Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så advokaten vil arbeide gratis ved andre ord, og påstå legale utgifter senere?

 

Det er adgang for en advokat å avtale "no cure, no pay" (hvis han ikke vinner får han ikke betalt), men vanligvis vil faktureringen skje etter ~1500 kr timen inkl.mva. Inkludert "your day in court", rettsgebyr, utlegg, und so weiter vil det nok bli en regning på minst 60k.

 

Hva du mener med "sesjon i retten" vet jeg ikke - tenker du på for hver dag hovedforhandlingen varer, eller for hver instans saken passerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor er en ball?

 

Det varierer etter hvilken sport man spiller. Sånn er det her også. Det er umulig å gi deg et klart svar. Enkle straffesaker koster ikke mer enn noen tusenlapper. Relativt enkle kontraktskrav med "billige" advokater koster vel rundt 50.000. Er det kompliserte saker som havner i flere instanser snakker vi fort syvsifret, per side. Og som krikkert sier, om du gjør all jobben selv (man kan være selvprosederende) slipper du unna med ca. 5000 i en sivil sak.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Ikke laste av, men laste på. Ca. hvor mange kilo kan jeg sette helt inntil på den ene siden av vektstangen før den velter, uten å ha noe som helst på andre siden, gitt at jeg setter vektene på ved å holde stangen slik at ikke vekten er i effekt ytterst på stangen.

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det ikke et standard mål på watt til forsterkere?

F,eks en forsterker yter 5x100 watt, men har maks strømforbruk på 280 watt.

Hvor henter den de resterende 220 wattene fra?

 

Blir ikke klok på det her :hmm:

Ingen som har svar på hvor de resterende wattene kommer fra?

Det er jo litt "juks" å si at en forsterker yter 500 watt når maks forbruk bare er 280 watt.

 

Hvorfor er du sikker på at det er maks forbruk som er oppgitt?

 

AtW

Fordi jeg søkte på google etter en forsterker jeg skulle kjøpe på Finn.no. Kom til Pioneer sine sider hvor det sto at maks forbruk var 280 watt. Lengere oppe på siden sto det 5*100 watt. Visst mine matte kunnskaper ikke er helt ræva, så vil det si at den yter 500 watt.

 

Derfor jeg lurer på hvor de resterende 220 wattene kommer fra.

 

Er mange forskjellige måter og måle en forsterker ytelse, som feks peak og kontinuerlig.

Itilleg er det andre som feks bare måler med 1 kanal i drift. Så f.eks så måles det at 1 kanal klarer og yte 100w, og siden det er 5 identiske kanaler blir det 5x100w, men det som ofte er tilfelle er at disse 5 kanalene deler en strømforsyning, som gjerne ikke klarer å levere 500w, men bare 250w. Men det ser jo mye finere ut i markehetsføringen og skrive (5x100watt, målt brukt 1kanal) enn (5x50watt målt alle kanaler samtidig)

Lenke til kommentar

Ikke laste av, men laste på. Ca. hvor mange kilo kan jeg sette helt inntil på den ene siden av vektstangen før den velter, uten å ha noe som helst på andre siden, gitt at jeg setter vektene på ved å holde stangen slik at ikke vekten er i effekt ytterst på stangen.

Det avhenger av bredden på racket og hvor tett vektene pakker på stanga (dette varierer). Med eleiko-vekter og et IPF-rack mener jeg det er 47,5 kg eller 50 kg.

Lenke til kommentar

[...]Så dere betalte kun 17,67 kr istedenfor 20 kr per pers? Woow... :dontgetit:

Poenget var vel heller at vi fikk ca 1kg skinke og ost for 100kr, men betalte bare 40. Også er det jo en litt kjip lunch å bare spise ost, derav litt salat også....

Men om dere bare tok en boks med 1/3 ost, 1/3 skinke og 1/3 salat hver ville det vel koste 20 kr per pers. Ikke så store forskjellen fra 17,67 kr...

Lenke til kommentar

[...]Så dere betalte kun 17,67 kr istedenfor 20 kr per pers? Woow... :dontgetit:

Poenget var vel heller at vi fikk ca 1kg skinke og ost for 100kr, men betalte bare 40. Også er det jo en litt kjip lunch å bare spise ost, derav litt salat også....

Men om dere bare tok en boks med 1/3 ost, 1/3 skinke og 1/3 salat hver ville det vel koste 20 kr per pers. Ikke så store forskjellen fra 17,67 kr...

 

Hvor er det spesifisert at de bare kjøpte like stort volum av salat i tillegg til skinke og ost?

Lenke til kommentar

Det påstås at det at det er farligere å holde i en fiskestang av karbon enn av glassfiber ved tordenvær. Hva er forklaringen:

1. Større risiko for lynnedslag?

2. Større ødeleggelse i stang og dermed også større skade på bruker?

3. Mer av elektrisiteten som ledes til brukeren, og dermed skader denne?

4. Noe annet?

Eller vil forskjell være umålbar, ikke reel i praksis, eller bare en myte?

Lenke til kommentar

Det er nok en myte, dog kan det sies at karbon leder strøm bedre enn glass.

 

Det farligste er nok å holde ei stang opp i været i tordenvær, uansett hva stanga er laget av. Fuktigheten i lufta legger seg på stanga og ville gjort de fleste stenger til "lynavledere", normalt vann (med naturlige ioner) er en god strømleder. Lynet slår ofte ned i høyeste punkt, hvis fiskestanga rager opp over elva/vannet og landskapet rundt så er sjangsen økt for at lynet slår ned i den og dermed i personen som holder i den.

 

At fiskeren som oftest har gummistøvler på betyr ingenting, lynet har så høy spenning at det lett slår over fra ledende materiale til jord. Selv gummidekkene på en bil vil ikke kunne hindre lynnedslag:

lightning_car-300x185.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor får narkotikamisbrukere talefeil? Jeg snakker om det karakteristiske "sløresnakket", hvor de på en måte virker slitne.

 

Jeg regner med at det komme av hjerneskade som følge av misbruket. For det varer jo tilsynelatende livet ut selv om de kommer seg av kjøret.

 

Er det forskjellige hjerneskader fra forskjellige narkotika isåfall?

Lenke til kommentar

Mulig, ren heroin har egentlig ganske få bivirkninger, men det som folk på gata tar er jo ikke rent, og dessuten har de mange sykdommer fordi de bor på gata og har dårlig hygiene osv. Alkohol kan gi store og vedvarende hjerneskader, og er i en misbruksistuasjon både verre for kroppen og har verre abstinenser enn feks heroin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...