Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor var det høyere dødelige effekter på bombene over Hiroshima og Nagasaki enn Tsjernobyl-ulykken, i og med at utslippet hos Tsjernobyl-ulykken var 400 ganger større enn atombombene?

Muligens fordi bombene over hiroshima og nagasaki var nettopp det; bomber? De utløste ekstremt mye energi i form av en varmebølge og en trykkbølge midt i en by som utslettet hele byen. Tjernobyl hadde ingen kjerneeksplosjon, så vidt jeg vet. Det var kjølevannet i reaktoren som fordampet og utløste en damp-eksplosjon som spredte mye radioaktivt materiale utover. Det betyr at eksplosjonen i Tjernobyl ikke var like kraftig som de i Japan.

EDIT: Kan være en fordel å legge merke til at man ikke leser på siste side :p Og i tillegg at jeg ikke skal svare når jeg er trøtt, svaret blir jo helt forferdelig dårlig utfylt :)

Endret av grankongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får de satt på sånn gjennomsiktig bilder på TV-sendinger, også når kameraet beveger sesg? For eksempel i OL når man ser hvilke land som kjører i hver bane, ser man flagget på bakken. Sett ofte på fotballkamper, hvor logoen til laget er "magisk" tegnet på gresset.

Håper dere forstår hva jeg mener :p

Lenke til kommentar

Det er nøye planlagt og designet. Kameraposisjonen er testet ut på forhånd og det produseres predefinerte vinklinger (gressmattens geometri i forhold til kameravinkel osv) som grunnlag for plasering og filming av tekst i en 3D-modell. Når sendingen pågår så kobles sensorene for kameraposisjon og zoom med datamodellen som genererer teksten i 3D som skal legges over. Vinkel osv hentes kontinuerlig fra sensorer, 3D-modellen av teksten kjører samtidig og får teksten servert fra tekstforfattere. F.eks kan "Utspill fra spiller X" skrives på direkten så det blir 3D-modellert og lagt over bildet. Teksten kan være en kombinasjon av forhåndsskrevet og skrevet på direkten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noe du veit, eller noe du antar, Simen?

For det virker som en veldig tungvindt løsning når det kommer til flate grafiske elementer. Selv når det gjelder 3d figurer kan de raskt roteres/skaleres riktig med metoden min:

Det er ofte rake linjer, markeringer eller annet en kan gå utifra. I mitt bilde har jeg tegnet opp med gule streker hvordan en datamaskin kan tolke startfelt på en svømmebane. Jeg har også tegnet et flagg. Så tar datamaskinen vinklene og størrelsen til startfeltet, transformerer flagget til samme form (simpel matriseregning) og legger flagget på plass. Siden jeg bare har paint installert og ikke nett til å laste ned GIMP eller lignende nå, blir det ikke eksakt eller pent. Men tror det er forståelig. Dette regnes så ut og legges på plass kontinuerlig, så om kameraet flytter på seg ligger det fortsatt riktig.

post-87384-0-77881000-1344434578_thumb.png

(klikk for større)

Dette er bare noe jeg antar selv, men en mye billigere og lettere løsning å implementere enn den til Simen1. Her er det bare enkel bildeprosessering, ingen sensorer, zoom som må med i beregningen osv.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Problemet med din løsning, Matsemann, er at kameraet må stå helt stille mens grafikken vises.

Nei, det må det ikke. Bare å gjøre operasjonen for hvert bilde fra kameraet, som man også må med Simens løsning.

Som del_diablo sier kan man forenkle sporingen. Også f. eks. ved å plassere ut objekter med en form/fargesammensetning som ellers ikke opptrer i nærheten, og så bruke de som referansepunkter.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Nei, det må det ikke. Bare å gjøre operasjonen for hvert bilde fra kameraet, som man også må med Simens løsning.

Man trenger ikke gjøre alle beregningene på hvert bilde. For eksempel kan man gjøre beregningene på hvor flagget skal plasseres på kun hvert andre eller tredje bilde, for å spare på prosessorkraft. Det vil teoretisk sett gjøre at flagget vil "henge igjen" når kameraet flyttes, men jeg tror ikke det er noe stort problem så lenge kameraet flyttes relativt rolig og sakte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva er den maksimale desibel verdien (lydutslipp) en datamaskin kan ha i et kontormiljø eller soverom før den er forstyrrende?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Ute hos oss har vi spesifikke krav til støy i det som defineres som et kontor.

Husker dessverre ikke helt bombastisk, men lurer på om det ligger på rundt 60dB.

"Ute hos oss" som offshore? Der er kravet 45 dBA på kontorer. Du kan forøvrig se alle kravene i Norsok S-002 (som ligger åpent på nett), om du føler behovet. I vanlige kontorer er kravet 40 dBA. Men man kan regne med at omlag 20% allikevel vil føle seg støyplaget.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar,

Dersom for eksempel en server har et lydutslipp på 41 dBA, er dette maksimalstøynivå eller operativstøynivå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...