Lemkin Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Er ikke mennesket kjent for å være et av de mest (om ikke det mest) tilpassningsdyktige dyret? "Mennesket" som art (Homo sapiens) er ikke akuratt utyrddningstruet som følge av overbefolkning. Men dette hjelper ikke på mikronivå, hvor mange mest sannsynelig vil dø. men det vil vi bli som en følge av mangel på mat\ressurser til den stadig voksende befolkningen. Neppe. Mangel på mat vil ramme u-land og de fattige. Vi i det vestlige Europa, og de i USA er nokså sikker på å overleve slike tider. Vi må kanskje noen tiår tilbake på levestandar, men utryddningstruet vil vi neppe bli med det første. Slik jeg ser det er vi vår egen største trussel, og på andreplass kommer "eksternaliteter" som astroider, solen som brenner opp osv. Edit: Men dette blir jo mer politikk, enn en "spørsmål-svar" tråd. Endret 19. oktober 2007 av smoothie Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvis det var fem ganger så mye CO2 i lufta da som idag, hvorfor blir det da så forferdelig mye verre om CO2'en øker litt i dag? (Nytt snedig spørsmål)Livet idag er tilpasset en lavere CO2-mengde. Nå har en oppdaget at mer CO2 betyr surere hav (en trodde tidligere at havet kunne absorbere mer CO2 ennn det ser ut til nå), og det kan forbruke kalk til nøytralisering, også kalk fra skalldyr. Mange dyr trives ikke med at det blir surt. I tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Det er alltid en hake, men det er ikke alltid at en ser hvor de ligger ved første øyekast. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva gjør ugress til ugress? Hvorfor kan ikke det være en nytteplante? Er det ikke bare evolusjon i liten skala? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Ugras er gras som skjemmer. I dei fleste tilfella er det gras som du og eg har på plenen, men som har spreidd seg til blomsterbedet, ut på parkeringsplassen ol. Ingen vil ha gras i blomsterbedet -> ugras Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mente til I tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Hva skiller ugress og en nytteplante i denne setningen? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mente tilI tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Hva skiller ugress og en nytteplante i denne setningen? Nytteplanter --> planter som gir mat Ugras --> alt anna? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Skvalderkålsuppe? Hørt mye fint om det :!: Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mente tilI tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Hva skiller ugress og en nytteplante i denne setningen? Nytteplanter --> planter som gir mat Ugras --> alt anna? Gir roser mat? Gir tulipaner mat? Er da de ugrass da? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Skvalderkålsuppe? Hørt mye fint om det :!: Jeg har smakt suppe kokt på brennesle, skvalderkål og kjørvel, med andre ord ugressuppe. Det er fullstendig smakløst. Saltbøssen reddet måltidet for min del. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mente tilI tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Hva skiller ugress og en nytteplante i denne setningen? Nytteplanter --> planter som gir mat Ugras --> alt anna? Gir roser mat? Gir tulipaner mat? Er da de ugrass da? Han spurte spesifikt etter den setningen. Eg og kan leike leiken: Er tulipaner ei nytteplante? Skal vi lage ein eigen kategori for ting du synes ikkje er "ugras" i henhold til nytteplanter? Det kan vi godt gjere! ugras | alt som ser fint ut, og nødvendigvis ikkje vert klassifisert som ugras ifølge Gnålrn | nytteplante Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Så det er ingen kategori innenfor planteverdenens store og vide bredde kalt "ugress" på samme måte som roseplanter? (eller noe sånt) Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mente tilI tillegg viser det seg at ofte er det ugress som vokser raskere med øket CO2-innhold, mens mange nytteplanter ikke påvirkes nevneverdig. Hva skiller ugress og en nytteplante i denne setningen? Nytteplanter --> planter som gir mat Ugras --> alt anna? Gir roser mat? Gir tulipaner mat? Er da de ugrass da? Han spurte spesifikt etter den setningen. Eg og kan leike leiken: Er tulipaner ei nytteplante? Skal vi lage ein eigen kategori for ting du synes ikkje er "ugras" i henhold til nytteplanter? Det kan vi godt gjere! ugras | alt som ser fint ut, og nødvendigvis ikkje vert klassifisert som ugras ifølge Gnålrn | nytteplante Jeg bare spøkte litt da OnTopic: Hvor stor er verdens største bille? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg bare spøkte litt da I apologize =) Lenke til kommentar
Olum Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 OnTopic:Hvor stor er verdens største bille? Det er goliatbillen som veier så mye som 100g. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Verdens største insekt da? (Ingen bilder pls) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Eg anar ikkje, men veit at Scolopendra gigantea er ganske stor, og skremmande ikkje minst. Bare søk på youtube. Bileta som er å finne på google er ikkje så veldig beskrivande Lenke til kommentar
Olum Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det er goliatbillen som er det største insektet. Ikke bare den største billa. Although there are other giant insects that are longer, or wider than the Goliath Beetle, this guy holds the record for biggest insect because of its mass (or weight). They can grow up to 4.5 inches (11.43 cm) long and weigh up to 3.5 ounces. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Men allikevel legger jeg det ut her: Lenke til kommentar
Olum Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Du kan jo ikke se hvor stort den skolopenderen er, siden det ikke er noe å sammenligne med. Fant et fint bilde av goliatbillen. Endret 19. oktober 2007 av Olumvolum Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Dessutan var det eit pingle bilete: Olumvolum, sjekk ut linken.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå