Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nei, mikrosøvn og REM er ikke det samme. Det har et annet søvnbølgemønster (mikrosøvn minner mer om første stadie i søvnen) og har andre observerbare forskjeller, mest spesielt da REM-s atoni og øyebevegelser.

 

Slimda: Siden det dreier seg om total søvndeprivasjon, er mikrosøvn mest interessant, fordi Ikke-REM- og REM-søvn er veldig enkelt å kontrollere fra før. Om man kun hadde kontrollert REM-søvn hadde man ganske enkelt bare hatt REM-søvndeprivasjon.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey! Dere vet de bilene som drar fly rundt på flyplassen, hvor fort kan de kjøre og hvor fort kjører de med ett fly på slep?

Har søkt litt.

Finnes jo en million slike, så kommer an på størrelse og flytype osv, men her er en liste ejg fant med noen litt mindre:

http://www.tronair.com/products/Towing-and-Taxiing-(ATA-9)/Towbarless-Tug,-Jetporter/View-All-Models/5/5.aspx

 

 

Her er en litt større. Den kjører i max 30km/t uten last:

http://douglas.cwfc.com/tractors/spokes/PDFs/DC12-600.pdf

Lenke til kommentar
Du kan nok lage kryssord med datamaskin. Så slipper du å styre med linjaler og ordbøker.

Google "crossword generator" så får du en del treff. Jeg har ikke funnet noen norske, men det skal i teorien ikke være så veldig vanskelig å programmere en kryssordgenerator om man har en digital kryssordbok tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Så langt er det ingen kjente eksempler på folk som har dødd direkte av søvnmangel, men det antas at man vil dø av søvnmangel etter 4-10 dager uten mikrosøvn. Dette er dog svært vanskelig å eksperimentere med da det er tilnærmet å unngå mikrosøvn uten bruk av veldig ekstreme ytre faktorer (som narkotika/kjemikalier, lys og strømsjokk).

Det er ikke vanskeligere enn å måle EEG og vekke forsøksubjektet når det er i ferd med å sovne. Man kan vekke subjektet ved å hive det ned i vann. Jeg vet det finnes en slik eksperimentplattform man bruker på 2 rotter (kontroll + eksperiment) - men klarer ikke finne ut hva den heter.

http://en.wikipedia....eep_deprivation

 

Sleep-deprivation-flowerpot-technique-jepoirrier.jpg

 

Kort fortalt. Putt en mus på en liten potte i kaldt vann. Musa sovner, og når den når REM-søvn, slapper musklene av. Da faller den i vannet, og den våkner.

Mikrosøvn ≠ REM-søvn. Det er ikke noe problem å forhindre REM-søvn; man må bare være i konstant aktivitet. Det går selvfølgelig an å vekke folk fra mikrosøvn, men det er mye værre å forhindre at de sovner med mindre man utsetter de for konstant smerte eller kraftige doser med medikamenter. Jeg har personlig opplevd miksosøvn mens jeg går, løper, kjører bil og lignende. Man er som regel ikke klar over at man sov; man merker bare at man har forflyttet seg unaturlig mye på så kort tid (man er ikke klar over de sekundene som forsvant når man sov).

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at det er tilfelle her.

( jeg kjenner til limet som herder ved hjelp av fuktigheten i treet)

uansett så er vi begynt å bruke en tørke ( ovn ) nå

Du jobber jo der, hvorfor går du ikke spør noen som du jobber med som du VET at kan det tekniske rundt prosessen?

Lim som herder ved hjelp av fuktighet i treet = to komponent lim.

tørkeovn = medie for å få prosessen til å skje raskere

 

Men for all del, din tvil må du bare ha.

Etter å ha forhør meg litt ;

Det er ikke snakk om noe herding i rette forstand , kun at alt trekker inn i trevirket

 

-

Før har man diskutert om man kunne dø av drikke for mye vann.

Det kan skje fra alt etter noen timer.

poenget er mye vann uten mat

 

Så diskuterer man hvor lenge man kan klare seg uten mat

 

Da blir det pussig at man kan klare seg i flere uker uten mat samtidig som man drikker lit vann i ny og ne uten å spise noen i løpet av den tiden.

jeg ser ikke helt sammenhengen her

 

Det var jo forklart med at blodet blir "tynnet ut" av vannet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Mikrosøvn ≠ REM-søvn. Det er ikke noe problem å forhindre REM-søvn; man må bare være i konstant aktivitet. Det går selvfølgelig an å vekke folk fra mikrosøvn, men det er mye værre å forhindre at de sovner med mindre man utsetter de for konstant smerte eller kraftige doser med medikamenter. Jeg har personlig opplevd miksosøvn mens jeg går, løper, kjører bil og lignende. Man er som regel ikke klar over at man sov; man merker bare at man har forflyttet seg unaturlig mye på så kort tid (man er ikke klar over de sekundene som forsvant når man sov).

Fase-1 NREM-søvn har faktisk mange fellesnevnere. Blir man vekket under fase-1 vil man rapportere å ha vært våken hele tiden.

Lenke til kommentar

Lurer på nyttverdien av butikker som "krever å sjekke bagger/poser". Har fått det på Remaen her i sentrum nå.

 

For det første blir det jo ikke håndhevet, butikkansatte driter i posene dine. For det andre kan jeg aldri tenke meg at de har lov til å kreve dette.

 

Det ender jo med at uskyldige som ikke ønsker å vise, blir uglesett. Og skyldige viser ikke uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg lurer på om noen vet svaret på dette scenarioet.

 

Vi har en 15km lang veitunnel, fartsgrensen er 80km/h, og det regner 5,0 mm i døgnet. Dette er en vei som har egne tunneler i begge retninger. Det er en to felt vei.

 

Hvor lang tid vil det ta før bilene greier å "male" hele veibanen våt med vann, slik at vannet dekker hele veibanen fra inngangen til utgangen på tunnelen?

Lenke til kommentar

Jeg har en ny stekeovn av typen Miele. Den har en hurtigoppvarmingsfunksjon som varmer den opp til 160 grader på svimlende kort tid. Omtrent 5 minutter. Hver gang jeg steker pizza setter jeg på hurtigoppvarmingsfunksjonen, og skrur den på 220 grader så snart den har hurtigvarmet seg til 160.

 

Jeg lurer da på hvordan denne hurtigoppvarmingen fungerer. Den bruker 5 minutter på 0 til 160, men sikkert 10 minutter på 160 til 220.

 

Hva er det som gjør at den varmes hurtigere på hurtigfunksjonen opp til 160 grader, enn vanlig "varmeprogram" til 160 grader?

Lenke til kommentar

Jeg fant dette etter rask googling:

http://www.miele.co....ing-programmes/

 

The oven uses top and bottom heat and the fan to heat the oven up to 180°C in just 5 minutes. This is available on most ovens either integrated or as a separate function.

 

 

Når du skal steke en grandiosa, vil du helst ha ovnen opp på 225 grader raskest mulig. Jeg vet ikke hvorfor rapid heat-up-funksjonen bare virker opp til 160°.

 

Ovnen hjemme er fra ca. 1979, og har ikke fancy funksjoner. :(

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen vet svaret på dette scenarioet.

 

Vi har en 15km lang veitunnel, fartsgrensen er 80km/h, og det regner 5,0 mm i døgnet. Dette er en vei som har egne tunneler i begge retninger. Det er en to felt vei.

 

Hvor lang tid vil det ta før bilene greier å "male" hele veibanen våt med vann, slik at vannet dekker hele veibanen fra inngangen til utgangen på tunnelen?

Hvor stor trafikk er det? Jeg er sikker på at det er noen veiingeniører som har kjørt en del simulasjoner og eksperimenter og greier og vet svaret, men å gjøre noe analytisk høres ikke helt trivielt ut.

Lenke til kommentar

2. Ikke at jeg egentlig liker styresystemet i Nord-Korea, men ville folkene der hatt et bedre og lykkeligere liv hvis de levde slik som alle andre ?

"Bedre" er et generelt begrep som er umulige å måle, det må spesifiseres hva som skal være bedre.

"Lykke" er en følelse som både er vanskelig å måle og definere. Man kan vel kanskje være lykkelig hvis man tror man har det bedre (;)) enn de man sammenligner seg med. "Hjernevaskede" innbyggere kan godt være lykkelige ift at de tror de har det mye bedre enn en fiende som ledes av selveste djevelen. Dersom regimet faller, vil de som endrer tankesett kunne bli ulykkelige fordi de mister denne overbevisningen, mens de som ikke gjør det vil kunne bli ulykkelige fordi det jo var mye bedre før.

Lenke til kommentar

2. Ikke at jeg egentlig liker styresystemet i Nord-Korea, men ville folkene der hatt et bedre og lykkeligere liv hvis de levde slik som alle andre ?

"Bedre" er et generelt begrep som er umulige å måle, det må spesifiseres hva som skal være bedre.

"Lykke" er en følelse som både er vanskelig å måle og definere. Man kan vel kanskje være lykkelig hvis man tror man har det bedre ( ;)) enn de man sammenligner seg med. "Hjernevaskede" innbyggere kan godt være lykkelige ift at de tror de har det mye bedre enn en fiende som ledes av selveste djevelen. Dersom regimet faller, vil de som endrer tankesett kunne bli ulykkelige fordi de mister denne overbevisningen, mens de som ikke gjør det vil kunne bli ulykkelige fordi det jo var mye bedre før.

Veldig viktig poeng. I dagens Tyskland er det mange som lengter tilbake til det gamle DDR, utrolig nok. Men samtidig er jo det forståelig. Når man har vokst opp med et regime som har hatt enkle svar på alle spørsmål kan det være forvirrende og overveldende å plutselig skulle forholde seg til et nytt styresett som venter mye mer av ens evne til å tenke selvstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...