Patrick123 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Til de som kaller dette for "luksus" Hva kaller dere dette? Nei si det......det er vel godset til Hugo Drax kanskje Vet ikke hvem han der Hugo Drax er, men jeg er skuffet over at du ikke gjenkjenner Versailles! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Hugo Drax er en superskurk fra en James Bond-film. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Så lenge man ikke reiser fra jordas gravitasjonsfelt, vil man falle mot den. Jordas akselerasjonsfelt slutter ikke brått, det samme gjør heller ikke atmosfæren. Når jeg snakket om laveste hastighet så gjelder å ta hensyn til gravitasjonskraften. et sted ute i verdensrommet blir det så lav at man svever , men når man nærmer seg så øker den jo og da må også hastigheten øke Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Hastigheten mot jorden behøver ikke øke. Man må bare sørge for å ha en akselerasjon bort fra jorden tilsvarende gravitasjonsfeltet. Som alle satelitter og romstasjonen f.eks Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Hastigheten mot jorden behøver ikke øke. Man må bare sørge for å ha en akselerasjon bort fra jorden tilsvarende gravitasjonsfeltet. Som alle satelitter og romstasjonen f.eks Satelitter og romstasjoner har ikke akselereasjon vekk fra jorden. De akselererer mot sentrum av sirkelbanen de følger. Grunnen til at de ikke detter ned på jorden er at de har høy nok hastighet til at når de har falt f.eks. 1 meter så har de samtidig forflyttet seg langt nok til at jordens krumning også har endret seg 1 m, slik at de fremdeles er i samme høyde. Edit: Eller snakker du om utskytingsfasen? I så fall misforstod jeg. Endret 28. juli 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Blir ikke advokatutgiftene og saksomkostningene dekket hvis man har en årlig inntekt på under ca. 243 000? Egne advokatutgifter kan i visse sakstyper dekkes under ordningen med fri rettshjelp. Noen innboforsikringer har en rettshjelpsforsikring som dekker en del av utgiftene. Fri rettshjelp dekker imidlertid ikke motpartens saksomkostninger hvis du taper saken og blir dømt til å dekke omkostningene. Det er ikke alltid man blir dømt til å dekke motpartens omkostninger - hvis du f.eks. objektivt sett hadde god grunn til å gå til sak kan du slippe. Hva skjer hvis han som taper saken ikke har god nok økonomi til å dekke saksomkostningene? Samme som med all annen gjeld - namsmann på døra og tvangsutlegg. 1 Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Så lenge man ikke reiser fra jordas gravitasjonsfelt, vil man falle mot den. Jordas akselerasjonsfelt slutter ikke brått, det samme gjør heller ikke atmosfæren. Når jeg snakket om laveste hastighet så gjelder å ta hensyn til gravitasjonskraften. et sted ute i verdensrommet blir det så lav at man svever , men når man nærmer seg så øker den jo og da må også hastigheten øke Hastighet i seg selv er jo ikke farlig. Når man faller innover mot f.eks. en planet, så vil hastigheten øke jo nærmere man kommer. Hvis du faller fra verdensrommet og mot jorden, så vil aksellerasjonen aldri bli mer enn 1 G, eller 9.81 meter per sekund per sekund, og det er ikke farlig, for du utsettes ikke for mer krefter da enn når du står på bakken. Problemet oppstår imidlertid når du treffer bakken, for da er det den såkalte omvendte aksellerasjonen, eller retardasjon som det også heter, som blir din fiende. Da skal du plutselig gå fra såkalt "terminal velocity" til 0 på veldig kort tid, og DET er fali det. Ihvertfall uten fallskjerm. Det finnes tilfeller der det å falle inn mot et legeme kan være dødelig, og det er når du faller inn mot et svart hull. Når du kommer nær nok, vil gravitasjonskreftene dra hardere i bena dine, enn i hodet ditt, eller sagt på en litt annen måte: bena dine vil aksellerere hurtigere enn hodet ditt. Og DET er veldig farlig! Gravitasjon og aksellerasjon er det samme. For å reise ut i verdensrommet med den hensikt å komme inn i en bane rundt jorden, så må vi ganske høyt, og vi må i tillegg oppnå en veldig stor hastighet. Hvis vi f.eks. skal gjøre en rendezvous med den internasjonale romstasjonen, så må vi opp i en hastighet på 28000 kilometer i timen. Dette medfører at vi må aksellerere rimelig heftig. Astronautene om bord i romfergen opplevde å veie tre ganger mer enn vanlig på tur oppover. Eller sagt på en annen måte, de opplevde 3G. Gravitasjon = Aksellerasjon Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Astronautene om bord i romfergen opplevde å veie tre ganger mer enn vanlig på tur oppover. Eller sagt på en annen måte, de opplevde 3G. Det er jo ingenting. Jeg oppnår 4G bare på telefonen min. Men spøk til side, så liker jeg tanken på å falle inn mot et sort hull som du forklarer det, men nå den siste måneden så har de jo kommet opp med at når du kommer til "event horizon" av et sort hull, så vil du treffe noe de kaller en "brannmur" der romtid ikke lenger eksisterer fra ditt perspektiv. Man kommer faktisk ikke så langt som å bli revet i filler av forskjellige G-krefter. Hvorvidt dette er bedre eller verre er vanskelig å si, siden ingen har opplevd det, hehe Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hvorfor finnes det ikke et standard mål på watt til forsterkere? F,eks en forsterker yter 5x100 watt, men har maks strømforbruk på 280 watt. Hvor henter den de resterende 220 wattene fra? Blir ikke klok på det her Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Men spøk til side, så liker jeg tanken på å falle inn mot et sort hull som du forklarer det, men nå den siste måneden så har de jo kommet opp med at når du kommer til "event horizon" av et sort hull, så vil du treffe noe de kaller en "brannmur" der romtid ikke lenger eksisterer fra ditt perspektiv. Man kommer faktisk ikke så langt som å bli revet i filler av forskjellige G-krefter. Hvorvidt dette er bedre eller verre er vanskelig å si, siden ingen har opplevd det, hehe Interessant kommentar! Faktisk så interessant at jeg synes den fortjener en referanse - jeg regner med det er denne ideen du tenker på. Dette er spennende, men det er viktig å forstå at dette ikke er et nytt fenomen som er oppdaget, men en ny ide som er "slengt ut". Kort fortalt har fysikerne bak arbeidet vist at en del av de tingene vi trodde vi visste om svarte hull ikke kan fungere sammen, så minst et av premissene må bort. De argumenterer for at det riktige premisset å forkaste er at det ikke skjer noe spesielt når man passerer eventhorisonten, men at man i stedet møter en stor energitetthet - en brannmur - der. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Hvorfor finnes det ikke et standard mål på watt til forsterkere? F,eks en forsterker yter 5x100 watt, men har maks strømforbruk på 280 watt. Hvor henter den de resterende 220 wattene fra? Blir ikke klok på det her Det finnes. Les på spesifolasjonene etter FTC målinger. De følger en amerikansk standard, da oppgitt i 8ohm 20-20khz i 2 kanaler. Den europeiske standarden tror jeg er IEC. Og der måler man på en annen måte, som gir mer uriktige resultater. 1 kanal på 1khz tone. Grunnen til at de får 5x100W er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Det er jo mange som bruker "RMS" er det en annen måte å måle på igjen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Til de som kaller dette for "luksus" Hva kaller dere dette? Nei si det......det er vel godset til Hugo Drax kanskje Vet ikke hvem han der Hugo Drax er, men jeg er skuffet over at du ikke gjenkjenner Versailles! Det ligner jo litt........ http://www.ila-chateau.com/bourron/VauxLeVicomte.htm Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Sykehuset krever 12 millioner av kino-offeret Caleb Hvordan klarer sykehuset å bruke 12 millioner på en pasient? Måtte de bygge en ny operasjonssal for å kunne behandle ham? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Hva er inngangskostnaden på en rettsak ved advokat? Mannen med ljåen: Innflaterte kostnadsmarginer. Den faktiske summen er ikke så stor. Endret 29. juli 2012 av del_diablo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Sykehuset krever 12 millioner av kino-offeret Caleb Hvordan klarer sykehuset å bruke 12 millioner på en pasient? Måtte de bygge en ny operasjonssal for å kunne behandle ham? Jeg skjønner heller ikke sånn i USA, hvordan fungerer dette? kan man bare ta det man vil? AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Liknende spørsmål: Jeg har hørt at i USA og Kina vil folk på gaten ignorere deg hvis du ligger på gaten og holder på å dø. Grunnen til at de ikke tør å ringe nødnummeret, er at de risikerer å bli ansvarlige for regninga, og at de kan bli saksøkt hvis de prøver førstehjelp, men gjør litt feil. Det tryggeste er altså å ikke gripe inn. I hvilken grad stemmer dette? Er noen amerikanske stater verre enn andre? Jeg har sett YouTube-videoer fra Kina av folk som ignorerer et lite barn som ligger i veien. Noen som kan forklare hvordan dette henger sammen? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Står litt om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Good_samaritan_law#United_States Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 I enkelte saker, f.eks 22. juli, er det et enormt forsvarsapparat, med flere høyt lønnede advokater som jobber døgnet rundt. Selv når det ikke er en sjangs i havet for frikjennelse. Hvem i all verden betaler? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Skattebetalerne, vell. Endret 29. juli 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå