne. Under 1.5V lyser de ikke, over ca 2V begynner de å dø, og i området mellom er ikke lys/spenning-karakteristikken særlig lineær. Dessuten er det bortkastet energi å bruke motstander, siden mye av effekten vil gå med til å varme dem opp. Med PWM vil lysutbyttet være direkte proporsjonalt med duty cycle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LEDs er ikke veldig veloppdragne. Under 1.5V lyser de ikke, over ca 2V begynner de å dø, og i området mellom er ikke lys/spenning-karakteristikken særlig lineær. Dessuten er det bortkastet energi å bruke motstander, siden mye av effekten vil gå med til å varme dem opp. Med PWM vil lysutbyttet være direkte proporsjonalt med duty cycle.

 

De fleste LED jeg har kommet over topper av på omtrent på 3 - 3.6volt(men tåler 4-5volt med god nok kjøling), og begynner å lyse ved rundt 1 volt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle her har vel sett en fortau.. men noen steder f.eks inkjørselen til huset til visse folk så er fortaus kanten trykt ned så det blir lettere og kjøre på. så spørsmålet er om det som lager fortauer presser det ned for og gjøre det lettere for de som skal kjøre over fortavet eller om det er de som har kjørt der som presser det ned med bilen etter mange år ?

Det lages sånn med vilje. Ikke med nedpressing, men når det graves og måles opp dybde for kantsteinen. Tidligere var det sikkert et frivillig komfortvalg, men nå regner jeg med det er en del av byggeforskriftene i forbindelse med universell utforming (rullestolvennlighet).

 

Det er også litt viktig å ta med vikeplikten i dette. Er fortauet senket slik betyr det at du har vikeplikt både overfor alle som beveger seg på fortauet og alle som befinner seg på veien etter fortaussenkningen. Så ja, det er gjort med vitende vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste LED jeg har kommet over topper av på omtrent på 3 - 3.6volt(men tåler 4-5volt med god nok kjøling), og begynner å lyse ved rundt 1 volt.

Dette stemmer vel ikke. LED kan umulig fungere med konstant spenning, De skal forsynes med konstant strøm, spenningen er det LEDen selv som velger (avhengig av materiale, dvs farge).

Det kan gå bra å koble de til et batteri på 4-5 Volt, men bare hvis batteriet har stor nok intern motstand til å begrense strømmen.

Bare se på spenning-strøm karakteristikken til en diode, strømmen kan øke voldsomt hvis man øker spenningen en tiendels volt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle her har vel sett en fortau.. men noen steder f.eks inkjørselen til huset til visse folk så er fortaus kanten trykt ned så det blir lettere og kjøre på. så spørsmålet er om det som lager fortauer presser det ned for og gjøre det lettere for de som skal kjøre over fortavet eller om det er de som har kjørt der som presser det ned med bilen etter mange år ?

Det lages sånn med vilje. Ikke med nedpressing, men når det graves og måles opp dybde for kantsteinen. Tidligere var det sikkert et frivillig komfortvalg, men nå regner jeg med det er en del av byggeforskriftene i forbindelse med universell utforming (rullestolvennlighet).

 

Det er også litt viktig å ta med vikeplikten i dette. Er fortauet senket slik betyr det at du har vikeplikt både overfor alle som beveger seg på fortauet og alle som befinner seg på veien etter fortaussenkningen. Så ja, det er gjort med vitende vilje.

 

Finn forskriften :)

Lenke til kommentar

Det er også litt viktig å ta med vikeplikten i dette. Er fortauet senket slik betyr det at du har vikeplikt både overfor alle som beveger seg på fortauet og alle som befinner seg på veien etter fortaussenkningen. Så ja, det er gjort med vitende vilje.

Nei, det at fortauet er nedtrykt betyr ikke automatisk at du har vikeplikt. Det som avgjør om høyreregelen gjelder, er om det er en offentlig gate som krysser fortauet (og det kan man som oftest se på at det er et gateskilt).

 

Fotgjengere har man i praksis vikeplikt for uansett hvor de måtte befinne seg.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fotgjengere har man i praksis vikeplikt for uansett hvor de måtte befinne seg.

Nei, man har ikke alltid vikeplikt. I trafikken betyr å vike at den det vikes for ikke skal måtte foreta seg noe for å unngå sammenstøt. Man har ikke vikeplikt for fotgjengere som går langs en vei og plutselig får lyst til å krysse den, selv om det er ugreit å kjøre på dem i alle tilfeller. Om en fyr går i veien for deg må du bremse for å unngå ham, men det er ikke en vikepliktsituasjon.

Eller for å si det på en litt annen måte: Det er i vegtrafikkloven og trafikkreglene mye annet enn vikeplikten som tilsier at det ikke er lov å kjøre på folk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Fotgjengere har man i praksis vikeplikt for uansett hvor de måtte befinne seg.

Nei, man har ikke alltid vikeplikt. I trafikken betyr å vike at den det vikes for ikke skal måtte foreta seg noe for å unngå sammenstøt. Man har ikke vikeplikt for fotgjengere som går langs en vei og plutselig får lyst til å krysse den, selv om det er ugreit å kjøre på dem i alle tilfeller. Om en fyr går i veien for deg må du bremse for å unngå ham, men det er ikke en vikepliktsituasjon.

Eller for å si det på en litt annen måte: Det er i vegtrafikkloven og trafikkreglene mye annet enn vikeplikten som tilsier at det ikke er lov å kjøre på folk.

Jeg er helt enig med deg, det er derfor jeg skrev i praksis. Man har ikke alltid strengt tatt vikeplikt, men i praksis er det vanskelig å tenke seg en situasjon hvor man kan kjøre på en fotgjenger og ikke bli straffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og det er ikke fortauskanten som er trykt ned. De har egne kantsteiner som er "nedtrykt".

 

Ikke nødvendigvis. Den nye sykkelveien forbi furuset, så hadde de tydeligvis ikke tenkt på at , shock, man skulle sykle over de høye kantsteinene. Etter en litt sinna email fra meg, så stod de noen dager senere og FILTE ned faenskapet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn forskriften :)

Du kommer nå fra fortauet og ikke fra veien, dermed har du automatisk vikeplikt på samme måte som når du kommer inn på veien fra et skogholt uten vei.

 

Nei, det at fortauet er nedtrykt betyr ikke automatisk at du har vikeplikt. Det som avgjør om høyreregelen gjelder, er om det er en offentlig gate som krysser fotgjengerfeltet (og det kan man som oftest se på at det er et gateskilt).

 

Fotgjengere har man i praksis vikeplikt for uansett hvor de måtte befinne seg.

 

Tror du blander litt her. Det var snakk om nedtrykt fortau og ikke fotgjengerovergang. Forøvrig viser jeg til svaret rett over.

Men fotgjengere bør du aldri kjøre ned. Der er vi helt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du blander litt her. Det var snakk om nedtrykt fortau og ikke fotgjengerovergang. Forøvrig viser jeg til svaret rett over.

Men fotgjengere bør du aldri kjøre ned. Der er vi helt enig.

Ja, det var nedtrykt fortau jeg snakket om. Slik jeg forstår det var det påstått at nedtrykt fortauskant betyr at det er en gate som krysser, altså at høyreregelen gjelder og du må vike for biler som kommer ut dersom fortauskanten er på din høyre side.

 

Min påstand er at det ikke er noen automatikk i dette (nedtrykt fortauskant kan godt gå til parkeringsplass eller lignende), det man må se etter er gateskilt.

 

EDIT: (Ser nå at det var en skrivefeil i innlegget du refererer til, rettet.)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var nedtrykt fortau jeg snakket om. Slik jeg forstår det var det påstått at nedtrykt fortauskant betyr at det er en gate som krysser, altså at høyreregelen gjelder og du må vike for biler som kommer ut dersom fortauskanten er på din høyre side.

 

Min påstand er at det ikke er noen automatikk i dette (nedtrykt fortauskant kan godt gå til parkeringsplass eller lignende), det man må se etter er gateskilt.

 

EDIT: (Ser nå at det var en skrivefeil i innlegget du refererer til, rettet.)

 

Skilt gjelder over veimerking på samme måte som politidirigering trumfer alt annet. Så om det står skilt så gjelder alltid dette over veimerking. Mulig jeg var uklar på dette.

Likevel bør vegvesenet prøve å unngå tvetydigheter der veimerking ikke samsvarer med skilting. (f.eks. stiplet linje som antyder vikeplikt, men skilt viser forskjørsrett). Og bør i slike tilfeller heller benytte seg av fotgjengeroverganger, noe jeg tror vegvesenet i hovedsak gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle her har vel sett en fortau.. men noen steder f.eks inkjørselen til huset til visse folk så er fortaus kanten trykt ned så det blir lettere og kjøre på. så spørsmålet er om det som lager fortauer presser det ned for og gjøre det lettere for de som skal kjøre over fortavet eller om det er de som har kjørt der som presser det ned med bilen etter mange år ?

Det lages sånn med vilje. Ikke med nedpressing, men når det graves og måles opp dybde for kantsteinen. Tidligere var det sikkert et frivillig komfortvalg, men nå regner jeg med det er en del av byggeforskriftene i forbindelse med universell utforming (rullestolvennlighet).

 

Det er også litt viktig å ta med vikeplikten i dette. Er fortauet senket slik betyr det at du har vikeplikt både overfor alle som beveger seg på fortauet og alle som befinner seg på veien etter fortaussenkningen. Så ja, det er gjort med vitende vilje.

Hvordan stiller dette seg noe annerledes fra der fortauet ikke er senket? Jeg kan ikke helt se hva senket kontra ikke senket fortau skulle ha med vikeplikten å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...