Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ikke minst er det en del av greia med å være narkis å snakke på den måten. De har nærmest sin egen sosiolekt. Det er mange normalt fungerende misbrukere som skyter dop i skjul, og det hadde vært vanskelig å holde på sånn hvis man automatisk fikk "narkostemme" av rusmisbruk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Navneloven er blitt ganske liberal. Men er det en juridisk forskjell på jentenavn og guttenavn?

Nils er et fullt lovlig navn for gutter. Men er det lov å døpe et jentebarn Nils?

Kan en gutt bli døpt Gudrun?

Dåp er noe annet enn navnevalg. Om en gutt kan bli døpt Gudrun er et spørsmål om den kristne kirke kan akseptere det døpenavnet.

Som personnavn vil jeg anta at for et guttebarn å få et klart jentenavn må det være "vesentlig ulempe" som gir grunnlag for nektelse, blant annet fordi utvalget som utredet loven påpekte at risiko for mobbing som barn bør være ett av grunnlagene.

Det er også forskjell på å få navn valgt for seg og å velge dem selv. I førstnevnte tilfelle vil Skatteetaten foreta en grundigere vurdering enn i sistnevnte tilfelle.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra CAA og en flyoperativ inspektør. Men det stopper nok der da eg ikke har registreringen til helikopteret...

Hei!

Har du nogen registreringsbeteckning på helikoptret? Så kan jag kontakte piloten/ selskapet. Som ni beskriver dette så verker det ikke vara en lempelig landingsplass for helikopter. Åter kom til mig om dette skjer flere ganger. Regler for Landningsplass:

4. Landingsplass som er unntatt fra konsesjonskravet

(1) Følgende landingsplasser er unntatt fra konsesjonskravet:

a)

Naturlig landingsplass der det ikke foretas mer enn 12 flybevegelser per uke. To eller flere landingsplasser som ligger nærmere hverandre enn 1 km, regnes i denne sammenheng som en og samme landingsplass dersom landingsplassene benyttes av samme operatør.

b)

Landingsplass på faste eller flyttbare innretninger på norsk kontinentalsokkel i tilknytning til petroleumsvirksomhet.

c)

Landingsplass som vil bli benyttet i høyst én måned og som ikke har karakter av å være en fast etablert landingsplass. To eller flere landingsplasser som ligger nærmere hverandre enn 1 km, regnes i denne sammenheng som en og samme landingsplass dersom landingsplassene benyttes av samme operatør.

d)

Landingsplass i forbindelse med bygg- og anleggsvirksomhet hvor landingsplassen ikke blir benyttet i mer enn ett år. To eller flere landingsplasser som ligger nærmere hverandre enn 1 km, regnes i denne sammenheng som en og samme landingsplass dersom landingsplassene benyttes i forbindelse med samme bygge- og anleggsprosjekt.

e)

Landingsplass på skip.

(2) Luftfartstilsynet kan likevel kreve konsesjon for disse landingsplassene dersom støymessige eller flysikkerhetsmessige hensyn tilsier det.

Hoppas du er nøyd med svarene og hør gærne av deg angående reg.beteckning medmera.

Mvh XX

• Liker 1
Lenke til kommentar

det bli en beskyttende hinne utenpå¨

Er ikke det herding da, det herder til en hinne. kunne vel og brukt ordet stivne?

kanskje for enkelte typer malign.

den gamle typen malingen lå som et belegg utenpå borden.

Som løsnet etter en del år

i dag trekker det lengre inn i treet

her jeg ikke sikker på om det da er riktig å si at malingen herder.

Jo, det er fortsatt riktig å si at den herder. Du tenker kanskje på akrylbasert maling, som generelt ikke danner en like tykk og glatt film som oljebaserte produkter, men det herder likevel.

http://snl.no/herding/polymerkjemi

Her på jobben bruker vi beis ( uttynnet maling ) som trenger inn i treverket

skulle man være så uheldig å glemme å lukke spannet så blir det bare en tynn hinne uten dagen etter som kan røres ut.

Andre typer maling tørker så mye at de vi bli ødelagt av dettet

Dette skjer fordi toppen av malingen reagerer med luften og herder. Denne hinnen er da lufttett og hindrer videre herding.

Lenke til kommentar

Hehe... Eg har ikke mage nok til noen anmeldelse. Så eg håper han i CAA tar en liten research basert på en video eg filmet av helikopteret under første take-off, og dermed gir en liten reaksjon. Eg tolker hvertfall mailen fra han som at han er rimelig interessert i å snakke med piloten og høre hans versjon.

For alt eg vet kan han ha hatt en på bakken til å klarere landingssonen (F.eks han ene fyren som kom løpende over lekeplassen fra landingsplass nr.2 når det ankom første gang.) men på meg virker hele greia veldig lite gjennomtenkt. Som når de lander andre gangen og sand og støv blåser innover oss som er på lekeplassen....

Skulle gjerne lagt ut filmen her, men ønsker ikke det av hensyn til at dattera og mange andre unger er med på filmen.

Lenke til kommentar

Vi bruker en type til grunning da legger det seg som et pulver ( som sitter fast i treet ) man man kan gni det av Hvis man gnir veldig hard .

Neste strøk ( en anen type ) sitter bedre

Dette gjøres maskinelt

Så dere bruker to komponent maling da

Nei , hvis du da ikke regner vann som den andre komponenten.

men jeg skal lære mer om det til høsten

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for staten/kommunen/fylket å holde en elev i skolen gjennom hele grunnskolen? Hvis det er tall på dette er jeg veldig interessert i å se dem.

Tall fra 2008\2009 sier ca 84.000 pr år pr elev på grunnskolen.

Lenke til kommentar

Om man filmer et TV og viser filmen man filmer på det TV man filmer, så får man bilde i bilde i bilde. Finnes det noen forskning på dette, og er det et tall på hvor mange bilder man kan telle før det teoretisk er nede på ett atom? Med det spørsmålet ser jeg selvsagt bort fra piksel-begrensing i TV og spør på bilde i bilde-fenomenet generelt, for eksempel med speil som ikke har pikselbegrensning.

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar

La oss si at du filmer en TV med lengde l, la oss si 1m. Bildet inne i TVen blir da skalert ned til en faktor a, f.eks 0.9. Det vil si at bildet i skjermen er 90% så langt som TVen. Slik vil det fortsette å krympe nedover.

La oss si at det ytterste bildet av TVen er bilde 1, det innenfor er 2 osv. Da får vi at bilde n har størrelse

l * an

eller 1m * 0.9n

Vi har altså en eksponentiell minking.

Vi vil så se hvor mange bilder innover vi må gå for å få et bilde på størrelse med et atom. La oss si at ett atom er b = 0.1 nm. Da har vi

0.1 nm = 1 m * 0.9n

Og n = ln(0.1 * 10-9)/ln(0.9)

Eller mer generelt, n = ln(b)/ln(a)

Som i vårt eksempel blir 218.5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...