Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så en dokumentar om Concorde i går og hvordan den teknisk kunne hatt minst 20 år lengre levetid, men ble lagt ned på grunn av ekstremt høye kostnader og kundesvikt etter et par uheldige hendelser.

 

Det slår meg likevel at kundegruppen sannsynligvis flyr en del private jetfly på kortere avstander og at markedet nå mangler et hurtig langdistansefly for styrtrike. Kunne det vært en idé om noen (f.eks gjengen bak Space Ship One) hadde satset på en rimeligere erstatter? Hvor realistisk er det å få ned kostnadene og opp kundegrunnlaget på overlydhastighetsfly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det slår meg likevel at kundegruppen sannsynligvis flyr en del private jetfly på kortere avstander og at markedet nå mangler et hurtig langdistansefly for styrtrike. Kunne det vært en idé om noen (f.eks gjengen bak Space Ship One) hadde satset på en rimeligere erstatter? Hvor realistisk er det å få ned kostnadene og opp kundegrunnlaget på overlydhastighetsfly?

Det er mange som tenker det samme som deg i flyverdenen nå. Her er to gode artikler som forklarer om problemstillinger og de ulike forskningsprogrammene som er i gang nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_transport

http://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_business_jet

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The hijackers intentionally piloted two of those planes, American Airlines Flight 11 and United Airlines Flight 175, into the Twin Towers of the World Trade Center complex in New York City;

 

 

Når en flykatastrofe omtales, omtales den gjerne med Flight <nummer>.

Men hva er de numrene?

De er jo bare to- og tresifrede. Da er det ikke nok tall til at hvert fly eller hver flyavgang kan få individuelle nummer, slik som registreringsnummeret på bil.

 

 

EDIT:

Fant det.

http://en.wikipedia....i/Flight_number

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
The hijackers intentionally piloted two of those planes, American Airlines Flight 11 and United Airlines Flight 175, into the Twin Towers of the World Trade Center complex in New York City;

 

 

Når en flykatastrofe omtales, omtales den gjerne med Flight &--#60;nummer&--#62;.

Men hva er de numrene?

De er jo bare to- og tresifrede. Da er det ikke nok tall til at hvert fly eller hver flyavgang kan få individuelle nummer, slik som registreringsnummeret på bil.

Det er vanlig at det foran tallene er to bokstaver som identifiserer flyselskapet. For eksempel har SAS SK, og Widerøe WF. Så to random flightnummer fra disse selskapene kan være SK1234 og WF321 (bare for å finne på noen tall).

 

Så det korrekte navnet på disse flightene du nevner er AA11 og UA175. Men man tar ikke med bokstavene hvis man samtidig sier navnet på flyselskapene (å si både navn og bokstaver blir som smør på flesk).

 

Flightnummeret er nummeret på en fast, regelmessig avgang. For eksempel kan en avgang som finne sted hver mandag klokken 12:00 fra Hjemmeby til Borteby med AB-flyselskapet ha flight nummer AB1234. (Eller flighten kan være daglig eller noen få dager i uken.)

 

Du har rett i at det noen ganger er uvanlig få sifre. De to selskapene har kanskje flere hundre flyruter hver. Hvordan kan da AA11 ha kun to sifre? Svare ligger i at mange gamle flyselskap har flightnumre som stammer fra flyindustriens barndom, da det var langt færre flyginger enn nå. Så har de bare beholdt flightnummeret fram til nå. Så det er ikke uvanlig å se tosifrede og firesifrede flightnumre side om side i store flyselskap.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har all familie og slekt i Tyskland, og der går stort sett alle voksne med innesko inne. Inkludert pappa som har vært i Norge i snart 30 år. Jeg har fått høre at det er fordi steinhus og kalde gulv er veldig vanlig i Tyskland. Pluss litt vane. Pappa bruker stort sett også innesko når han henter posten, er i garasjen, småjobber i hagen, etc.

 

Merkelige greier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I UK er dette litt opp og ned - noen foretrekker å gå med (lette) utendørssko både inne og ute, men de fleste har vett til å ta av seg om det er (eller nylig har vært) møkkavær ute. Og som mange vet, er vegg-til-vegg-tepper særs populært i UK. Selv på badet kan folk finne på å ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, bodde i USA en stund, var unormalt i sørstatene.

 

Det er derimot svært vanlig med tepper.

 

Jeg bodde i sørstatene ett år. Ja vegg til vegg tepper var vanlig, men det bryr de seg absolutt ikke om. Er velding vanselig og ha utstyr for rens av teppene hjemme.

Endret av Rudde93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...